Які нові ніші створюють технології завдяки пандемії

9 вересня 2020, 17:00

Туризм, івенти, транспорт, виробництво — від COVID-19 і економічної кризи постраждало більше галузей, ніж ті, що отримали вигоду. Але нестабільність стимулює ніші, про які раніше ми не говорили.

Бізнес прагне мінімізувати контакти людей

Пандемія і карантин позбавили нас особистого спілкування і змусили сидіти вдома. Як наслідок, в наше життя стрімко і на постійній основі увійшли онлайн-відеоконференції, послуги з доставки чого завгодно і всілякі інтернет-розваги.

Відео дня

І тут хочеться виділити одну конкретну нішу — доставка продуктів із супермаркетів. Вона існує вже відносно давно — один зі світових лідерів індустрії, компанія Instacart, почав роботу в 2012 році — але саме пандемія вивела її на новий рівень. Судіть самі: в червні 2020 року ніша доставки продуктів в США оновила рекорд з продажу — $7,2 млрд. Для порівняння, в березні, коли карантин тільки почався, показник становив $4 млрд, а серпні 2019 року — всього $1,2 млрд.

У такого зростання є дві причини. По-перше, в ніші зросла конкуренція. Якщо раніше замовляти доставку з супермаркету було не дуже вигідно, то зараз, коли кількість гравців у сфері збільшилася, пропозиції стали більш демократичними.

По-друге, варто, звичайно, виділити великих гравців. У США, наприклад, отримати продукти тепер можна і за допомогою Uber, а Walmart додав експрес-доставку.

Тренд дійшов і до України: всі великі продуктові ритейлери в тому чи іншому форматі стали доставляти товари. Все це робить нішу більш привабливою для середньостатистичного клієнта. І дослідження показують, що попит на доставку залишається високим і після ослаблення карантину.

Інша «гаряча» ніша зараз — поштомати. Цей ринок існує вже не один рік, але пандемія сильно прискорила його розвиток. Наприклад, Пошта Литви у перші два тижні карантину повідомила, що доставки на поштомати збільшилися на 50-70% залежно від регіону. Канадський оператор Snaile Inc прогнозував, що в другому кварталі 2020 року кількість посилок через його мережу збільшиться на третину в порівнянні з першим.

На таке зростання, насамперед, вплинула популярність електронної комерції, яка стала чи не єдиним способом торгівлі під час пандемії. За даними Adobe Analytics, онлайн-продажі в червні цього року зросли на 76% у порівнянні з аналогічним періодом в 2019-му. Є всі підстави припускати, що поширення e-commerce продовжиться і в пост-коронавірусну епоху — звички вже склалися, а загроза пандемії, на жаль, найближчим часом не піде. Відповідно, зростання супутніх сервісів також неминуче — і поштомати в цьому плані перебувають на провідних ролях.

Наші будинки трансформуються

Пандемія — це час, коли люди ще сильніше задумалися про місце, де живуть. Тепер перед будинками стоять нові завдання: забезпечити комфортні умови для роботи і перебування на одному місці майже 24/7, а також — надати нові способи відпочинку і розваги.

Головний тренд тут — ще більше «розумних» пристроїв і рішень. За оцінками Strategy Analytics, витрати споживачів на smart home пристрої знизяться з $52 млрд в 2019 році до $44 млрд в 2020-му через економічну кризу. Але вже в 2021-му відновляться — до $62 млрд.

Попит матимуть відносно прості пристрої на кшталт термостатів, камер, відеодомофонів і ламп. Тут насамперед важлива зручна установка, щоб не запрошувати сторонніх фахівців — не забуваємо про мінімізацію контактів.

Окремо варто згадати про «розумні» колонки з голосовим управлінням. З кожним роком їх продажі ростуть, але на пандемію, здається, припав їх розквіт. За даними NPR, з початку карантину третина власників цих девайсів у США повідомили про те, що стали більше слухати новин і музики. І незважаючи на економічну кризу, поширення «розумних» колонок продовжиться: близько 70% людей відзначили, що планують купити ще один девайс для дитини. У Китаї, за оцінками консалтингової фірми All View Cloud, кількість «розумних» колонок за підсумками 2020 року збільшиться на 15% у порівнянні з попереднім.

Тренд з квартир вже переноситься на цілі багатоквартирні будинки. Наші спостереження показують, що людям необхідно віддалене управління і тут. Упевнений, що надалі виклик ремонтних бригад, послуги консьєржа та подібні речі будуть виконуватися зі смартфона.

Медицина переходить в онлайн

Говорячи про нові ніші, які виникають під час пандемії, не можна, звичайно, не згадати про охорону здоров'я. Тут почалося вибухове зростання телемедицини — медичних онлайн-консультацій. І так, це в загалі-то логічний тренд, але темпи в будь-якому випадку вражають: станом на травень майже половина американців консультувалися з лікарем онлайн. Для порівняння, в 2019 році показник становив лише 11%. Якщо говорити про гроші, то ще до COVID-19 доходи компаній ринку телемедицини оцінювалися в $3 млрд, зараз McKinsey говорить про перспективи дорости до неймовірних $250 млрд.

Можливо, пандемія зробить з телемедицини міцну альтернативу традиційної. І шанси високі, тому що підхід зручний не тільки відсутністю прямої взаємодії з людьми. Наприклад, в Орегонському університеті здоров'я і науки (Oregon Health & Science University) з'ясували, що половина його «онлайн-клієнтів» заощадила майже $5 млн за рік на дорозі. Крім цього, телемедицина більш доступна пацієнтам в сільській місцевості і людям з обмеженими можливостями. Все це вказує на те, що онлайн-охорона здоров'я не зникне в пост-коронавірусний час.

Телемедицина відкриває нові способи для моніторингу свого здоров'я. Якщо ми спілкуємося з лікарем у мережі, то чому не можемо таким же чином відправити йому свої показники? І тут на перший план виходять всілякі носимі пристрої. Уже зараз є девайси, які 24/7 відстежують пульс, температуру тіла, дихання і навіть роблять ЕКГ. Все це в реальному часі відправляється на «хмару», де доступне самому пацієнту та його лікарю. Упевнений, це та ніша, де ми ще дуже далекі до стелі розвитку.

До стелі ми ще дуже далекі ще й у тому плані, що нових ніш з'явиться ще більше — адже, по суті, це результат будь-якої кризи. Але в цей раз у нас є одна важлива змінна — технології — яка зіграє ключову роль в новій трансформації світу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X