Профілактика шахрайства: COVID-19 edition

3 вересня 2020, 12:45

Що варто робити, щоб співробітники не підкинули вам проблем і збитків під час карантину

Карантин застав бізнес зненацька. Починаючи з березня, у підприємців з’явилися нові виклики. Одна частина бізнес-структур була змушена закритися зовсім, інша — намагалася налагоджувати процеси для віддаленої роботи співробітників. Низький рівень попиту на послуги і товари змусив власників піти на безпрецедентні заходи — відправляти працівників у відпустку за свій рахунок або скорочувати заробітну плату.

Відео дня

Іноді навіть найвідданіший на перший погляд співробітник може залишитися ображеним на колишнього роботодавця. І, як наслідок, розгорнути шахрайські дії щодо бізнесу. Так, саме шахрайські дії, спрямовані зсередини підприємства.

Шахрайство на підприємстві містить наступні категорії — тріади:

1. Мотив:

 — фінансові потреби

 — жадібність

 — причини, пов’язані з роботою (недооцінка, ненадання обіцяного)

2. Виправдання:

 — «я заслуговую більшого / компанія мені винна»

 — «я вирішу свої поточні проблеми і все поверну»

3. Сприятливі можливості:

 — неефективний внутрішній і зовнішній контроль

 — низька трудова дисципліна

Для того щоб вижити під час карантину, бізнес почав підлаштовуватися і запроваджувати нові правила ведення трудової діяльності. Але водночас власники бізнесу створюють прямі передумови для шахрайства з боку працівників. Поясню, чому.

По-перше, виникає привід для вчинення протиправних дій. В даному випадку це фінансові потреби (через відпустки та / або через скорочення заробітної плати). Виправдання також стандартне і завчене як мантра: «Компанія мені заборгувала, оскільки я працюю вдома, а мені ще й заробітну плату скорочують». А тепер давайте чесно. Погодьтеся, говорити про ефективний контроль під час карантину взагалі досить важко.

Таким чином, поєднання всіх названих вище компонентів будь-якого працівника провокують на крадіжку. Однак як же захистити бізнес від таких дій? Відповідь проста: повністю убезпечити неможливо. Проте існують заходи, які дозволять мінімізувати ризик додаткових втрат в непростий фінансовий час для компанії:

  • Налагодити чіткий контроль за рухом готівки в компанії, а ще краще облишити готівкову форму і автоматизувати безготівковий рух коштів.
  • Проводити профілактичні бесіди з працівниками. В даному випадку йдеться не про «дати прочухана», а про з’ясування того, чи подобаються умови праці, чи розуміють вони, чому компанія змушена йти на певні скорочення виплат, про те, що після налагодження процесів ситуація для всіх вийде на колишній рівень і ще буде краще і т. ін. Також мотиваційна політика ніколи не була зайвою.
  • Система внутрішнього контролю також є важливим заходом для запобігання шахрайству. Слід зазначити, що наявність внутрішньої служби безпеки на підприємстві не означає повну захищеність від недобросовісних дій працівників. Часто-густо служба внутрішньої безпеки або працює неефективно, або працює за співучасті з крадіями. Або ж проведення внутрішнього розслідування незалежними особами.

Наостанок слід зазначити, що боятися виявлення шахрайства на підприємстві не варто. Адже працівник, який вдало зміг обікрасти компанію (навіть якщо це незначна сума), буде тільки нарощувати свої апетити. А то й взагалі налагодить цілу схему, зібравши команду однодумців. Тому ліпше виявити проблему на ранніх етапах, щоб не вийшло так, що компанія пережила карантин, але не витримала внутрішніх недобросовісних дій.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Показати ще новини
Радіо НВ
X