Півкроку до перемоги. Чому важливий законопроєкт про електронні земельні аукціони

24 червня 2021, 15:55

Законопроєкт 2195, проголосований парламентом понад місяць тому, чекає на підпис президента. Без нього дворічні зусилля щодо впровадження земельної реформи та відкриття ринку сільськогосподарської землі можуть опинитися під загрозою.

На засіданні 18 травня Верховна Рада підтримала в другому читанні і в цілому законопроєкт 2195 — один з базових документів земельної реформи. Попри свою важку назву — Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо продажу земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) через електронні аукціони», яка мало що говорить громадськості, суть цього документа проста і зрозуміла: без нього неможливо забезпечити справедливі і прозорі умови формування ціни на земельні ділянки після відкриття ринку землі.

Відео дня

До архітектури земельного ринку громадськістю висувалося багато вимог. Більшість з них справедливі, деякі - суперечливі, але одна була базовою і найбільш пріоритетною — відсутність корупції і знищення самої її можливості в земельних питаннях. Така одностайність не дивна, оскільки органи земресурсів в Україні історично утримували сумнівне лідерство за масштабом корупційних зловживань.

Нищівний удар по такій корупції якраз завдає законопроєкт 2195, закриваючи саму можливість чиновників впливати на прийняття рішень щодо виділення землі і відповідно отримувати за це корупційну ренту. Документ закріплює, що оренда і продаж земельних ділянок державної та комунальної власності або прав на них здійснюється виключно на конкурсних засадах через електронний аукціон. Крім антикорупційного ефекту, впровадження обов’язкового механізму аукціонів осучаснює процес розпорядження державною та комунальною земельною власністю і робить його комфортним для інвесторів.

Передбачалося, що така практика вступить в силу через п’ять днів після запуску ринку землі, тобто 6 липня 2021 року, забезпечивши ринковій інфраструктурі прозорість, зручність і захист від корупції.

Це в теорії.

Але в Україні складні реформи рідко, а точніше — майже ніколи — не даються легко.

Без права на помилку

Не варто забувати в яких умовах проходив процес підготовки до ринку землі. Політичні опоненти вишукували будь-який привід, найменшу двозначність, щоб дискредитувати ідею реформи. Знаючи це, розробники діяли в наджорстких законодавчих рамках, перевіряючи і перепровіряючи кожну норму, домагаючись її юридичної однозначності і бездоганності.

Законопроєкт 2195 написаний за таким же принципом, повністю відповідаючи нормам Конституції, а в деяких своїх положеннях навіть посилюючи їх. Документ встановлює єдині вимоги до електронних земельних торгів, які є правилами придбання права на землю, як і вимагає Конституція України.

Будь-який інший підхід створює ризики оскарження закону в Конституційному суді на основі порушення статей 3 і 14 Конституції - немає ніяких сумнівів, що політики-популісти цією можливістю не знехтують.

Проте зараз, фактично напередодні відкриття ринку землі почали звучати пропозиції скасувати такий уніфікований підхід і вивести з-під його дії випадки примусової реалізації земельних ділянок в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження», а також на випадки продажу майна боржника (банкрута) відповідно до Кодексу України з процедур банкрутства.

На практиці це означає, що окремим органом виконавчої влади буде монополізовано встановлення правил торгівлі такою землею своїм наказом, а також створені альтернативні правила земельних торгів, зокрема за зниженими цінами або непрозорими механізмами.

Також це означає, що на ринку буде діяти кілька електронних майданчиків з реалізації землі - майданчиків з різними правилами, ступенем захисту і доступом для громадського контролю. В умовах роботи мульти-майданчиків гарантувати уніфікованість проведення земельних торгів не представляється можливим.

Пропозиції розмити правила продажу землі є в кращому випадку непотрібною перестраховкою, а в гіршому — штучним приводом для саботажу земельної реформи.

Адже законопроєкт 2195 враховує всі особливості спеціалізованого законодавства, в тому числі в частині реалізації арештованого майна. Ці питання вирішуються відсиланням до закону «Про виконавче провадження» з урахуванням вимог Земельного кодексу. Будь-які дозауваження регулюються на рівні підзаконних актів, і це станеться як тільки 2195 стане офіційно Законом.

З урахуванням важливості параметра безпеки, земельні торги повинні проходити виключно в державній електронній системі. Системою, яка на сьогодні найкращим чином відповідає цьому завданню є «Прозорро.Продажі», яку адмініструє однойменне держпідприємство.

За більш ніж п’ять років роботи цей майданчик показав себе як прозорий, безпечний, який унеможливлює втручання третіх осіб, в тому числі в частині штучного обмеження учасників, механізм. «Прозорро.Продажі» забезпечує відкритий доступ до торгів й інформації про них, фактично об'єднуючи та інтегруючи значну частину пропозицій окремих торгових бірж і майданчиків. Це захищає потенційного покупця або орендаря від того, що він «пропустить» аукціон по потрібному йому лоту.

Фінансові результати торгів на Прозорро теж не залишають бажати кращого: за підсумками аукціонів проведених Держгеокадастром на Прозорро.Продажі в рамках пілотного проєкту, фінальна ціна реалізованих лотів зросла на 223%, ціна оренди за гектар — в середньому від 2 тис. грн до 6,5 тис. грн. На аукціонах було в середньому 4 учасники і завдяки такій високій конкуренції ціна за гектар склала 15 тис. грн при стартовій у 2 834 грн/га.

Прозорро — єдина дворівнева система, з максимальним рівнем захисту, в той час, як альтернативні торговельні майданчики — однорівневі, тобто більш уразливі до корупції і хакерських атак.

Але найголовніше — відсутність єдиних правил реалізації земельних ділянок спотворить принцип прозорої і рівної конкуренції і значно знизить антикорупційний ефект і обілення процесу розпорядження земельними ресурсами.

Вкінці травня президент підписав проєкт закону 2194 про земельну децентралізацію, відкривши в країні новий етап земельних відносин. Тепер потрібно забезпечити цю реформу необхідною інфраструктурою і налагодити механізм прозорих земельних торгів.

Але якщо невизначеність із законопроєктом 2195, з урахуванням парламентських канікул, затягнеться на кілька місяців, то перший етап ринку землі пройде в надризикових умовах із найбільш непередбачуваними наслідками. Цього не можна допустити, тому що ціна помилки — це права громадян, доходи місцевих громад і, нарешті, два роки титанічних зусиль по впровадженню земельної реформи в Україні.

Показати ще новини
Радіо НВ
X