Нічого не приховуйте: основа розвитку сучасного ритейлу

24 грудня 2020, 10:00
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

У світовому ритейлі домінує тренд на прозорість. Бренди та компанії, які можуть собі дозволити нічого не приховувати від покупців, виходять на абсолютно інший рівень взаємодії, побудований на довірі.

У 2013 році через трагедію в Бангладеші загинули понад 1 тис. працівників швейної фабрики та ще понад 2 тис. були поранені. Інцидент змусив споживачів з усього світу замислитись: хто і в яких умовах виробляє речі, які ми носимо.

Відео дня

Прозорість — це перший крок у притягненні брендів до відповідальності. Компанії не зможуть забезпечити дотримання прав людини, належні умови праці та охорону навколишнього середовища, не приділяючи увагу тому, де виробляється їхня продукція.

Декілька років поспіль рівень прозорості основних брендів досліджується в рамках Fashion Transparency Index. Індекс аналізує компанії за 220 показниками у 5 категоріях. Оцінюються не етичні та екологічні показники брендів, а обсяг інформації, яку вони розкривають публічно. Проте прозорість в цьому контексті — це інструмент змін, а не кінцева мета.

Серед основних аспектів прозорості - контроль ланцюгів постачання, екологічне виробництво, захист прав людини та вкрай актуальне для українського ринку питання детінізації бізнесу.

Контроль ланцюгів постачання

Особливості модної індустрії: мінливі тренди, різноманітність продуктів у колекціях та трудомістке виробництво — призводять до багатьох прямих і непрямих зв’язків з постачальниками. Це значно ускладнює контроль, втім великі світові бренди ретельно відстежують життєвий цикл своїх товарів.

Наприклад, Marc O’Polo вибудовує стратегію, яка спирається на довіру та довготривалу відданість споживачів бренду. Компанія прагне налагодити тривалу і відкриту співпрацю з усіма партнерами та інтегрувала інструмент управління ланцюгами постачання OSCA®. Завдяки цій програмі бренд отримує доступ до всієї необхідної інформації та може контролювати діяльність партнерів у режимі реального часу.

В Україні серед ритейлерів і дистриб’юторів поки, на жаль, не прийнято про це говорити: при виборі постачальника вирішальну роль найчастіше відіграє фінансова вигода. З іншого боку, саме небайдужі споживачі можуть змусити ритейлерів впроваджувати зміни. До того ж світові бренди напряму спілкуються зі своєю аудиторією в соцмережах: підвищують рівень обізнаності та стимулюють свідомий вибір.

Екологічне виробництво

Остання модна тенденція — це не колір сезону і не трендова річ, а концепція стійкої моди. Бренди прагнуть мінімізувати забруднення повітря, води та ґрунту, економлять ресурси тощо.

Досягти 100% стійкості важко. Timberland натомість прагне до 2030 року не тільки зменшити шкідливий вплив, а спричинити позитивні зміни в навколишньому середовищі. Щокварталу бренд публікує звіти про свої досягнення в контексті стійкого виробництва. У Timberland є колекція одягу і взуття з переробленого пластику ReBotl™ та лінійка ReNet™, у якій використано волокна з перероблених рибальських сітей, виловлених в океані. Також бренд впроваджує технологію переробки та безвідходного використання шкіри.

Цей тренд є однаково актуальним для будь-якої країни, і довго його ігнорувати не вдасться. Ми всі живемо на одній планеті, і у нашої планети немає плану Б. Компанії, які хочуть існувати ще багато років точно повинні включити питання стійкого розвитку у свою адженду.

Запит на екологічну моду серед українців вже існує, проте деяких фундаментальних речей для закріплення нових сценаріїв споживання не вистачає. Наприклад, ми почали збирати взуття на переробку, але зіткнулися з тим, що в Україні немає заводу, який зможе правильно утилізувати взуття. Нам довелося відправляти речі у Швецію.

Захист прав людини

Сучасна молодь — покоління свідомих споживачів, вони, зокрема, прагнуть спрямувати свій вибір так, щоб спричинити позитивні зміни для людей, що беруть участь у виготовленні товарів, які ми купуємо. А бренди мають реагувати.

Наприклад, C&A, що посів друге місце у цьогорічному рейтингу Fashion Transparency Index, уникає дискримінації, підтримує чесність та прозорість у роботі з працівниками та постачальниками. Бренд інтегрував Fairness Channels — інструмент для виявлення та вирішення конфліктів, що виникають всередині компанії або з постачальниками. Крім того, C&A бере участь у глобальному проєкті ACT (Action, Collaboration, Transformation) — це угода про перетворення швейної, текстильної та взуттєвої промисловості для скорочення надмірного робочого часу при збереженні гідної заробітної плати для працівників.

В Україні щонайменше кожен п’ятий працівник не оформлений належним чином. Такі відносини з роботодавцем не гарантують гідні умови праці, нормований робочий графік, виплату лікарняних чи компенсацію у разі нещасного випадку та уможливлюють необґрунтовані штрафи й звільнення без попередження. Але, безсумнівно, змін не уникнути. Поки недосконалий український ритейл продовжує грати за своїми правилами, великі бренди змінюються у глобальному масштабі, встановлюючи нові стандарти в індустрії.

Детінізація бізнесу

Сірий бізнес є основним гальмом для розвитку сучасних форматів роздрібної торгівлі та економічного росту України. Без чека, користуючись спрощеною системою оподаткування, торгують навіть великі мережі. В результаті приблизно половина фешн-ритейлу залишається в тіні. Я переконаний, що ті компанії, які будують довгострокові плани, мають стати відповідальною частиною суспільства: платити податки і бути прозорими, розвиватися і сприяти розвитку країни.

На українському ринку є позитивні зрушення: вже існує чітка позиція держави щодо фіскалізації торгівлі, були підписані закони щодо застосування РРО та детінізації розрахунків. Проте сіра економіка в Україні — це ціла система, яка протистоїть змінам і повпливати на неї може тільки свідомий споживач. Адже корупція йде не від президента чи уряду, а від кожного з нас, хто купує товари й не вимагає касового чека. До того ж новий закон містить положення про так званий «кешбек» — можливість покупця поскаржитися до органів контролю на відсутність чека або його невідповідність вимогам і отримати грошову винагороду.

Загалом, я вірю в силу споживачів. Тих, хто ставить собі слушні питання, обирає бренди стійкої та етичної моди, купує у добросовісних українських ритейлерів та розуміє: навіть такі невеликі кроки можуть змінити країну.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X