Що таке Ікігай і як його використовувати в житті й бізнесі
Події останнього року змусили багатьох зупинитися і подивитися на своє життя. Загальна риса висновків — думка «треба щось змінити». Це «щось» стосується і роботи, і особистого житті, і хобі, й навіть загального ставлення до життя.
Зручно використовувати японський термін Ікігай у розрізі поняття про підхід до пошуку максимального задоволення від кожної миті життя. Найсильніше це зачепило тих, хто вже пройшов перші етапи життя і чогось досяг, нехай навіть тільки у власних очах. Саме їм стало актуальним переосмислення цілісної концепції ставлення до життя на повсякденній практиці.
Реалізувавши і реалізуючи консалтингові проєкти, з’явилася думка спробувати системно пояснити саме таким людям певні уроки, які я взяв із практики з урахуванням власного досвіду.
Почну з загальної поради розширити власну свідомість
Розширення свідомості — це вихід за діючі межі сприйняття. У кожної людини є межі, які є результатом виховання, освіти, впливу сім'ї та соціуму, і багатьом іншим. Найсильнішим є, безумовно, власний досвід. Стара система освіти вбивала в мізки схиляння перед авторитетами. Постійне порівняння з чимось стало більш ніж ефективним інструментом у руках маркетологів і рекламістів. Але їхня мета не допомога в пошуку Ікігай, а в стимулюванні збуту. А особистий досвід настільки сильний, що він може ставити найжорсткіші межі, за які людині некомфортно виходити. Але у нього є і протилежна властивість — він дозволяє вам самому зруйнувати свою ж обмеженість у мисленні. І цим треба користуватися.
Найпростішим методом розширення є програвання сценаріїв. На практиці досить програти в голові послідовно сценарії «все пропало» і «все вдалося». Ці дві крайності сформують коридор для пошуку оптимального для вас. Раджу програти саме в такій послідовності, тому що після сценарію «все пропало» у вас притупиться страх катастрофи, а перехід до сценарію «все вдалося» дозволить розширити межу сприйняття можливого власного успіху.
Звичайно, зрозуміло, що не треба після першого етапу «закрити ідею», а після другого «піти у мрії». Раджу дотримуватися методів пошуку рішення з бізнесу — почати з формування переліку ризиків для самого себе і візуалізації відразу наступного етапу, до якого прагнете. Це дозволить увійти в стан, коли ви вже зможете спробувати максимально реально оцінити поточну ситуацію і розробити практичний план дій.
У кожному консалтинговому проєкті робив такі сценарії для власників і впевнений в ефективності цього методу. Якщо говорити про бізнес-аспект виключно, то результат схожий на GAP-аналіз або аналіз розривів. Але саме такий простий метод аналізу дозволяє розширити межі свідомості всім, а не тільки стосовно до бізнесу.
Наступна загальна порада — не обманюйте себе
У світі бізнесу це є дуже поширеною проблемою у власників. Хтось п’яніє від успіху і сприймає бажане за дійсне, інших у такий стан штовхають оточуючі, можуть бути й інші причини. Самообман — причина неможливості критично аналізувати ситуації. Як наслідок, через якийсь час питання стають проблемами, і врешті-решт настане реальна криза.

Найкращий шлях уникнути цього — усамітнюватися і робити чесний аналіз ситуації самому без зовнішнього впливу. Адже тільки ви самі здатні не обманювати самого себе, як би банально це не звучало. Другий перевірений шлях — запрошувати «сміливого циніка» з команди або зі сторони. І є сенс робити таке спілкування системним. У мене є клієнт, який замовляє зовнішній швидкий аудит ситуації раз у пів року. Зовнішній людині добре видно еволюцію розвитку компанії. Подобається інший клієнт (власник) за артистизм, з яким він періодично сам піднімає хвилю «все погано — ми на межі кризи» і вимагає від кожного топ-менеджера незалежну оцінку ситуації. Але треба взяти до уваги, що потім він особисто витрачає багато часу для обговорення тет-а-тет з кожним менеджером індивідуально. Так він сам отримує багатогранний зріз стану справ і робить висновки.
Тому спробуйте виробити звичку на початку тижня подумати хоч кілька хвилин про цілісну картину свого життя і бізнесу з критерієм оцінки як «наскільки ви чесні самі з собою?».