Рейдерство на ринку нерухомості: Чи проголосують депутати за сумнозвісний законопроєкт 3618?

22 лютого 2022, 10:06

23 лютого Верховна Рада України у першому читанні розгляне законопроєкт 3618 «Про рієлтерську діяльність в Україні», який на думку більшості професійних рієлторів є ні чим іншим, як спробою рейдерського захоплення ринку.

Скидається на те, що розробники документу, попри негативні висновки НАЗК, попри розголос у ЗМІ про ганебний вплив цього документу на ринок нерухомості, все ж таки не полишають надій руками «рієлторів» чистити кишені громадян. Та й час для цього обраний майже ідеальний: коли увага народних депутатів, суспільства прикута до можливої військової агресії, є шанс, що за цей документ проголосують «непомітно», без надмірної уваги та «куряви» на шпальтах ЗМІ.

Відео дня

Чим шкідливий законопроєкт 3618 та який закон потрібен рієлторам?

Чому рієлтори проти 3618?

Професійна спільнота неодноразово звертала увагу на те, що законопроєкт 3618 є не тільки корупціогенним, але й рейдерським відносно спільноти фахівців з нерухомості, які бажають працювати чесно в умовах вільної конкуренції. Фактично розробники документу нав’язують клієнтам обов’язкове звернення до рієлторів, що порушує конституційні права власників нерухомості. Документом передбачено створення квазі-організації під гучною назвою «Федерація», до якої, як до «стайні», мають увійти всі без винятку професійні фахівці з нерухомості. І саме ця «Федерація» сама вирішуватиме, кому працювати, а кому ні. Це, на мій погляд, є брутальним втручанням в роботу цілком конкурентного ринку.

Розробники документу, здається, не помітили і негативних висновків законопроєкту від Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК). А там є, на що варто звернути увагу: 1. порушення ст. 41 Конституції України та норм цивільного законодавства прав власника на вільне володіння, користування та розпорядження своїм майном, 2. наділення новоствореної «Федерації» функціями контролю за рієлторською діяльністю, 3. корупційні ризики у зв’язку зі створенням, володінням та адмініструванням Єдиної інформаційної бази, 4. збільшення грошових та часових витрат на отримання дозвільних документів суб'єктами рієлторської діяльності (сертифікату суб'єкта рієлторської діяльності, кваліфікаційного свідоцтва брокера, кваліфікаційного свідоцтва фахівця у сфері рієлтерської діяльності) тощо.

Фактично розробники документу нав’язують клієнтам обов’язкове звернення до рієлторів, що порушує конституційні права власників нерухомості

Членам «Федерації» доведеться витрачати зароблені кошти на утримання апарату організації, отримання Сертифікату та інших видів кваліфікаційних свідоцтв, на створення нових інформаційних баз та реєстрів. За попереднім підрахунком АФНУ, щорічний прибуток «наглядачів» за ринком, отриманий за рахунок рієлторів, може скласти щонайменше 100 млн грн. І саме збільшення грошових витрат може вплинути на вартість нерухомого майна, яка зросте на 2−3% навязаних згори в якості «винагороди» фактично авторам цієї схеми.

За підрахунками АФНУ, нині в Україні не менше 40−45% угод на ринку нерухомості здійснюється за допомогою професійних фахівців з нерухомості. Водночас ринок рієлторських послуг є добровільним для клієнтів. Тому закон ніяким чином не може «примусити» власника нерухомого майна користуватися послугами рієлторів. Такий «примус» дуже схожий на славнозвісні схеми в роботі оцінювачів нерухомості, тільки замість електронних приватних майданчиків з’явиться електронна приватна база об'єктів.

Яким має бути закон про рієлторську діяльність

На моє переконання, ринку потрібен інший документ, по-справжньому фаховий закон, підготовлений за участі рієлторських спільнот та організацій. Цей документ має ґрунтуватися на взаємовигідній співпраці всіх учасників ринку та базуватися на кількох принципових речах:

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

1. Рієлторські послуги мають надавати досвічені, сертифіковані фахівці згідно з узгодженими всіма учасниками ринку стандартами професії.

2. Кожен фахівець повинен сам обирати, в якій професійній спільноті він зможе пройти навчання та отримати Сертифікат відповідності.

3. Кожен рієлтор має бути суб'єктом підприємницької діяльності або офіційно працевлаштованою особою.

4. Кожен професійний фахівець має право самостійно встановлювати вартість надаваних ним послуг.

5. Встановлення критеріїв відповідальності («запобіжників») за надання неякісних послуг та позбавлення права займатися діяльністю за систематичні порушення.

6. Запровадження механізмів співпраці між органами влади та професійними рієлторами задля можливості отримати інформацію, необхідну для надання якісних послуг: перевірка документів, доступ до баз даних тощо.

Асоціація фахівців з нерухомості (рієлторів) України наполягає на тому, що професійні об'єднання повинні мати можливість створювати «рієлторські школи» (навчальні центри) та проводити сертифікацію.

Такі стратегічні вимоги до фахового закону є зваженою позицією, компромісом, що влаштує більшість представників ринку, що готові долучитися до його розробки. Адже саме «біла» робота фахівця з нерухомості, його професійна підготовка разом з ефективною системою стримування та противаг, унеможливлює надання неякісних послуг та запобігає шахрайству.

Показати ще новини
Радіо NV
X