Якою буде б’юті-індустрія після карантину

16 травня 2020, 09:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Удар від коронакризи відчули всі: від великих клінік до приватних фахівців галузі. Але якщо швидко адаптуватися до нових реалій і трендів, цей удар може стати поштовхом для руху вперед

Днями у стрічці Facebook натрапила на фото жартівливого данського дорожнього знака. У перекладі підпису йдеться: «Обережно! Агресивні жінки на шляху до перукаря». І це той випадок, коли у жарті — лише частка жарту. Адже в Данії, яка однією з перших у Європі почала поступовий вихід із карантину, цей знак зараз неабияк актуальний. З кінця квітня в країні відновили роботу підприємства б’юті-індустрії — і можна не сумніватися, що запис у них на тижні вперед.

Відео дня
Уже зараз замислитися над тим, як стати першими в посткарантінной б'юті-гонці, варто не тільки клієнтам, але і гравцям ринку (Фото: FB-сторінка Anna Yudin)
Уже зараз замислитися над тим, як стати першими в посткарантінной б'юті-гонці, варто не тільки клієнтам, але і гравцям ринку / Фото: FB-сторінка Anna Yudin

В Україні складається схожа ситуація. Але гравцям ринку не варто розслаблятися і думати, що після того, як будуть вирішені головні б’юті-питання, що накопичилися за два місяці самоізоляції, початковий потік клієнтів залишиться таким же потужним, а їхні запити автоматично повернуться до колишніх, докарантинних показників.

Не можна заперечувати — COVID 19 кардинально змінив правила гри на б’юті-ринку. І тепер виграють у цьому бізнесі ті, хто першими зуміє в них розібратися і, відповідно, до них адаптуватися.

Те, що криза не тільки відбирає, а й дає — насамперед дає нові можливості для розвитку, — доводить приклад 2008 року. Девальвація гривні відчутно вдарила по б’юті-індустрії, але, впоравшись із наслідками кризи, саме тоді естетична медицина в Україні почала зростання, яке донедавна було безперервним.

Не буде перебільшенням сказати, що з кризою такого масштабу, як сьогодні, сфера косметології і естетичної медицини не стикалася ніколи — не тільки в Україні, а й в усьому світі. І локальну б’юті-індустрію слід розглядати у глобальному контексті, адже їх об'єднують спільні тренди галузі та настрої споживачів.

Найкраще цей контекст пояснюють факти і цифри. Ось найпоказовіші.

  • Індустріальні івенти. Усі авторитетні світові конгреси і виставки, заплановані на першу половину 2020-го, перенесли або скасували. Так, найбільшу виставку виробників косметики, сировини і пакування — Cosmoprof Worldwide Bologna, яка щорічно проводиться у березні в Італії, — перенесли на весну-2021. А найпрестижніший конгрес із естетичної і антиейдж-медицини AMWC, який у квітні збирає у Монако тисячі провідних дерматологів та антиейдж-фахівців, у 2020-му відбудеться у листопаді.

  • Виробництво косметики. Більшість виробників скоротили потужності до 30%, а деякі й поготів припинили роботу на період самоізоляції. Крім цього, закриті кордони і карантинні заходи у різних країнах впливають на доступ до сировини. А якщо поставки неможливі у повному обсязі, то за цим може виникнути зміна рецептур і виведення деяких позицій із асортименту. Як вплинуть ці фактори у комплексі? Відіб'ються на термінах поставки продукції, ймовірно призведуть до її подорожчання, а також можуть змінити методи роботи фахівців, які змушені підбирати нові схеми зі змінених лінійок або ж — звертатися до брендів, з якими раніше не працювали.

  • Робота б’юті-фахівців на місцях. Б’юті-індустрія зав’язана на фізичній взаємодії і, закономірно, що режим самоізоляції звів можливості для традиційної роботи фахівців практично до нуля. У Великій Британії агентство Hamilton Fraser Cosmetic Insurance опитало понад тисячу косметологів і з’ясувало, що майже 100% підприємств відчули негативні наслідки пандемії. В Україні таких досліджень немає, але і так очевидно: вся індустрія тимчасово зупинила роботу. За оцінками різних експертів, загалом виручка в галузі знизилася мінімум на 67%, а максимум — на 90%, що в підсумку призвело до середнього скорочення доходів на 86%.

Послаблення карантинних заходів із 12 травня — коли дозволили роботу перукарень та салонів краси (за попереднім записом і не більше одного клієнта на кожну послугу одночасно; з вимогою санітарної обробки або кварцування робочого місця після кожного клієнта) — фахівці галузі зустріли з полегшенням. Але водночас — із настороженістю, адже професіоналам очевидно: так, як раніше, вже не буде.

А як же буде? Це — найцікавіше і поки відкрите питання, відповідь на яке, проте, починає проглядатися. У б’юті-індустрії формуються тренди, які визначатимуть її розвиток, як мінімум, на найближчі кілька років вперед. Отже, що ж це за тренди.

1. Фокус на домашній догляд

Це — природний результат самоізоляції: коли з’явилося більше часу для догляду за собою, і водночас — стала відчутнішою потреба в ньому, адже довге сидіння у чотирьох стінах не найкращим чином впливає на стан шкіри. І зі скасуванням карантину self-care-підхід глобально не втратить позиції.

Більшість виробників косметики скоротили потужності до 30%, а деякі й поготів припинили роботу на період самоізоляції

По-перше, нова б’юті-рутина стала звичкою, по-друге — хитке фінансове становище може не дозволити відразу повернутися до звичних докарантинних салонних б’юті-процедур. Ким стає лікар-косметолог у такій ситуації? Граючим тренером. Його завдання — показати, як правильно доглядати за собою: порадити косметику, проінструктувати, запропонувати довгострокову б’юті-програму — навчити бути «самому собі косметологом».

Стратегія може здатися програшною: мовляв, а навіщо потрібен косметолог, якщо всі все вміють самі? Але це — на перший погляд. Адже self-care-практики повною мірою не замінять послуг професіоналів і спеціально обладнаних клінік. І чим більше клієнт буде заглиблений у тонкощі процедур, тим краще це усвідомлюватиме. А ще, завдяки допомозі й підтримці, наданій у важкій ситуації, формується лояльність і довіра — найкраща основа довгострокових відносин.

2. «Кабінет у смартфоні»

Цей тренд — своєрідне продовження першого і відображення загальної тенденції переходу в онлайн, характерної в карантин для багатьох індустрій. Так, віртуалізувати можна не все, але є типи консультацій, які не потребують відвідування клініки або салону.

Наприклад, об'єктивна оцінка стану шкіри, підбір професійних косметичних засобів, складання індивідуальної програми, рекомендації з вибору процедур тощо. Для лікарів-косметологів такий «кабінет у смартфоні» — шанс розширити пул клієнтів, а для клієнтів — свобода від географічної прив’язки і економія часу. Суцільний win-win, який, залишиться актуальним і надалі.

3. Якість, якість і ще раз якість

Пандемія стимулювала тренд на турботу про здоров’я — своє і близьких — як про головну цінність. Так, кажуть, що здоров’я за гроші не купиш. Але зрозуміло, що якісні сертифіковані засоби, які коштують стільки, скільки вони мають коштувати, — це значно ефективніше і корисніше, ніж дешевші умовні «ноунейми» або розрекламовані «корейці» із загадковими ієрогліфами у складі. Чим сильніший тренд на турботу про себе — тим очевидніша для людей важливість використання саме висококласної косметики. І завдання фахівця — допомогти розібратися у розмаїтті безпечних ефективних інноваційних продуктів для здоров’я шкіри. Важливо відзначити, що під час вибору особливу увагу потрібно звертати на відповідність саме європейським стандартам, що передбачає контроль якості за системою GMP (Good Manufacturing Practices).

4. Дистанційне навчання

Вимушене простоювання надало час для навчання. І ринок відповів на попит пропозицією: сьогодні є вебінари для будь-якого рівня — від базового до експертного, і на будь-яку тематику — включаючи навіть анатомічні курси, раніше доступні тільки під час особистої присутності. Тут б’юті-фахівці самі опиняються у становищі клієнта, який завжди правий, і ставлять перед брендами і дистриб’юторами завдання максимально адаптувати їхні навчальні програми під онлайн-формат. Після карантину б’юті-навчання не перейде 100% у діджитал, але радше матиме гібридний формат — онлай + офлайн. І виграє той, хто зуміє використовувати його ефективно.

5. Онлайн-продажі

Для професійної косметики — через особливі вимоги до її зберігання і транспортування — онлайн-продажі завжди були проблемною темою. Але COVID 19 вніс корективи і тут. Зараз інтернет-продажі налагоджені й відбуваються за такою схемою: верифікація фахівців відбувається онлайн, а доставка здійснюється дистрибуторами з використанням власних ресурсів або добре зарекомендованих транспортних компаній, які гарантують дотримання умов перевезення косметики та ін'єкційних препаратів. Але, як і у випадку з навчанням, про повну посткарантинну діджиталізацію не йдеться: все-таки споживачеві складно скласти комплексне уявлення про властивості та якість косметики, не ознайомившись із нею наживо.

Що можна сказати, підбиваючи підсумки? Деякі клініки України зараз ведуть активний запис. І паралельно — змінюють маркетингову стратегію, цінову політику, програми лояльності, щоб знайти баланс між інтересами клієнтів і бізнесу. Всі розуміють — відновлення б’юті-сфери не буде швидким.

Сьогодні вона стоїть на порозі великих змін. І щоб у довгостроковій перспективі вони пішли на користь, бізнесу потрібно бути гнучким, оперативним і адаптивним. Зуміти взяти з карантинного періоду ті нові практики і тренди, які довели свою ефективність і потрібність, — і скористатися їхнім досвідом у посткарантинному житті. Скоригувати стратегію під змінені потреби аудиторії. Давати їй саме те, чого вона хоче і чого потребує.

Можна стверджувати, що в якомусь сенсі через карантин самоочистилася не тільки природа, а й індустрія. COVID 19 показав гравцям ринку сильні й слабкі сторони їхнього бізнесу, що вплине на поліпшення якості послуг і сервісу. Так, боротьба за клієнтів посилиться, але ті, хто її витримає, — стануть сильнішими, кращими і потрібнішими.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X