Ризик вторгнення. Як український бізнес готується до війни

8 грудня 2021, 16:24

Про ймовірність повномасштабної війни на всій території України говорять уже всі: від іноземних ЗМІ та політичних діячів до українських медіа, політиків, офіційних осіб, бізнесменів та простих громадян на кожній українській кухні.

Питання про те, чи буде «велика» війна і що робити, якщо буде, обговорюється не лише на зборах у бізнес-колективах, а й у сім'ях. Зокрема й у моїй. Інакше, мабуть, і бути не може. Для більшості це питання життя і смерті у буквальному значенні слова. І рівень обговорення цього питання змушує нервувати більшу частину нашого суспільства.

Відео дня

Готується до війни лише 30% респондентів, а 70% бізнесу — ні

Звичайно, за вісім років гібридної війни, яка для України не дуже відрізняється від справжньої, наше суспільство та бізнес так чи інакше звикли до думки про те, що одного разу війна може прийти й на всю територію України. Але рівень інформаційної ескалації зараз явно зашкалює, спричиняючи різні процеси як у суспільстві, так і у бізнесі. Те, з чим зіткнулися і ми, і наші клієнти — це відкладені візити та зустрічі, відкладені інвестиції, відкладені заходи міжнародного рівня. Пресконференція президента Зеленського, на жаль, ясності до цього питання не внесла. Я так і не зміг, наприклад, зробити висновок про те, наскільки реальна загроза повномасштабної війни для України найближчим часом.

А що ж бізнес, як він реагує на цю ситуацію? Про готовність бізнесу до війни, попри багаторічні бойові дії, статистичних даних практично немає, тому ми в рамках опитування «Оцінка безпеки ведення бізнесу в Україні» ставили кілька питань про це, як-от: «Оцінка готовності до ведення війни» та «Як бізнес готується до можливих військових дій на території України?», звичайно, маючи на увазі повномасштабну війну.

І що з’ясувалося? Готується до війни лише 30% респондентів, а 70% бізнесу — ні. Звичайно, така відповідь залежить від різних чинників. Наприклад, за вісім років військових дій більша частина бізнесу вже підготувалася. Або бізнес настільки вже звик до ситуації, що на появу інформації про ймовірну повномасштабну війну він просто не реагує, вважаючи таку війну менш ймовірною, порівнюючи з тими воєнними діями, які вже йдуть на нашій території. Наприклад, навесні, коли ми спостерігали таку саму ескалацію біля наших кордонів, запити до нас на ймовірну евакуацію топменеджменту та підготовку бізнесу до війни обчислювалися десятками, зараз бізнес практично не відреагував. Буквально кілька запитів виявили відсутність реального хвилювання.

Також видно, що український бізнес готується до війни на 13% менше, ніж іноземний, що не дивно. І треба віддати належне великим компаніям, вони готуються до війни на 17−19% більше, ніж середній та малий бізнес. Але це зрозуміло, оскільки великі компанії часто мають фізичні активи чи великі колективи, які потрібно захищати.

Буквально цього тижня в Києві зібралися на закритій зустрічі понад 50 експертів у сфері приватної безпеки та розвідки, які представляли дві міжнародні спільноти та одну українську. Також до зустрічі приєдналися керівники бізнес-спільнот та керівники служб безпеки найбільших підприємств країни. Темою зустрічі було лише одне питання: «Зимове військове вторгнення в Україну — реальне чи ні?» За більш ніж дві години учасниками зустрічі були детально розібрані:

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
  • інформаційно-психологічна кампанія, яка зараз триває;
  • на підставі OSINT було проведено порівняння співвідношення військових компонентів країн- учасників потенційної зимової кaмпанії: військово-тилових, військово-медичних, можливостей резервістів, військово-морських та інших;
  • попередні ознаки реальної військової кампанії;
  • досвід започаткування сучасних військових компаній в інших країнах;
  • були розроблені рекомендації щодо моніторингу початку можливої широкомасштабної війни на території України.

Висновок, до якого дійшли учасники зборів, говорить про те, що сил і засобів для ведення повномасштабної війни цієї зими на сьогодні поки що немає. Але це не означає, що нашій країні та бізнесу не треба готуватися до можливої «великої» війни завтра, з усіма можливими зусиллями.

В інфографіці, яка є в цьому огляді, можна також проаналізувати й інші дані щодо підготовки бізнесу в Україні до війни, сподіваюся, що вони допоможуть ухвалити правильні рішення у цей непростий час.

Показати ще новини
Радіо NV
X