Торги на пальцях: чому ринок електроенергії не готовий до запуску

24 травня 2019, 15:30
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Як технології повинні були відкрити ринок електроенергії і чому поки що нічого не виходить

Перенесення відкриття ринку електроенергії стало не далекою перспективою, про яку говорили всі експерти ринку, а реальним викликом. Європейське енергетичне співтовариство стурбоване і підкреслює готовність вжити заходів у разі невиконання умов відповідно до директив Третього енергопакету ЄС. Європі є чим погрожувати. У разі провалу запуску ринку Україна не отримає макрофінансову допомогу в розмірі 500 млн євро. Незважаючи на те, що НЕК «Укренерго» почала тестові операції на ринку електроенергії, світле майбутнє сумнівно, адже всі тести проводяться на пальцях.

Відео дня

В Україні досі не існував ринок електроенергії, і ринок газу був досить умовним. Події на ринку більше схожі на торги на пальцях. Угоди зберігалися в Excel, це не вимагало покупки і впровадження ІКТ систем (інформаційно-комунікаційних технологій). Тому ІКТ-ринок у сфері української енергетики тільки з’являється. На розвиток цього ринку сильно впливають 2 процеси. Перший — це відкриття ринків електроенергії та газу, другий — інтеграція з ринками Євросоюзу. Як результат, обсяги операцій, які доводиться здійснювати учасникам ринку, збільшаться в тисячі разів. Такі обсяги угод вже зовсім неможливо зберігати в Excel, для цього потрібні спеціальні системи.

ІКТ системи в енергетиці, в основному, застосовуються у двох сферах. Перша — це створення торгових майданчиків, наприклад, впровадження балансувального ринку. Друга полягає в підключенні гравців до вже наявних європейських майданчиків. Зокрема, це завдання вирішують ETRM рішення. ETRM — це Energy Trading and Risk Man-agement, тобто управління портфелем угод і ризиками.

Однак, є й більш приватні випадки, коли впровадження ІКТ систем в енергетиці дозволяє налагодити ключові бізнес-процеси. Наприклад, видобуток газу. ІКТ системи формують карту газових родовищ, стежать за критеріями перспективності, ведуть статистику, контролюють обсяги газу, його якість і угоди.

В контексті енергетичних відносин України і Росії є рішення ключового значення. Наприклад, управління газовими сховищами, яким займається Укртрансгаз. Росія неодноразово звинувачувала Україну в крадіжці газу. Україні важко довести, що це не так, тому що немає сертифікованого, прозорого механізму контролю. Теоретично, можна довести хибність звинувачень, але, як правило, ніхто детально не дивиться. Незважаючи на альтернативні докази, потрібен сертифікований механізм, який об'єктивно доводить правоту сторони.

Ще одним хорошим прикладом важливості ІКТ систем в енергетиці є Energy Communication Platform — захищений стандарт передачі даних між європейськими системними операторами, який сертифікується незалежними експертами і використовується кожним європейським оператором. Таким чином, з’являється механізм комунікації з іншими гравцями ринку через захищений канал. Це спрощує обмін інформацією і підвищує рівень довіри, що сприятливо впливає на стратегічне партнерство контрагентів.

Важливо, що ІКТ передбачають прозорість, це забезпечує аудит-лог і механізм диспуту. Учасник ринку має право і можливість запросити детальну інформацію за всіма операціями. Наприклад, якщо я брав участь в аукціоні на покупку пропускної здатності на кордоні України, через півроку на кордоні зі Словаччиною, і я програв, то, як учасник цих торгів, можу зажадати детальну інформацію про причини програшу. У деяких випадках дані деперсоналізіруются, в деяких — ні, але система аргументує рішення. Людський фактор тут зведений до нуля, що виключає монополії й маніпуляції.

Разом з тим, розвиток ІКТ систем в українській енергетиці, як і раніше проходить дуже повільно. Парадоксально, але вартість програмного забезпечення — менша з проблем, що виникають. Основна криється в законодавстві. Це, на жаль, проблема, яку ми не змогли перебороти і від якої просто опускаються руки. Справа в тому, що це складні процеси, що відповідно займають багато часу, особливо в Україні. Тому що потрібно враховувати місцеву специфіку, інерцію, нерозуміння учасників ринку і регулятора. Оператору і гравцям треба вчитися на ходу, треба закладати більше часу, більше ресурсів, насамперед, людських.

Розуміючи цю специфіку, треба закладати реальний час. Запитати у експертів, які ці системи впроваджували в інших країнах, і хто може сказати, скільки часу треба закласти Україні. Україна ж іде від зворотного. Ми пішли на поводу у європейського енергетичного співтовариства, яке поставило Україні умову — впровадити систему і ринок електроенергії за 2 роки. Їх аргументація зрозуміла — такі умови, на їхню думку, повинні були мотивувати Україну на швидкі і ефективні дії. Ми ж припустилися ряду помилок, перша з яких — згода з умовами. А помилка номер 2 —несвоєчасна реакція. Коли стало зрозуміло, що умови неможливо виконати, був необхідний політичний консенсус і об'єктивна експертна оцінка процесу, яка б переконала європейську спільноту в допустимості відстрочки. Уже зараз в цьому плані пішли тріщини, ІКТ система з управління ринком не запрацює, ні в якому разі. Відповідно, ринок не відкриється нормально. Україна до останньої секунди буде говорити «так, ми зробимо», але тільки говорити. І в результаті буде фіаско. Чим все закінчиться — система розвалиться. Як тільки ринок запуститься, він впаде.

Можна позначити кілька ключових проблем в питанні програмного забезпечення, які не дозволяють ринку електроенергії відкритися згідно із законом 1 липня 2019: немає сертифікації пройденого тестового режиму IT інфраструктури і відсутня електронна платформа для проведення аукціонів з двосторонніми угодами, які складають основний сегмент ринку, елементарно урядом навіть не затверджена процедура таких аукціонів.

Зараз Україні не варто очікувати прихильної реакції Європи на перенесення термінів, ми ризикуємо втратити будь-яку довіру, а як наслідок, фінансову підтримку, адже похвалитися розважливим використанням часу і грошей Україна не може.

Зараз важливо вжити заходів, які допомогли б мінімізувати репутаційні, політичні й економічні втрати України

Зараз важливо вжити заходів, які допомогли б мінімізувати репутаційні, політичні і економічні втрати України.

По-перше, розробити комплексні стратегії усунення проблем в законодавчих і економічних аспектах: перехресне субсидування, нинішній борг в 36 млрд гривень, монополія на ринку, яка формується 2 гравцями — ДТЕК і Енергоатом, твердження європейського регламенту з моніторингу енергетичних ринків, так званий REMIT regulation.

По-друге, для компенсації політичних і репутаційних ризиків важливо знайти винних і провести незалежну експертизу про виконану і невиконану ними роботу з подальшими штрафами і санкціями. Це покаже, що помилка визнана й виправлена на всіх рівнях, що допоможе не допустити це наступного разу.

В цілому, загальну готовність енергетичного ринку до нових викликів можна порівняти з греблею, що протікає. Є людина з відром, яка набирає відро крапельок, протирає ганчіркою і починає заново процес. Зараз греблю відкриють, що буде робити чоловік з відром?

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X