Не просто набір слів: Ан-225 Мрія, коронавірус, Герега, Нафтогаз, Нефьодов, Зеленський і реформи

30 квітня 2020, 14:20

Навколо доставки Мрією медичної продукції в Україну з’являється все більше резонансу. Розбираємося що і чому відбувається.

Тема колонки — це не просто набір популярних для гугління слів, а імена і поняття, які вдалося об'єднати двома подіями, що відбулися в кінці минулого тижня.

Спочатку український літак Ан-225 Мрія в аеропорт Гостомель привіз рекордну за обсягом партію вантажів медичного призначення, яку зустрічав президент Зеленський. Через добу Кабінет міністрів України відправив у відставку голову Державної митної служби Максима Нефьодова, який останні 6 років входить до списку головних реформаторів країни і є одним з ідеологів системи державних закупівель ProZorro.

Відео дня

Що ж тут спільного? Саме публічність, вірніше її відсутність. Зі старого дитячого фільму я засвоїв просту істину: «Таємне завжди стає явним».

У ньому йшлося про дитину, яка не любила манну кашу. У нас все складніше: розповідь про дорослих, які одночасно люблять і не люблять публічність, що грає з ними злі жарти.

Можна довго обговорювати причини звільнення Нефьодова, які напевно ховаються настільки глибоко, що ніяка ProZorro не допоможе. А ось з Мрією все набагато наочніше.

З кінця березня Офіс президента (ОП) почав рапортувати про доставку з Китаю в Україну перших партій тестів, масок і інших медичних виробів для боротьби з коронавірусом. Але при цьому не було ні слова про те, хто саме з органів держвлади або держкомпаній фрахтує літаки. На жаль, ні учасники ринку, ні одержувачі цих товарів не могли дати однозначну відповідь. Система ProZorro теж нічого не знала — пошук тендерів на закупівлю послуг транспортної авіації нічого не давав. Лише достукавшись до Антикризового штабу, створеного при ОП, вдалося дізнатися, що роль Офісу зводиться до координації, а перельоти оплачує благодійний фонд, що наповнюється приватним бізнесом. При цьому з метою економії вантажі везуть не великими транспортними літаками, а невеликими пасажирськими Boeing, адаптованими для вантажоперевезень.

Все б нічого, але ситуація отримала раптовий розвиток, коли стало відомо про приліт в Україну Мрії — найбільшого в світі транспортного літака. Кожен його рейс викликає колосальний ажіотаж. З численними анонсами, десятками тисяч глядачів і сотнями яскравих фотографій зльоту і посадки. «Як правило, це робиться для піару. Наприклад, перед виборами», — пояснив мені один з українських чиновників. Ця фраза звучала дуже раціонально і суперечила запеклим словесним боям в українському сегменті facebook, де багато експертів два тижні доводили символічну важливість і необхідність рейсу Мрії з Китаю. Але приліт мало не пройшов непоміченим. В ДП Антонов анонсували подію приблизно за добу, але відмовилися повідомляти замовника рейсу. НВ Бізнес вдалося дізнатися, що його могла оплачувати мережа гіперматкетов Епіцентр, хоча в самій компанії офіційно не підтвердили таке твердження.

Це сильно здивувало. Адже кращого піару на тлі боротьби з коронавірусом складно придумати.

Все почало ставати на свої місця після того, як в аеропорту Гостомель Мрію зустрів особисто президент України Володимир Зеленський і його найближче оточення. Глава держави в обтічній формі розповів про рейс, вантажі та похвалив екіпаж, не сказавши ні слова про тих, хто оплатив близько $1 млн за рейс.

Ті, хто оплатив, теж мовчали. Майже тиждень. Але бажання продемонструвати причетність до чогось важливого зіграло злий жарт. Вчора стало відомо, що нардеп Олександр Герега розіслав колегам-депутатам і київським чиновникам лист з пропозицією купити в компанії Епіцентр К медичні маски, окуляри, стерильні комбінезони та інші товари протиепідеміологічного призначення. Мережа гіпермаркетів Епіцентр — сімейний бізнес Герег. Все б нічого, але нардеп уточнив, що велика партія цих товарів була доставлена саме літаком Мрія, який тижнем раніше зустрічав президент Зеленський.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

У підсумку замість позитивного іміджу для всіх учасників цього дійства маємо кілька локальних скандалів, які ризикують стати масштабними. Вони викликані непростими запитаннями до Офісу президента щодо конкретного рейсу і ще більш непростими запитаннями до Кабміну про карантин. Адже практично на кожному ток-шоу і в кожному електронному ЗМІ регулярно виникає тема роботи мережі гіпермаркетів нардепа Гереги, в той час як тисячі представників малого та середнього бізнесу зупинили свою діяльність і перебувають на межі виживання.

Все рухається, працює, літає і торгує під чуйним керівництвом чиновників

Комусь доводиться прислухатися до рекомендацій і прямих заборон влади, а хтось має можливість зробити цій владі приємно і отримати щось приємне натомість. Кооперація великого бізнесу, Кабміну та Офісу президента при організації гуманітарних рейсів з Китаю саме такий приклад. Вдалося створити видимість великої ролі держави в боротьбі з коронавірусом, не порушивши положення законодавства про державні закупівлі. Вдалося підняти в небо літаки українських авіакомпаній, об'єднавши їх інтерес з торговими мережами і благодійними фондами, але винісши за дужки учасників ринку авіаційної логістики. Все рухається, працює, літає і торгує під чуйним керівництвом чиновників.

Але цей мікс з популізму і загравання з великим бізнесом викликає все менше довіри серед широких верств населення. Хоча варто визнати, що практично немає шансів для появи претензій щодо зловживань при витраті державних коштів не лише від органів контролю, а й від тих, хто змінить чинну політичну верхівку на наступних виборах. Адже ці кошти не витрачалися.

Чи будуть зроблені висновки? Зможемо дізнатися вже скоро. Адже на початок травня анонсований черговий комерційний рейс Мрії в Україну. Хоча його підготовка почалася кілька тижнів тому, до сьогодні було незрозуміло: хто його оплачує, чи буде цей процес більш ProZorr-им? І хто зустріне літак: замовники чи топ-чиновники?

Можливо так і було задумано з самого початку, але саме сьогодні на тлі скандалу, що розгорається з першим рейсом, про свою пряму причетність до другого польоту Мрії з Китаю в Україну заявила Група Нафтогаз. Що ж, вирушаємо в систему державних закупівель шукати ці тендери і аналізувати їх підсумки.

Показати ще новини
Радіо NV
X