Боротьба з контрабандою і ухилянням від податків через РРО. Спрацює?

10 серпня 2020, 11:30

Зараз потрібно спокійно розібратись в ситуації, чітко сформулювати мету (або підтвердити раніше озвучену), якісно спроектувати її досягнення, сформулювати план крок за кроком.

Завершується деcятий день після старту програмних РРО. Кількість опрацьованих чеків подолала мільйонну відмітку, фіскальний сервер працює стабільно, готуються до широкого тестування та впровадження програмні РРО від незалежних розробників, декілька анонсів зроблено вже на найближчий тиждень. Можна впевнено стверджувати, що програмні РРО як технологічна та юридична сутність — відбулися.

Відео дня

Минула моя колонка була присвячена проблемам фіскалізації електронної комерції, зокрема інтернет магазинів. В цій колонці поговоримо про те, якою є мета фіскалізації (впровадження РРО), наскільки ефективно ця мета досягається сьогодні та у вже затверджених планах, пошукаємо додаткові можливості для вирішення проблем, які накопичені у темі фіскалізації.

Вже майже рік триває скандал і продовжуються мітинги підприємців, які почалися після прийняття закону 129-ІХ, яким запроваджується майже тотальна фіскалізація. Вимога використовувати РРО поетапно розповсюджується на платників єдиного податку другої та третьої груп.

Яка мета такого розширення? Зрозуміло, що встановлення РРО для малого підприємця, яким би зручним і зрозумілим не було програмне рішення, — це все одно шок, ситуація зовсім не така райдужна, «простота» — не така вже й проста.

Безкоштовне рішення від податкової - у фазі тестування. Рік тому в залі Верховної ради, на засіданнях профільного комітету лунали переконливі запевнення, що вже все працює, все зроблено, бери і користуйся. Як виявилося, «чутки про готовність безкоштовного програмного РРО від податкової були трохи перебільшені».

Рішення незалежних розробників — у фазі тестування. Але, з усіх відомих — ніяких безкоштовних немає, що є природнім: розробка, впровадження, супровід рішення — на все це розробники несуть витрати, тут працюють ринкові механізми. Добре, що розробників багато (авторові відомі сім), є конкуренція, вона встановить справедливі тарифи, якість рішень буде підвищуватись, все прекрасно — але рішення не безкоштовні.

На додачу, головний шок пов’язаний навіть не стільки з власне використанням РРО (безкоштовного чи платного), як зі значним ускладненням того, що мало б залишатися спрощеним, у відповідності до своєї назви. Малим підприємцям потрібна спрощена система не тільки оподаткування, але й взаємодії з податковою. Натомість, впровадження РРО супроводжується звітністю, додатковими перевірками, купою штрафів. Значна частина штрафів є нелогічними і непотрібними, як наприклад штраф за неспівпадіння суми в касі, якого немає ніде в Європі, куди ми намагаємось прямувати.

Тобто те, що додаткових навантажень для підприємців повно — є безсумнівним. Можливо, ці додаткові навантаження виправдані високою метою і дають для всього суспільства значний позитивний ефект? Давайте спробуємо розібратись.

В процесі обговорення (досить стислого) законопроекту, який став Законом 129-ІХ, обґрунтування необхідності фіскалізації єдинщиків базувалося на трьох головних тезах:

  1. зможемо подолати контрабанду
  2. зможемо припинити подрібнення великого бізнесу на ФОПів
  3. зможемо побачити реальний оборот єдинщика і перевищення ліміту

Розберемо кожну тезу.

Давайте уявимо собі ФОПа, який торгує контрабандним одягом. Він не дає ніяких чеків, і поширеною стала думка, що саме відсутність РРО і фіскального чеку є причиною розквіту контрабанди. Досить популярною є також думка, що з контрабандою можна боротися лише на кордоні, але з цим важко погодитись: можна (і потрібно) боротися з контрабандою і в роздрібній торгівлі, і в інших країнах така боротьба є ефективною, але від того, що ФОП-єдинщик видає покупцю найчесніший і найфіскальніший чек, негайно зареєстрований на серверах податкової, зі змістом:

«ФОП Красавчик О.Є.

Костюм — 1 Х 5 600 грн

Сорочка — 2 Х 750 грн

Черевики — 1 Х 1 450 грн

Всього: 8 550 грн, без ПДВ"

не відбувається нічого. Ніяка контрабанда не виявляється. Ніякої боротьби не виходить. А чек у нас — саме такий, якщо спростити. В наших нинішніх чеках немає нічого про те, що це за товар і звідки він взявся. Ніяких кодів. Ніяких даних. «Костюм, сорочка, крапка».

Слід зауважити, що такі ж самі чеки і у великих супер-магазинах. Ніхто і ніяк за чеками не зможе сказати — купили ви чесно розмитнену сорочку, чи таку само контрабанду. Єдине, що можна робити — це колупатися в товарному обліку, і вручну намагатись відбудувати товарний ланцюжок (насправді - ні, «по дорозі» майже завжди буде ліквідована «пустишка»). Або, як вже робилося за наявності волі і бажання — ефективна боротьба раптовою перевіркою складів. Іноді ефективна, іноді ні, бо у нас в країні, як кажуть «злі язики», у самих же контролерів можна недорого придбати документи на розмитнення хоч Драгонів Ілона Маска, хоч Наутилуса капитана Немо.

Чи можна реально чеками боротися з контрабандою? Думаю, що можна. Якщо в кожному чеку (крім сипучих та рідких продуктів) буде код товару (найбільш поширений — EAN-13). Код товару — це той штрих-код, через який касир сканером вносить ваші покупки в систему на касі. Тоді, як мінімум імпорт буде видно, це буде все, що не починається на «482», код України. Крім того, для критичних ризикових товарів може бути впроваджений товарний ланцюжок.

Завезли 10 тисяч смартфонів — є унікальний номер партії. Партія поділилася — через крапку додалися номера подрібнених партій. І так далі. При продажу в роздріб смартфона — в чеку весь ланцюжок. На сервері в податковій — сиди, збирай партії, перевіряй чи розмитнено, яка кількість і т.д. Ото буде боротьба з контрабандою. Миша не проскочить. Але ж не зроблено так. «Костюм, сорочка, ФОП Красавчик». РРО впроваджується лише задля впровадження РРО, аби було побільше кого ходити перевіряти.

Стосовно подрібнення великого бізнесу на ФОПів — все ще набагато складніше. Хто тільки не бореться з цим подрібненням, а воно все шириться і шириться. Чи ефективний чек у цій боротьбі? Заходячи у великий фітнес-центр, ви купите абонемент річний у ФОПа. Лікар, який вас огляне і надасть вам довідку, що можна відвідувати басейн — буде ФОПом. Тренер, якщо ви захочете додаткові тренування — також ФОПом. Нехай всі вони нададуть вам справжні фіскальні чеки, від «ФОП Продавець», «ФОП Лікар» і «ФОП Тренер». Всі ці чеки акуратно фіскалізуються на серверах податкової. Що відбудеться далі? Відповідь: нічого. Бо така робота є законною, абсолютно легальною.

Тут є ще важливий аспект: якраз у великих компаніях, які дробляться, з «чеками від ФОПів» все буде гаразд. Вони поставлять собі якісну платну систему за 150 гривень на місяць, і будуть штампувати ці чеки, дивуючись «розумності» цього нововведення, жодного штрафу там ніколи не буде. А от як раз справжні підприємці, які зайняті реальною справою, ініціативним бізнесом (а не обслуговуванням великої компанії) — от вони постраждають від перевірок і штрафів.

То чи можна щось зробити з подрібненням? Ні, не можна, поки існує прірва між оподаткуванням зарплати у 41,5% (22% + 18% + 1,5%) у лікаря і тренера «у штаті» і 5% «з обороту подрібненця». Про те, що треба знижувати навантаження на оплату праці, не каже вже тільки повний ледар, але замість цього впроваджується РРО, яке нічогісінько не вирішує. На наявності різниці між 41,5% та 5% - можна боротись безкінечно. Податковою, охороною праці, поліцією, всім репресивним апаратом. А можна почати реально вирішувати проблему, реформувати загальну систему, наближаючи її до спрощеної, і ліквідуючи резони для подрібнення.

Стосовно ж того, що можна буде побачити обсяги і перевищення лімітів, для цього достатньо виписки з банку. Аргумент «банки не дають, бо це банківська тайна» — слабкий, бо ніхто навіть не запропонував для підприємця можливість відправити виписку в електронний кабінет замість того, щоб застосовувати РРО. Просто не було такої пропозиції. Бо мета — ходити до підприємців і перевіряти. А як будуть виписки самі завантажувати, РРО немає - то не дуже і походиш, а з сервера що візьмеш?

І наостанок. Почалися обговорення різних варіантів «нетотальної фіскалізації». Найбільш яркою є ідея фіскалізувати ФОПів в залежності від того, якої площі (у квадратних метрах) їх магазини. Намагався відшукати сенс. На площі «менше 25 квадратних метрів» не торгують контрабандою? Чи не подрібнюється великій бізнес? Чи якийсь не такий оборот і ліміт? Експерти розмахують потужними «дослідженнями» (безкінечно робити дослідження за грантові кошти — це така робота експертів). «Да, ми розуміємо, що всі ці РРО не борються з контрабандою і подрібненням, тому давайте це впровадимо не у всіх, а у тих, у кого магазин побільше площею». Логіка — залізна.

На мій погляд зараз треба спокійно розібратись в ситуації, і виконати те, що в моїй професії називається «реінжиніринг». Чітко сформулювати мету (або підтвердити раніше озвучену), якісно спроектувати її досягнення, сформулювати план крок за кроком, і рухатись, без скандалів, починаючи від ризикових товарів, імпорту, акцизного.

Першим кроком я б запропонував побороти контрабанду у великих мережевих магазинах (там же б’ють чеки? Ну от — є широке поле для діяльності). Давайте вивчимо можливість і хоч в пілотному проекті впровадимо в чеках код товару і контроль товарного ланцюжка. Не просто примусом, а заохочуючи бізнесменів. «Впровадив таке — вважаєшся білим бізнесом, до тебе не ходять взагалі». Якщо ж це складно — боротися з контрабандою на кордоні, а не примушувати ставити РРО заради того, щоб щось було, в безнадійному очікуванні, що «чеки зараз все повирішують якось». Ні, самі - не повирішують. А проблем буде — дуже багато.

Показати ще новини
Радіо НВ
X