Що дасть новий закон про ринок електроенергії

15 грудня 2016, 11:52
Новий закон про ринок електроенергії: не швидко, але ефективно

Експертне співтовариство вже не перший місяць обговорює проголосований парламентом в першому читанні проект Закону «Про ринок електричної енергії України». В період нинішньої активізації реформ у цьому секторі, документ знову привернув увагу широкого загалу – від рядових споживачів до підприємств генерації енергії. Про нього серед іншого говорили і на X Центрально-європейській енергетичній конференції, що пройшла в Братиславі 2 грудня за участю делегації НЕК «Укренерго». У чому ж причина такої пильної уваги до документа, і які реальні перспективи його прийняття та реалізації?

Відео дня

Нагадаю, що законопроект передбачає цілий ряд новацій, серед яких організація ринку електричної енергії, поява незалежних трейдерів, відповідальність виробників за «зеленими» тарифами за небаланси, а також повне виконання вимог Третього енергетичного пакета ЄС з юридичного і організаційного відокремлення діяльності з розподілу і передачі електричної енергії від інших видів діяльності. Фактично ми говоримо про створення абсолютно нової моделі ринку електроенергії. Безумовно, в цьому світлі документ можна розцінювати, скоріше, позитивно, адже він дає стимул подальшому розвитку ринкових відносин у галузі.

У той же час говорити про те, що законопроект досконалий, було б передчасно. У нього є як переваги, так і недоліки, які можна усунути в процесі подальшого проходження, і в перехідний період, передбачений самим документом. Насамперед, мова йде про відсутність багатьох нормативних документів, на які даються посилання в законопроекті, що ускладнює оцінку роботи ринку. Не може не насторожувати відсутність твердих гарантій платоспроможності учасників оптового ринку, адже якщо буде продовжуватися ганебна практика накопичення заборгованості, то про ефективність ринку можна буде тільки мріяти. Потрібно також розуміти, що однією з можливих проблем розвитку конкуренції на ринку генерації електроенергії, заявленої реформи, є монопольне становище її учасників. Відповідно, формування нової моделі ринку може стримуватися як необхідністю вирішення згаданих вище проблем, так і необхідністю впровадження нових технологічних засобів обліку руху електроенергії (як і розрахунків за неї на всіх етапах виробництва та реалізації електроенергії). Робота в цьому напрямі, наскільки мені відомо, ведеться досить активно.

І це абсолютно нормальний процес. У галузі, де роками нічого не змінювалося (за винятком зростання зносу фондів і устатковання), реформи не можуть бути ні швидким, ні «болючими». Зрозуміло, що будь-які новації будуть супроводжуватися вивченням іноземного досвіду, експертною дискусією, внесенням різного роду доповнень. Прикладом може служити ситуація з введенням стимулюючого регулювання (RAB-тарифу). Фахівці не сумніваються в тому, що саме за ним – майбутнє розвиток електроенергетики, але от у якому вигляді будуть впроваджуватися нові правила, можна і потрібно обговорювати.

Існує думка, що перехід на RAB-стимулювання не стане ефективним без використання плати за приєднану потужність. І з ним частково можна погодитися, адже зараз слабким місцем системи тарифоутворення в електроенергетиці залишається відсутність абонементної плати за приєднану потужність споживачів до енергетичних мереж. В результаті споживачі заявляють надлишкову потужність, а оператори мереж не можуть оптимізувати використання своїх потужностей і, відповідно, витрати на їх утримання. Хоча для самих споживачів новий формат був би набагато доступнішим і вигідним, про що свідчить досвід впровадження цього механізму в Європейському Союзі, де він дозволив стабілізувати ціни для населення, а для промисловості навіть знизити їх рівень на 7,3% (дані 2015 року до 2009 року).

Повертаючись до проекту Закону «Про ринок електричної енергії України», також не можна не відзначити, що його доопрацювання та подальше впровадження позитивно позначиться на інтересах споживачів. Вони отримують вигоду, насамперед, від безпечного, надійного постачання електроенергії за прозорим і зрозумілим цінами. Вільний вибір постачальника також є одним з аргументів на користь нового порядку. А це означає, що всі ми – споживачі, виробники, постачальники і доставщики – зможемо разом працювати над вдосконаленням галузі, зокрема над модернізацією, оптимізацією цінових політик, підвищенням енергоефективності та ін.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X