Ризики законопроекту “Купуй українське”

15 грудня 2017, 18:45
Верховна Рада прийняла за основу проект закону про сприяння розвитку промислового виробництва і малого та середнього підприємництва, більш відомий за його назвою "Купуй українське, плати українцям"

Міністерство економічного розвитку і торгівлі не може підтримати такі ініціативи, незважаючи на їх оманливу назву, яка виглядає привабливою. На це є ціла низка причин. По-перше, це порушує міжнародні зобов’язання України. Умови угоди про асоціацію, за яку ми стояли на Майдані і угоду із СОТ, і навіть угоду про зону вільної торгівлі з Канадою. Україна демонструє себе як ненадійний партнер. Країна може отримати у відповідь такі самі аналогічні кроки з боку інших країн.

Відео дня

По-друге, це законопроект, який несе величезні фіскальні ризики. Адже за пропозицією авторів буде переплачуватися 43% тим компаніям, які довели, що вони українські і зібрали відповідний пакет довідок. Це означає, що буде закупатися менше ліків, будуватися менше доріг та ремонтуватися менше шкіл. Буде переплачуватись десятки мільярдів гривень. Причому наразі невідомо кому. І автори законопроекту самі кажуть про те, що вони не уявляють, кому буде переплачуватись. Також незрозуміло, як будуть використані ці переплати. В принципі це можна порівняти просто з розкидуванням грошей з балкону міністерства чи Верховної Ради, сподіваючись, що вони потраплять до порядного бізнесмена. А цей порядний бізнесмен не сходить на них у бар, а щось побудує. Це дуже неефективний метод підтримки.

По-третє, це створює величезні корупційні загрози. Формула, яка закладена в цей законопроект, містить більше 15-ти складових, які треба підтверджувати мінімум 23 довідками. Зрозуміло, що таке в нашій країні зібрати пакет з 23-х довідок від державних органів. Це означає, що малий бізнес буде взагалі відрізаний від державних закупівель, а решті бізнесу треба буде сплачувати якісь хабарі за те, аби їх зібрати вчасно.

Також у законопроекті є ще одна геніальна новація. Компанія, яка невірно зібрала ці довідки, буде відлучена від проведення тендерів на 90 днів. Тобто складається можливість в ручному режимі допускати чи не допускати будь-яку компанію до торгів, надаючи їй величезну конкурентну перевагу у розмірі 43% від вартості закупівлі. Міністерство економіки всіляко за розвиток національного бізнесу і підтримку національних виробників. Але такий метод підтримки просто неефективний.

Будь-яка підтримка має відповідати трьом вимогам. Вона має бути адресна, тобто повинно бути зрозуміло, кому пішли ці гроші. Ця підтримка має бути цільовою. Потрібно давати людям гроші не просто так. Не тому, що вони гарні люди і чому б їх не підтримати. А тому, що за ці гроші щось отримується. Наприклад, нові заводи, обладнання чи створені нові робочі місця, чи побудовану інфраструктуру і так далі. Тут не зрозуміло, кому підуть кошти, як вони будуть використані. І нарешті, ця допомога має бути вимірюваною. Тобто маємо розуміти, що витратили і що отримали як результат. І далі порівнювати, чи це варте того, чи якось треба змінювати ці методи підтримки.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

На жаль, підтримка через закупівлі тому і не використовується майже ніякими країнами світу, тому що вона не відповідає цим вимогам. Незрозуміло, скільки переплачується, кому переплачується і що отримується. Або як пов'язати якесь зростання економіки чи конкретних секторів з цими переплатами. Це справді такий ковровий метод бомбардування по площі. Тому, якщо у народних депутатів є політична воля на те, аби підтримувати ту чи інші галузь, Міністерство економіки точно підтримає це. Воно у свою чергу розробило програми підтримки малого і середнього бізнесу.

Будь ласка, профінансуйте їх, зробіть конкретний прозорий бюджетний рядок, в якому буде зрозуміло, що мільярд чи 5 млрд, чи 10 млрд гривень буде витрачено саме на ці цілі. Нехай встановлять конкретний механізм розподілу цих коштів за якимось конкурсним методом. Коли їх отримає найкращий, а не просто той, хто зібрав найкращий пакет довідок. І нарешті, давайте встановлювати якісь цілі, яких маємо досягати завдяки використанню цих коштів. Таку підтримку міністерство економічного розвитку всіляко вітає. А документ з дуже оманливою назвою "Купуй українське" ніяк підтримати не можемо.

Дуже сподіваюсь, що цей законопроект № 7206 не буде схвалений у другому читанні. Маю надію, що все ж таки вдасться переконати депутатів, що голосувати треба не стільки за назву закону, а треба вчитуватись в суть цих пропозицій. Потрібно дивитись на негативні заяви від ЄС, Канади, великих українських замовників та іншого бізнесу, який не підтримує цей законопроект. 28 громадських організацій по боротьбі з корупцією підтверджують, що в ньому є величезні корупційні ризики. Вони так само закликають цей законопроект не підтримувати. Тому дуже сподіваюсь, що вдасться напрацювати з депутатами якусь консенсусну позицію, що від такого методу підтримки треба відмовитись і перейти до таргетованого, цільового і вимірюваного методу.

Економіка України у 2018 році

Очікується, що економічне зростання наступного року прискориться і досягне приблизно 3%. Економіка відштовхнулась від дна у 2017-му і поборола результати як військової, так і економічної агресії, з якою країна стикнулась. Ми бачимо дуже багато позитивних трендів, а інфляція тримається під контролем. Курс гривні зараз відносно стабільний. Відбувається зростання експорту. Причому не тільки у відносних, але і в абсолютних цифрах.

Так, експорт до Євросоюзу зріс за 2017 рік більш ніж на 26%. Тому основа для зростання закладена. Але це не означає, що треба зупинитись. Навпаки, треба працювати набагато більше. Треба проводити приватизацію, тобто позбавлятись кайданів, які є на ногах. У державі 3,5 тис. не дуже ефективних державних підприємств, які у більшості своїй є хронічно збитковими. Вони кожного року витягують з бюджету десятки мільярдів гривень платників податків, а також стимулюють корупцію в багатьох галузях.

Потрібно проводити дерегуляцію і створення кращого бізнес-клімату. Тобто треба боротись за те, щоб вести бізнес в країні було легко та дешево. Аби кожен підприємець не хвилювався, що до нього прийдуть з обшуком чи з якимись штрафами. Мінекономіки подало у парламент низку законопроектів, головним з яких є законопроект 6540 "Про легкість ведення бізнесу в країні". Дуже сподіваюсь, що вдасться проводити реформу контролю. Тобто реформу саме тих контролюючих органів, які і проводять перевірки. Перетворити їх з каральних органів на органи, які допомагають бізнесу виконувати всі вимоги стосовно якості і безпеки.

Дуже сподіваюсь, що покаже гарні результати так званий закон "Антиобшук", який був ухвалений нещодавно. Маю надію, що наступного року зможемо зробити крок в напрямку створення фінансової поліції чи служби фінансових розслідувань. Тобто поєднуючи всі органи, які борються з порушеннями в економічній сфері, в один. Він буде працювати в основному не методом вибивання дверей ногами і обшуків, а методом інтелектуальної і аналітичної роботи.

Звичайно, треба реалізовувати вже ті реформи, які завдяки роботі уряду і співпраці з парламентом, з Адміністрацією Президента ухвалені вже цього року. Мова йде про пенсійну реформу, про медичну реформу, про освітню реформу і так далі. Дуже багато людей вважають, що реформа – це тільки ухвалений закон. Але закон точно на хліб не намажеш. Людей цікавить доступ до якісної освіти, зростання їх пенсій, цікавлять якісні школи, гарні дороги і так далі. Тому імплементація супер-важлива, ніколи не треба про неї забувати. Тому дивимось у 2018 рік з певним оптимізмом.

Реформи

Реформи – це не якась кнопка, на яку натискається і далі у нас починається щастя. Реформи – це процес боротьби, це просто зміни. Всі хочуть змін. Але мало хто хоче з нас змінюватись сам. Тому те, що реформи йдуть з певними складнощами, означає, що ці реформи справжні. Наприклад, коли робимо реформу публічних закупівель чи реформу публічних продажів і так далі. Якби бачили, що ніхто цьому не протистоїть, що всі задоволені, всі плескають і немає ніякого супротиву, це викликало би певний подив. Боремось же з корупціонерами, намагаємось відібрати у них десятки мільярдів гривень, які кожного року осідають в їх кишенях. І що, вони із задоволенням віддадуть ці кошти? Звичайно, ні. Звичайно, вони борються. Тому певний супротив і складнощі тут зрозумілі і передбачувані.

Що потрібно робити? Потрібно не збавляти обертів. Потрібно залучати більше людей, які готові працювати в центральних органах влади, в місцевих органах влади для того, аби рухати цей процес вперед. Потрібна більша згуртованість в цій сфері і концентрація зусиль, а не їх розпорошення і взаємна недовіра та витрачання часу на суперечки. Якщо будемо рухатись таким чином, то я абсолютно не сумніваюсь, що ми переможемо.

Показати ще новини
Радіо НВ
X