В офіс чи по домівках? До чого схиляється глобальний бізнес

26 липня 2021, 15:00

Пандемія Covid-19 розділила роботодавців на два табори. Одні поступово повертають співробітників в офісні простори, інші продовжують підтримувати віддалений формат. Та чи є однозначна відповідь на питання «офіс vs дистанційна робота»?

Про ефективність роботи на віддаленці було безліч оглядів і статей. Але, що цікаво, так і не пролунало якоїсь єдиної, загальноприйнятої позиції з цього приводу. Спектр думок був від: «всі повинні бути в офісі» до «офіс не потрібен взагалі». А посередині — два проміжних формати: «в офісі є робоче місце, але можете два дні на тиждень працювати з дому» і «офіс є, але простір гнучкий, без фіксованого робочого місця». І подібну ситуацію можна спостерігати не тільки в Україні.

Відео дня

Візьмемо, наприклад, технологічних гігантів. Марк Цукерберг, генеральний директор Facebook, ще в 2020 році анонсував, що всім співробітникам компанії, які можуть виконувати роботу з дому, дозволено перейти на віддалений формат. Команда соціальної мережі Twitter також перейшла на дистанційку. А ось компанія Apple подібний підхід не розділила, поінформувавши співробітників про повернення в офіс. Більшість зможуть приходити в офіс 3 дні на тиждень, але дехто буде змушений повернутися зовсім. Ця заява викликала хвилю негативу серед команди, яка вилилася у відкритого листа генеральному директору Тіму Куку. У ньому фахівці висловили сумніви щодо необхідності обов’язкової присутності в офісі тричі на тиждень. Подібний підхід прийняла і компанія Google. То як же визначитися бізнесу, коли перед ним постає подібний вибір?

Що кажуть глобальні дослідження?

Національне бюро економічних досліджень в Штатах в 2021 році виявило, що віддалена робота дійсно більш продуктивна. Як мінімум через те, що не потрібно витрачати час, щоб дістатися на робоче місце. Завдяки цьому вони розраховують на підвищення продуктивності економіки на 5%. Водночас ті роботодавці, які зайняли позицію «за віддаленку», стали позбуватися офісів або ж перетворювати всі приміщення, включаючи кабінети топменеджменту, в єдиний простір, щоб забезпечити співробітникам місце для зустрічей. Але є і зворотний бік у такій ситуації.

Британське дослідження за період 2011−2020 рр. показало, що співробітники на віддаленці відчувають більше стресу і тиску, адже їм доводиться працювати більше, ніж колегам в офісі. При цьому вони не отримують жодної винагороди. Це може бути пов’язано з тим, що фахівці, які повернулися в офіс, видаються роботодавцям більш відданими своїй роботі і надійними. А ще справа ускладнюється необхідністю налаштовувати процес під кожного, адже деякі співробітники можуть жити навіть в різних часових поясах.

Виходить, офіс потрібен, але не стільки для роботи, скільки для спілкування

Відповідь на питання «дистанційна робота чи офіс» спробувала знайти і компанія Microsoft. Дані їхнього дослідження також підтвердили, що роботодавці не переймаються умовами, в яких працюють співробітники з дому. Інтенсивність роботи таких фахівців значно збільшилася за час пандемії, і про баланс геть не мовиться. Проте тісна командна взаємодія з часом почала зменшуватися, що безпосередньо може впливати на ефективність робочих процесів.

У підсумку з перелічених вище даних можна зробити висновок, що саме гібридний формат роботи відмінне рішення для більшості компаній, адже очікування співробітників просто змінилися. Але ж для багатьох індустрій людський ресурс як і раніше залишається найбільш цінним, тож бізнесу необхідно шукати компромісний варіант.

Висновки з особистого досвіду

У нас в CMS Group була неабияка можливість випробувати всі варіанти: в групі вісім компаній з різними бізнес-процесами і культурою. Поділюся власними висновками.

До переваг можемо сміливо віднести три тези.

1. Більшості співробітників віддаленка до вподоби. Не потрібно витрачати час і сили на переміщення містом. Паузу в робочому процесі можна заповнити чимось корисним: з дітьми поспілкуватися або подрімати. Довелося, звісно, звикати до «нечіткого» робочого графіка, але переваги від комфорту дистанційки явно переважували недоліки. Та й взагалі це екологічно і соціально корисно. Щоправда, виявилося, що у 10% співробітників не було умов для комфортної роботи вдома, і вони просилися в офіс.

2. Технічні проблеми організації віддаленої роботи виявилися взагалі «не проблемою». Склалося враження, що чати і відеоконференції просто чекали свого часу, щоб замінити зустрічі в переговорних кімнатах.

3. Зросла ефективність роботи всередині компаній, оскільки люди мотивовані на те, щоб знайти власний баланс, щоб все встигати. Та й час, який раніше витрачався на дорогу, тепер можна витратити з користю.

Тепер перейдемо до недоліків.

1. Погіршення командного духу і втрата почуття приналежності до компанії. Емоції від особистого спілкування в чати перенести складно (хоча в особливо просунутих виходить). Також виявилося, що в онлайні дуже важко адаптувати новачків, яким якраз важливо «увібрати» корпоративну культуру і налагодити відносини з колегами.

2. Є ще питання командної роботи над складними проєктами. Багато хто вважає, що без спілкування face-to-face складні проблеми вирішувати важче і креативити надто не вийде. Хоча, з моєї точки зору, це питання практики. Можна навчитися все це робити і в онлайні, головне — правильно налагодити всі процеси.

Підбиваємо підсумки

Виходить, офіс потрібен, але не стільки для роботи, скільки для спілкування. Працювати зручніше на віддаленці, а спілкуватися зручніше в офісі. В такому випадку ми переходимо до питання «яким має бути офіс постковідної епохи?»

Сьогодні при плануванні офісного простору потрібно враховувати кілька важливих факторів:

— Фіксовані місця тільки для співробітників, яким це дійсно необхідно. Для решти — переговорні кімнати різних розмірів, лаунж-зони, кафе, місця для відеодзвінків.

— Офіс має бути «місцем сили» компанії, втіленням її корпоративної культури. Тут важливо продумати, як це буде виражатися в інтер'єрних рішеннях.

— В офіс співробітники мають хотіти приходити не тільки заради роботи. Заради чого ще? Тут важливо продумати набір заходів, які цікаві співробітникам. Тренінги, клуби за інтересами та, певна річ, вечірки. Варіантів — безліч.

— Бажано, щоб такий простір був розташований в межах міста, з атмосферою, яка доповнює культуру компанії.

Ми доходимо до того, що поєднання гібридного формату роботи і подібного офісного простору може допомогти вирішити питання робочих процесів в позитивному ключі як для роботодавця, так і для співробітників. Потішно, що при всіх цих вимогах до офісу у власників бізнесу з’являється шанс заощадити на оренді, адже не потрібно резервувати робочі місця для кожного співробітника, а кафе і великі конференц-зали можна ділити з іншими орендарями. Тож усі залишаються в плюсі.

Слухайте подкаст на цю тему

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X