Розоритися чи озолотитися. Чи використає український бізнес несподівану можливість?
Вихід до моря, близькість до ЄС, ринкова економіка і відносно дешева робоча сила можуть зробити Україну новим виробничим майданчиком світових гігантів
Загроза зараження смертельним вірусом змусила уряд України вдатися до жорстких обмежувальних заходів. Немов кадри з фільму жахів миготять факти. Закрито державні кордони. Зупинено рух транспорту. Відвідування громадських місць під забороною. Дитячі та спортивні майданчики обмотані попереджувальною стрічкою. Люди рідко виходять на вулицю, використовуючи при цьому маски і рукавички. Діяльність тисяч компаній у всьому світі припинена. Збитки неминучі.
Напевно, всі чули заяложену фразу про два китайські ієрогліфи в слові «Криза», що означають одночасно небезпеку і можливості. Саме зараз у національних компаній з'являються можливості, яких раніше не було.
Світові виробники, які мають фабрики і заводи в Китаї, всерйоз задумалися про перерозподіл своїх виробничих потужностей в інші регіони. Наслідки пандемії COVID-19 продемонстрували, що робити ставки на одну країну — стратегічно небезпечно.
Наприклад, такі виробники продукції Apple, як Wistron Corp., Hon Hai Precision Industry Co., Inventec Corp. and Pegatron Corp., рішуче розглядають географічну диверсифікацію виробничих майданчиків з Китаю в інші регіони.
Як повідомляє Bloomberg, Wistron Corp. минулого тижня заявили, що половину їх виробничих потужностей вони планують вивести за межі Китаю протягом року.
Про те, що розміщення виробничих потужностей в одній країні несе в собі ризики, бізнес задумався ще під час торгових воєн між США і Китаєм. Тепер COVID-19 прискорює процес прийняття рішення. Вірус показав, що якщо політики можуть домовитися, це зовсім не гарантує відсутність інших, більш серйозних, проблем.
Коронавірус на час зупинив економіку № 2 у світі. Це провісник потенційного зсуву в парадигмі глобального виробництва, яка управляла світовим товарообігом протягом останніх десятиліть. Для багатьох компаній схема була стандартна: виробництво в Китаї, бюджетне транспортування по воді і продаж у всьому світі. Коли виробництво в Китаї зупиняється, продажі припиняються у всіх країнах.
Для будівництва своїх заводів виробники Apple розглядають країни з дешевою робочою силою — Індію, В'єтнам, Індонезію, Тайвань. Але крім перерахованих вище, Україна також входить в число країн, які можна охарактеризувати відносно дешевою робочою силою. Вихід до моря, близькість до ЄС, ринкова економіка — все це переваги вибору України як нового виробничого майданчика.
Бізнес любить швидкість. Можливості відкриваються всім, а використовують їх ті, хто здатний миттєво реагувати на нові тенденції, швидко приймати рішення і діяти. Зараз стали відомі плани з географічної диверсифікації виробників електроніки. Ймовірно, що подібні ідеї почнуть розглядати або вже обговорюють ради директорів більшості компаній. Локація виробництва в одному географічному регіоні, навіть якщо це був не Китай, дуже ризикова стратегія. Хтось прийме рішення перенести частину своїх виробничих потужностей в іншу країну світу, хтось просто купить відповідного виробника, хтось вирішить будувати з нуля в новому регіоні. Настають великі зміни.

Це час швидких і рішучих дій амбітних українських виробників, головна мета яких — розвиток. Хто першим перехопить ініціативу і почне переговори з глобальними гравцями світового ринку, має шанс вже через рік опинитися на абсолютно новому рівні розвитку свого бізнесу. Вичікувальна позиція — залишитися осторонь, — через деякий час приведе до шкодувань про втрачені можливості.
Поки Європа і Америка тільки занурюються в боротьбу з COVID-19, китайці активно повертаються в бізнес-процеси з новою стратегією. У нашу компанію вже звертаються китайські інвестори, що шукають для покупки компанії в Україні. Це ще один доказ того, що в умовах, що склалися, Україна для світових інвесторів виглядає дуже привабливо.