Роботизація бізнес-процесів: міфи та реальність

26 вересня 2017, 19:30
Як працює RPA насправді і що дає бізнесу в реальності

В Україні зараз багато галасу навколо питання роботизації бізнес-процесів. Ця "проривна" технологія - robotic process automation (RPA) – прийшла до нас від провідних світових компаній.

Відео дня

Скептики скажуть, що це просто ребрендинг теми 20-річної давності – написання макросів, скриптів та інших інструментів автоматизації. Оптимісти, навпаки, скажуть, що роботизация змінить наше ставлення до роботи назавжди. Але, як і все модне, вона обростає міфами й домислами. А реальність, швидше за все, десь посередині.

То що ж таке роботизована автоматизація процесів? Поняття RPA дуже далеке від ідеї "фізичного" робота. Це не металевий гуманоїд з оцифрованим голосом, а технологія, яка дозволяє налаштовувати взаємодію між різними IT-системами для виконання рутинних офісних завдань.

Програма роботизації запускає на комп'ютері додатки, імітуючи дії людини в різних IT-системах. Наприклад, розбирає електронну пошту, вносить дані в системи обліку, звіряє звіти, заповнює електронні форми і звітує про виконану роботу. Тобто, процес працює від імені віртуального користувача – офісного робота, бота. Бот виконує часто повторювані завдання в кілька разів швидше, ніж людина, без помилок і відхилень від стандартної процедури.

Тому вже сьогодні помітні конкурентні переваги, які роботизация дає бізнесу. По-перше, це радикальне підвищення ефективності і зниження витрат в умовах постійного "тиску" на маржинальність. По-друге, зберігається контроль над ситуацією у постійно мінливому бізнес-середовищі; І третє – дозволяє сфокусувати кваліфікованих, а отже "дорогих", кадрів на вирішенні найбільш важливих та цінних завдань.

Але для ефективності потрібен кваліфікований співробітник, який продумає послідовність кроків для бота і відрегулює ідеальний процес. Потрібна людина, яка пояснить програмі, що із чим порівнювати, що вважати помилкою, кого і як інформувати про відхилення в стандартному ході процесу.

Які процеси підходять для роботизації? Потрібно вивчити кількість рутинних завдань і частоту їхнього повторення в компанії. Чим більше співробітників протягом дня пишуть шаблонні листи, вводять типові проводки, звіряють цифри в різних IТ-системах компанії, тим більше потенціалу для впровадження роботизації.

Почніть з пошуку процесів, де масштаб і швидкість можуть принести максимальну цінність від їхньої автоматизації. Бізнес-користувачі і фахівці з оптимізації, які розуміють логіку процесу, можуть сформулювати вимоги для налаштування ботів. Замовником і "власником продукту" виступає представник бізнесу, а IT-фахівці підтримують впровадження.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Програмний робот не прив'язаний до якоїсь функції в організації. Це "універсальний" співробітник, який може виконувати монотонні завдання з різних відділів цілодобово. Наприклад, вранці він розбирає банківську виписку або перевіряє і оновлює дані співробітників. Вдень бере участь в обслуговуванні клієнтів і звіряє взаєморозрахунки, формує звіти про продажі або стежить за обробкою замовлень. Увечері перевіряє документи про постачання, а вночі формує звіти, закриває період, розраховує зарплату і т.д.

З досвіду EY, роботизацію успішно застосовують і у фінансових установах, і в комерції, на виробництві і в державному секторі. Будь-яка галузь, в якій є багато клієнтів, продуктів, операцій, регуляторних вимог і обмежень, – хороший кандидат для активного впровадження роботизації.

Впровадження RPA проходить швидше, в порівнянні із термінами "звичайних" проектів автоматизації, оскільки не вимагає внесення змін у поточні IT-системи компанії. Адже співробітник для виконання щоденних завдань не змінює IT-системи, а взаємодіє з ними. Так само буде робити і програмний робот.

Перші результати можна отримати вже через кілька тижнів. Технологія "невтручання" дозволяє знизити ризики проектів автоматизації і подолати такі обмеження, як довгі цикли впровадження, складності з інтеграцією, відволікання великої кількості людських і фінансових ресурсів.

Статистика EY за виконаними роектами роботизації це підтверджує:

Зростання популярності роботизації супроводжується зрозумілим страхом, що скоро роботи залишать нас без роботи. Дійсно, сучасні технології руйнують стереотипи розвитку звичних галузей і підходи до організації праці.

Чи означає впровадження роботизації повне заміщення людей? Скоріше, відбувається зміна ролей в організації. Адже для управління роботизованими процесами потрібні кваліфіковані співробітники, які зможуть налаштувати оптимальну роботу бізнес-процесу, створять правила і навчать робота цим правилам слідувати.

Можливо, майбутнє в ефективній взаємодії людей і програм? Ми сьогодні говоримо "робот", а наші діти завтра скажуть "колега".

Показати ще новини
Радіо NV
X