Виживання малого та середнього бізнесу в Україні. Чотири поради, які можуть допомогти

4 грудня 2022, 12:01

2022 рік став надважким для українського малого та середнього бізнесу (МСБ). У зв’язку з повномасштабним вторгненням постало питання не лише складності збільшення прибутку, а й існування бізнесу.

Згідно з дослідженнями платформи Keep Going, наразі майже половині малого бізнесу в Україні не вистачає замовлень. Кожен четвертий підприємець потребує грошей на зарплати, обладнання, сировину та матеріали. У зв’язку з цим, 45% МСБ шукають клієнтів за кордоном.

Відео дня

За даними досліджень Європейської Бізнес Асоціації, в березні в Україні працювали лише 13% малих та середніх підприємств, третина призупинила роботу, але хоче розпочати діяльність. Водночас згідно з опитуванням платіжного сервісу Payoneer, попри надскладні умови роботи, 43% підприємців МСБ змогли зберегти робочі місця для всіх своїх співробітників. Ще 20% респондентів вдалось лише частково втримати довоєнний штат. При цьому, 38% керівників МСБ цьогоріч мають намір збільшити кількість персоналу.

Отже, можемо зробити висновок, що навіть попри повномасштабне вторгнення та економічну кризу в країні український МСБ має можливості для розвитку та охоче їх використовує.

Які інструменти можуть допомогти українському малому та середньому бізнесу у виживанні в нинішніх умовах?

Я виділив кілька основних напрямів, на які варто звернути увагу підприємцям в цих непростих умовах. Це не лише можливість не втратити бізнес, а й навпаки — вийти на новий рівень.

Інструменти, які допоможуть подолати кризу

Принципи юніт-економіки

Простими словами: зрозумійте, скільки ви заробляєте на кожному юніті (одиниці товару або клієнта) та чи не працюєте в мінус. Це потрібно задля того, щоб будувати прогнози прибутковості на різні терміни та виокремити канали, які приносять вам найбільше прибутку.

Можливо, в минулому ваша компанія мала фінансову модель при якій ви чимало витрачали, але й багато заробляли. Зараз прийшов час заглибитись в процеси, щоб мати змогу прорахувати маржинальність та оптимізувати робочі процеси. Виокремити канали, на яких бізнес заробляє, та тимчасово знизити витрати на те, що не приносить високого прибутку.

Зберігання даних без прив’язки до місця

Я раджу не зберігати інформацію на фізичних носіях, більше орієнтуватися на зберігання важливих даних в хмарних сховищах. Це стосується як серверів CRM-системи, з якою працює команда, так і цілої бізнес-інфраструктури. Незалежно від того, де кожен з членів команди знаходиться фізично, ваш бізнес завжди з вами.

При потребі, виділіть окремі кошти на діджитал трансформацію компанії. В команді обов’язково має бути фахівець, який зможе впровадити нововведення та допоможе призвичаїти до них усю команду. Це може бути штатний CTO (Chief Technology Officer) або технічний співробітник на part time. Можливо, на початку такі витрати здадуться зайвими, але це довгострокова інвестиція, яка обов’язково окупиться.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Орієнтація на закордонні ринки

Порада дієва для тих компаній, які не мають прив’язки в продукції чи послугах виключно до українського споживача. Я раджу звернути увагу в першу чергу на найближчі закордонні ринки — країни Європи. З початку повномасштабного вторгнення майже третина представників українського МСБ розширили свою діяльність на закордонного споживача. Я знаю компанії, які стали активно розвивати свій бізнес в Польщі, і навіть найняли польських менеджерів з продажу в штат. Перегляньте підхід до ведення бізнесу в новій країні.

Якщо ви працювали з закордонними ринками й до війни — розгляньте нарощування там своєї присутності.

Впровадження CRM-системи та автоматизація процесів

Початок користування CRM-системою в компанії або її заміна — завжди стрес для співробітників. Тому хтось може подумати, що війна — це точно не той час, коли потрібно вдаватися до цього ходу.

Як людина, яка давно знаходиться всередині світу CRM-систем і як керівник, який багато спілкується з нашими клієнтами, що зважуються на впровадження CRM в цей час, можу сказати — можливо, зараз найкращий момент для змін. Річ у тім, що це дозволить вам вирішити низку нагальних проблем.

Перш за все, ви зрозумієте, звідки приходять потенційні клієнти. Вам стане доступною інформація про те, які процеси працюють добре, а які необхідно переглянути, щоб підвищити їхню ефективність.

По-друге, ви зможете точно відстежувати ефективність роботи команди, що працює віддалено. Результати їхньої роботи будуть наочні та доступні для перегляду в будь-який час.

Нарешті, ви зможете автоматизувати свою рутину та вивільнити більше часу на виконання завдань, що потребують уваги, креативності та людського інтелекту.

Показати ще новини
Радіо NV
X