Слоти. Чому авіакомпанії так бояться їх втратити

9 грудня 2020, 12:06

17 грудня 2020 майже після річної перерви «повітряні ворота» для українських пасажирів відкриває один з провідних і найбільш завантажених в Європі - лондонський аеропорт Хітроу.

Таким чином українці зможуть відвідувати столицю Великобританії подорожуючи до 3-х лондонських аеропортів: рейсами МАУ шість разів на тиждень, прилітаючи у Гетвік і Хітроу, та рейсами іншої авіакомпанії до Станстеда. На сьогоднішній день Хітроу є другим аеропортом у світі по міжнародному пасажиропотоку, який у 2019 році склав 81 млн пасажирів, що на 0,9% більше, у порівнянні з 2018 роком. Наразі аеропорт є хабом для британської авіакомпанії «British Airways», з якого 85 авіакомпаній виконують рейси до 240 міст та 89 країн світу.

Відео дня

До початку жовтня 2019 року українці мали змогу подорожувати до «Хітроу» виключно рейсами британського флагмана цивільної авіації. Та, зрештою, перевізник припинив виконання рейсів через неприбутковість рейсів, зумовлену падінням бізнес трафіку та зростаючою конкуренцією з боку Ryanair, більш привабливої для туристичного трафіку та заробітчан. Цей перевізник до цього часу обслуговує лондонський напрямок з Києва, але здійснює рейси до приміського аеропорту «Станстед», за 48 км від Лондона. Після припинення польотів «British Airways» велика кількість українських бізнес-пасажирів виявилася позбавленою можливості діставатися до зручного для себе хабу в Хітроу. У даній ситуації поява в українців альтернативної можливості літати до центрального аеропорту Лондона стала певним репутаційним викликом ринку.

Якщо це настільки популярний аеропорт, чому МАУ раніше ніколи не літала в Хітроу?

Так історично склалось що міжнародні рейси до Лондона виконувались лише до аеропорту Ґетвік, так як отримати слоти в Хітроу було неможливо через перевантаженість аеропорту, адже щодня через нього проходять понад 200 тисяч пасажирів.

Що таке «слоти», та як їх отримати?

Простими словами, «слот» — це погодження часу прильоту та вильоту рейсу. Слоти розподіляються відповідно до інструкцій та стандартів, встановлених Міжнародною асоціацією повітряного транспорту (IATA), що називаються Worldwide Airport Slots Group.

На сьогоднішній день всі аеропорти по всьому світу діляться на три рівні:

рівень 1 — це аеропорти з гнучким узгодження розкладу, куди ти летиш та кажеш: «буду о 10.00», та отримуєш відповідь: «окей, час підтверджено»;

рівень 2 — це аеропорти зі спрощеним узгодженням розкладу, наприклад, ти хочеш прилетіти о 10.00, але тобі кажуть: «на жаль, о 10.00 неможливо, а ось 10.15 в самий раз»;

та, наостанок, рівень 3 — це аеропорти з абсолютним узгодженням розкладу. В аеропортах рівня 2 принципи розподілу слотів менш суворі, авіакомпанії періодично представляють свої бажані графіки, а не «історичні» показники.

Нещодавно Air France/KLM продала одну щоденну пару ранкових слотів в Хітроу (2 рази по 70 секунд) Oman Air за рекордні $75 млн

До речі, щодо правил видачі слотів: існує важливе правило «історичних слотів». Тобто, якщо авіакомпанія робить запит на отримання слоту неодноразово і не на один тиждень, а на тижні наперед, і кожен слот аналогічний до попереднього, вона має право на продовження такого слота. Але є одна умова: авіакомпанія повинна пунктуально використовувати слоти у 80% випадків.

Також існує такий принцип — «Use It Or lose It» — або авіакомпанія пунктуально здійснює польоти в аеропорт, або віддає ці слоти тій авіакомпанії, якій вони потрібніші. Авіакомпанія може або заповнювати борт, або виконувати так звані рейси--«привиди», тобто літати «в пусту», але рейс має бути в аеропорту в назначений час та за розкладом. До речі, це правило не розповсюджувалось на польоти під час пандемії COVID-19.

Та, як не дивно, існує і таке поняття, як торгівля слотами, і це дуже спірний момент, тому що ІАТА підтримує і всіляко стимулює обмін слотами, при цьому наголошує, що комерційний трансфер слотів можливий лише в тому випадку, якщо це не заборонено законодавством.

Чи дійсно відомі факти продажу слотів?

Так, звісно, це не є секретною інформацією, нещодавно Air France/KLM продала одну щоденну пару ранкових слотів в Хітроу (2 рази по 70 секунд) Oman Air за рекордні $75 млн. У 2004 році австралійська авіакомпанія Qantas Airways купила дві пари слотів в тому ж Хітроу за 23 мільйони євро.

Так як попит серед авіакомпаній на польоти в Хітроу дуже високий, а аеропорт фізично не може вмістити всіх, тому що в день доступно лише 650 пар слотів, то і ціни на них космічно високі. МАУ не купувала слоти, вона їх отримала як авіакомпанія, яка виявляла системний інтерес до польотів у Хітроу в момент, коли через наслідки пандемії слоти вивільнилися. Водночас, початок польотів у новий аеропорт у зимовий сезон та без перспективи пролонгації є прямою інвестицією у маршрут. Тому МАУ дуже розраховує на те, що аеропорт Хітроу підтвердить слоти на весняно-літню навігацію.

Чому Хітроу такий популярний серед авіакомпаній та чому МАУ так важливо виконувати рейси в цей аеропорт?

По-перше, Хітроу — це найбільший аеропорт Великобританії та Європи, завдяки своєму розташуванню є більш зручною альтернативою аеропорту Гетвік для тих пасажирів, кінцевим пунктом призначення яких є Лондон, адже дорога до центра міста займає лише 15 хвилин.

По-друге, аеропорт Хітроу генерує абсолютно інші пасажиропотоки, ніж аеропорт Ґетвік, адже це єдиний в Британії хаб, тобто аеропорт, розрахований на обслуговування трансферних пасажирів, для яких Лондон не є ні пунктом призначення, ні пунктом відправлення. Тільки пересадка. Це дає змогу потрапити на унікальні для українців міжнародні рейси до Вашингтона, Бостона, Дубліна, Белфаста, Сан-Паулу, Буенос-Айреса, Ванкувера, Йоханнесбурга, а також внутрішні рейси до міст Великобританії, до яких відсутнє пряме авіаційне сполучення з аеропорту Ґетвік. Тобто, виконання рейсів до Хітроу дасть змогу стикувати рейси з України, не змінюючи аеропорт в Лондоні.

Варто зазначити, що з жовтня 2019 року, після скасування рейсів британського перевізника British Airways, МАУ залишається єдиною авіакомпанією, що здійснює рейси до столиці Великобританії. Тому встановлення прямого рейсу між аеропортом Бориспіль та Хітроу повною мірою відповідало б потребам ринку та мало позитивний соціальний ефект для населення України та Великобританії.

Для кого в першу чергу можуть бути цікавими рейси МАУ в/з аеропорту Хітроу?

В Лондоні біля Хітроу проживають 4 великі громади: громада індійців, яких налічується більше 550 тис. чоловік, єврейська громада — майже 200 тис, арабська діаспора — 100 тис, та турецька громада — майже 50 тис. чоловік. Це потенційні пасажири МАУ, для яких Хітроу є найближчим аеропортом біля дому, а аеропорт Бориспіль може стати транзитним для подорожей на батьківщину.

Чи планує МАУ виконувати рейси до Хітроу в сезон «Літо 2021»?

Звичайно, МАУ планує навіть збільшити частоту рейсів до Хітроу до семи раз на тиждень. Проте, на жаль, на даний момент авіакомпанія отримала технічну відмову, що була пов’язана з відсутністю слотів, оскільки вони зарезервовані на «історичній основі» за іншими авіакомпаніями. Водночас, можливість отримання слотів за сезонним принципом, за яким МАУ дозволено здійснювати польоти в поточному сезоні «Зима 2020 / 2021», залишається відкритою. Зараз ми робимо все від нас можливе та за допомогою Посольства України у Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії намагаємося отримати слоти і на літній період, очікується, що розподілення слотів за сезонним принципом на літній період відбудеться не пізніше лютого 2021 року, при цьому британською стороною було обіцяно надати МАУ пріоритет під час майбутнього розподілення слотів. Тож сподіваємося, що авіакомпанії вдасться продовжити здійснювати польоти як в літньому, так і в наступних зимових сезонах.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X