Сімейний бізнес сьогодні: як вижити і зберегти цінності

28 серпня 2019, 12:40

Демографічні, технологічні та геополітичні зміни змушують компанії трансформуватися. Якщо для когось це час можливостей, то для інших — кризи

В епоху глобальних змін бізнес стикається з новими викликами і проблемами. Демографічні, технологічні та геополітичні зміни змушують компанії трансформуватися. Якщо для когось це час можливостей, то для інших — кризи. Це особливо актуально для підприємців, які бояться реагувати на зміни, покладаються на старі методи і не вдаються до послуг професійних консультантів. Тим, кому не вдасться пристосуватися до нового бізнес-середовища, загрожує занепад і навіть зникнення. Але як сімейним компаніям трансформуватися, зберігши сімейні цінності?

Відео дня

У різних країнах світу сімейний бізнес становить від 70 до 90% обсягу економіки. Найстаріші і найбільші компанії Азії, Європи і Америки — сімейні. Українському бізнесу сьогодні близько 30 років, а значить перше покоління спадкоємців вже виросло. Отже, питання врегулювання відносин між членами сім'ї, які беруть участь в управлінні бізнесом, особливо актуальні.

Дослідження, які проводилися в сусідніх країнах, свідчать про конфлікт між поколіннями управлінців. В основному вони пов’язані з розбіжністю в думках щодо стратегічних і операційних питань і тим, що повноваження між членами сім'ї чітко не зафіксовано. Іншою проблемою є те, що відсутнє розуміння юридичних аспектів спадкування і володіння власністю. Відсутність чіткого плану щодо спадкоємності і підготовки спадкоємців бізнесу може викликати спадкові спори та наступні корпоративні конфлікти.

Дослідження Московської школи управління Сколково за підтримки швейцарського банку UBS показали, що в більшості заможних сімей батьки або вкрай рідко обговорюють питання добробуту з дітьми, або не роблять цього зовсім. Згідно з дослідженням, друге покоління власників капіталу залучається в управління добробутом родини занадто пізно, через що у них недостатньо інформації про управління. Такі питання якщо і обговорюються, то обговорюються нерегулярно і безсистемно.

В європейських сімейних компаніях прийнято дарувати дітям на різні значущі події в житті акції сімейної компанії, щоб ті вже з дитинства відчували себе повноправними власниками

Одне з досліджень в Німеччині показало, що в німецьких сімейних компаніях спадкоємці активно залучаються до справи вже з раннього віку. Тим самим вони тісно взаємодіють і переймають досвід у представників попередніх поколінь. В європейських сімейних компаніях також прийнято дарувати дітям на різні значущі події в житті акції сімейної компанії, щоб ті вже з дитинства відчували себе повноправними власниками. На відміну від країн з усталеними традиціями передачі добробуту, в країнах колишнього СРСР друге покоління починають залучати до управління сімейним бізнесом тільки після здобуття вищої освіти.

В Україні існує складність ще й з тим, що активи і бізнес часто зареєстровані і перебувають у різних юрисдикціях, не структуровані і нерідко оформлені на номінальних осіб. Крім того, спадкоємці в більшості своїй навіть не знають про наявність цих активів, що в кінцевому підсумку негативно позначається на процесі передачі спадщини. Таким чином, цей процес вимагає набагато більше часу, ніж потрібно. А в умовах нинішньої глобалізації бізнесу час — дуже важливий ресурс.

Як можна врегулювати відносини між поколіннями, щоб забезпечити послідовність і убезпечити бізнес від внутрішніх конфліктів? Одним з найпоширеніших інструментів для цього є сімейна конституція. Це документ, в якому прописані принципи сімейного управління, успадкування, підготовки наступників і так далі. Однак, важливо провести межу між передачею власності і передачею управління. Діти можуть залишатися тільки акціонерами і не управляти бізнесом безпосередньо.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У будь-якому випадку, спадкоємці повинні бути ефективними власниками. Де ж можна цьому навчитися?

Перш за все, в бізнес-школах. Крім того, консалтингові компанії, які мають досвід в wealth management, пропонують свої спеціалізовані програми. Наприклад, в EY вже більше десяти років існує глобальна Академія NextGen, яка співпрацює з провідними бізнес-школами світу. Також у світі існують асоціації сімейного бізнесу, які організовують курси з підготовки спадкоємців. Всі ці програми охоплюють такі теми, як стратегія розвитку, організація управління сімейним бізнесом, фінанси і ефективне управління, операційні процеси і маркетинг, сімейна конституція і багато іншого. Це навички, які дозволяють сімейним компаніям отримати конкурентну перевагу в сучасному бізнес-середовищі, зберегти при цьому свої цінності і забезпечити передачу спадщини наступним поколінням.

Ефективний сімейний бізнес — основа економіки і свідчення розвитку суспільства в цілому. Тому необхідно з самого початку враховувати податкові та юридичні аспекти і організовувати бізнес правильно, щоб ви і ваші діти могли розраховувати на довгострокову сімейну спадщину.

Показати ще новини
Радіо НВ
X