Заборона пересуватися тротуарами на самокаті, та інші погані ідеї нового законопроєкту

9 вересня 2020, 07:30

Рух тротуарами самокатам — заборонити! Саме такий категоричний припис містить прийнятий Верховною Радою в першому читанні законопроєкт.

Кинути користувачів самокатів на дороги, ледь не під колеса автомобілістів — відверто погана ідея, яка точно не є турботою за життя і здоров’я населення. При цьому також зобов’язано користувачів самокатів користуватися шоломами, що такою турботою є, але малореально з точки зору реалізації. Ще однією вадою законопроекту є відсутність поділу самокатів (та інших подібних пристроїв) на, умовно, легкі і тяжкі. Останні мають досить потужні двигуни і гасають в темпі мопедів-скутерів. Звісно, таким місце виключно на дорогах. Легким же, з малопотужними двигунами і невисокою швидкістю руху, слід дозволити рух в тому числі тротуарами. При цьому константною має бути пріоритет пішохода.

Відео дня

Кілька слів про міжнародну практику. Зазвичай самокати розглядаються саме як забезпечення малої мобільності населення, рух тротуарами — дозволено (з лімітом по швидкості в 20−25 км-год). Десь шоломи вважаються обов’язковими, десь ні. Не можу не зауважити, що досить складно вимагати наявність шолому для тих випадків, коли самокат береться в оренду. Для прокатних велосипедів такої вимоги чомусь не існує, при тому, що велосипед апріорі є швидшим і небезпечнішим. Водночас, у кількох містах Європи рух самокатами по тротуарах дійсно заборонений: наприклад, Амстердам та Барселона. Проте це зумовлено насамперед наявністю велодоріжок, відтак заїжджати на тротуари просто немає потреби.

А що тим часом відбувається у Києві? Міська влада продовжує демонструвати нерозуміння того, чим насправді є самокати і того, що вона не має жодних компетенцій дозволяти чи забороняти їх використання у місті. Щодо першого зауважу, що самокати — це питання малої мобільності населення, правильний підхід до якого здатен суттєво покращити проблему з корками у місті. Плюс екологія.

Актуальна позиція щодо самокатів міської влади викликає подив: замість того, щоб радіти та, як то кажуть, постояти перед виборами поруч з історією успіху, — досить недолугі спроби заборонити й вивезти

Щодо другого підкреслю, що до появи відповідного законодавства самокати не можуть бути віднесені до транспортних засобів, а їх використання обмежене чимось, окрім здорового глузду, власне, користувачів та соціальної відповідальності компаній-операторів на кшталт Болт. Окрім цього, самокати не можна називати «елементами благоустрою» і кудись їх примусово вивозити під приводом порушення відповідних правил: за такою логікою, наступний крок — почати усувати «небажені елементи» у вигляді «покинутих» самокатів, сигвеїв, моноколіс та інших невизначених у законодавстві пристроїв.

Відверто кажучи, актуальна позиція щодо самокатів міської влади викликає подив: замість того, щоб радіти та, як то кажуть, постояти перед виборами поруч з історією успіху, — досить недолугі спроби заборонити й вивезти. Не хочеться думати, що така поведінка сформована під впливом тих чи інших бізнес-інтересів окремих ділків.

Позиція уряду щодо самокатів має бути такою: якомога швидше врегулювати питання з забезпеченням балансу інтересів усіх сторін. Я пропонуватиму внести наступні правки до законопроєкту перед його розглядом у другом читанні:

  • Передбачити поділ персонального електротранспорту на легкий та важкий, поділка на 1 кВт; важкий об'єктивно прирівняти до мопедів-скутерів;
  • Для легких, визначити пріоритетність ділянок вулично-шляхової мережі: по велосипедних доріжках; якщо немає велосипедних доріжок або по ним неможливо пересуватись — по тротуарах, пішохідних доріжках, пішохідних зонах або по узбіччям; а у разі їх відсутності або неможливості рухатись по ним — по краю смуги для руху громадського транспорту; а у разі її відсутності - по краю проїзної частини
  • Передбачити безумовну пріоритетність руху пішоходів при русі по тротуару та/або інших ділянках дороги, на яких дозволено рух пішоходів
  • Визначити основні правила зупинки, стоянки, паркування персональних видів електротранспорту
  • Для важких — рух дорогами, реєстрація та посвідчення категорії А1

Містам же слід спрямувати енергію на розбудову інфраструктури, яка б зробила пересування по вулицям зручними для різних категорій користувачів. Здається, лише такий підхід, вкупі з розвитком громадського транспорту, здатен реально вирішити проблему з заторами та зробити місто сучасним і комфортним.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X