Що буде з українським IТ-ринком після пандемії
До чого готуватися сфері IT і по яких напрямах криза вдарить найсильніше
Уже всім учасникам українського IT-ринку очевидно, що попереду на нього чекають дуже складні, як мінімум, півроку-рік. Пояснюється це тим, що ймовірність негативного сценарію розвитку економіки дуже висока, загальним зниженням рівня ділової активності і тим, що багато IT-проектів будуть просто заморожені. Багато наших клієнтів ще до початку карантину в очікуванні кризи зрізали всі свої капітальні витрати на IT-рішення, залишивши тільки операційні. Тобто, вирішили відмовитися від інвестицій у «залізо», фізичні IT-рішення, наприклад, сервери і сховища даних, на користь сервісів за моделлю ліцензій або підписок.
Ми вже входимо в економічну кризу і все питання в тому, наскільки жорсткою вона буде. Цю ситуацію потрібно прийняти як даність і коригувати стратегію розвитку свого бізнесу, відштовхуючись від цього факту. Також від кризи неминуче постраждають сфери-бульбашки, наприклад той самий IT-аутсорсинг, який останніми роками показував двозначні темпи зростання і викликав відтік айтішних кадрів з усіх суміжних сегментів ринку. Дуже важко буде транспортній галузі, всьому SMB-бізнесу, ресторанній галузі. Відносо комфортно почуватиметься тільки продуктовий ритейл і аптечні мережі.
Компанії, що працюють у нашому сегменті ринку — системні інтегратори, вже починають зазнавати труднощів з ліквідністю. Ці проблеми можуть посилитися найближчими місяцями на тлі завмирання економічної активності і різкого зниження кількості майбутніх проектів, за рахунок яких IT-компанії планували існувати і працювати в цьому фінансовому році. Звичайно ж, шукати і знаходити нові проекти в умовах кризи системні інтегратори зможуть — але це вимагатиме від їхніх менеджерів з продажу набагато більшого обсягу зусиль і вищої кваліфікації. Крім цього, фінансові результати компаній-інтеграторів можуть істотно просісти через загострення проблеми неплатежів з боку замовників за вже реалізовані проекти.
Вже очевидно, що багатьом компаніям нашого сегмента для збереження всіх робочих місць і для того, щоб у принципі залишитися на плаву, доведеться йти на непопулярні заходи й оптимізації, щоб знизити витрати. Найбільша стаття витрат компаній — це зарплатний фонд і оренда. Тому саме ці дві напрями стануть полем для оптимізацій. Ті, хто не вдаватиметься до цих заходів, ризикують в один момент втратити фінансову рівновагу і просто піти з ринку. Наша компанія готова до різних варіантів розвитку подій, з огляду на те, наскільки глибокою буде криза. Але вже зараз ми запускаємо антикризові заходи, зокрема, в частині витрат на зарплатний фонд і оренду.
Отже, що конкретно ми плануємо робити, щоб зберегти наш бізнес у формі й утриматися на ринку під час кризи
- Зберегти операційну ефективність і ключову команду. Максимально перерозподілити функції підрядників на наявних людей.
- Підтримувати інноваційні процеси в компанії — а це означає чітко визначитися з тим, які інвестпроекти ми усвідомлено вводимо в режим консервації та підтримки мінімальним бюджетом.
- Водночас продовжувати інвестиції в інноваційні рішення і продукти, які, за нашими прогнозами, будуть цікаві нашим замовникам. Наприклад, нещодавно ми запустили новий департамент галузевих рішень, який пропонуватиме нові технології, зокрема Інтернет речей (ІоT) нашим наявним клієнтам. І реальний інтерес до цих технологій вже є.
- Скоротити всі непрямі витрати — зокрема, провести переговори з орендодавцями — сьогодні багато хто з них робить канікули для орендарів і/або пільгові знижені ставки з оренди. Нам необхідно скоротити орендовані площі і знизити вартість оренди в обсязі до 30% — адже оренда йде на другому місці в списку витрат компанії після ЗП. Ми також плануємо скоротити бюджет на корпоративне навчання і заходи на 60−70% у цьому фінансовому році, максимально перейти на внутрішні ресурси.
- Максимально перевести на віддалення наших людей — досвід поточного карантину допоможе нам зрозуміти, кого можна залишити вдома, і відповідно відмовитися від оренди робочих місць в офісі. Ми також створимо в нашому офісі спеціальні відкриті робочі зони без фіксованих робочих місць, де зможуть працювати співробітники-дистанційники. Це також допоможе нам відмовитися від оренди частини площ.
- Активніше спілкуватися з замовниками у віддаленому режимі — зокрема займаючись просуванням актуальних «карантинних» технологій (віддалена робота/безпека/приватні хмари), максимально можливо використовуючи у продажах вебінари/обдзвони/спілкування в месенджерах.

Загалом потрібно приготуватися до того, що багато компаній не витримають цієї кризи і збанкрутують — у світі це вже відбувається і найближчі кілька місяців процес тільки посилиться. Виходити з того, що найближчі півроку-рік нас очікує тільки стагнація. Це означає, що всім компаніям, зокрема й айтішним, потрібно готуватися радикально переглядати свої робочі підходи, плани, бюджети, шукати можливості оптимізації всіх бізнес-процесів.
Для нас, як для ІT-компанії, у складній ситуації великий плюс полягає в тому, що у багатьох наших співробітників є значний досвід віддаленої роботи. Тому ми перебуваємо в більш виграшному положенні, ніж компанії з інших сфер бізнесу. Ну і, звісно, навіть за умови посилення кризи наші клієнти — корпорації і держструктури — за жодних умов не відмовляться від використання інформаційних технологій. Тому у нас та інших професійних системних інтеграторів є всі шанси пережити цю кризу і, можливо, навіть вийти з неї сильнішими, компетентнішими і досвідченішими.