Карантин — на допомогу. Міфи і правда про віддалену роботу
Як працювати з дому ефективно і що має зробити менеджер, аби правильно все організувати
Море, пляж, пальма. Ноутбук на колінах. Шепіт хвиль. Чітко структуровані думки, креативні ідеї та навіть геніальні думки з робочих питань, які приголомшують шефа: «з першого числа йдеш на підвищення!». Приблизно так уявляють собі дистанційку працівники, які просиджують в офісі «від» і «до».
Це не вигадка. За даними HAYS, міжнародної рекрутингової компанії з головним офісом у Лондоні, 90% офісних співробітників мріють про віддалений режим. На їхню думку, так продуктивність зростає багаторазово (35% опитаних), а керувати часом можна на свій розсуд (30% опитаних), що теж здається привабливим.
Але практика показує, що для більшості людей робота поза офісом — серйозне випробування. Не для кожного віддалена робота може стати прийнятною «нормою життя».
«Жодного релаксу!»: три міфи про «дистанційників»
Міф 1. «Живу де хочу, працюю де хочу — вільна людина!» Здебільшого — правильно. Але, за статистикою, 81% співробітників на віддаленому режимі не змінюють місце проживання. Робочий графік може зміститися на ранкові або вечірні години, але загалом залишається таким самим.
Міф 2. «Коли хочу, тоді працюю, коли хочу — тоді відпочиваю». Ось тут помилочка. Під час роботи в команді є графік, дотримуватися якого обов’язково. Бути на зв’язку в певні години — норма. Дедлайни ніхто не скасовував, а виконати свій обсяг роботи сам бог велів — бо від цього залежить результат діяльності всього колективу.
Міф 3. «Вдома я сам собі начальник, колеги не відволікають, начальник не стоїть над душею, а значить, зробити все зможу за кілька годин. Далі — привіт ігри, серіали та інші розваги!» Самообман. Опитування свідчать, що 35% віддалених співробітників витрачають на роботу стільки ж часу, як і в офісі, а 34% сказали, що працюють тепер навіть більше.
Людина без спеціальної підготовки зустрічається з масою відволікаючих чинників. То двері рипнули (а хто там прийшов?), то кішка сіла на клавіатуру (як же не приголубити цю красуньку?), то телевізор заговорив про щось «надзвичайно важливе».
Але є і хороші новини. Налаштуватися на продуктивну роботу з дому можна. Що потрібно для цього зробити:
1. Заздалегідь облаштувати робочу зону. Нічого зайвого і відволікаючого. Добре, якщо це окрема кімната.
2. Налаштуватися морально, перемкнутися на «робочий день» із робочим настроєм і у відповідному одязі. Звісно, ваш халат ніхто не побачить по той бік екрану, але для внутрішньої впевненості все ж краще надягти щось, у чому ви зазвичай ходите до офісу.
3. Налаштувати домашніх, що тепер це ваш «офіс і ваша робота» — хай не смикають через дрібниці.

4. Вимкнути соцмережі і телевізор — в офісі ж таке не вітається?
5. Встановити для себе чіткі межі робочого часу (наприклад, з 9−00 до 18−00 з обумовленою перервою на обід). Паузи допустимі не частіше ніж через 1,5−2 години.
6. Строго слідувати заздалегідь прописаному плану роботи на день (використовуйте корпоративний календар або напишіть свій власний перелік завдань). Виконавши пункт плану — поставте галочку, так можна буде відстежувати власну продуктивність наприкінці робочого дня.
Свобода дій — це складний процес самоорганізації та дисципліни. Чи зможе людина працювати так само продуктивно, як і в офісі та не почуватися «не у своїй тарілці» залежить багато в чому від керівника.
Як налагодити роботу команди віддалено: три лайфхаки для шефа
Карантин — захід не частий у нашій країні. Багато керівників із жахом задумалися про дистанційну роботу. В голові одразу виникає образ неголеного чолов’яги з ноутбуком на колінах, який постійно щось жує і потягує пиво прямо з пляшки. Хіба це працівник?
Але звернемося до статистики. Професор Стенфордського університету Ніколас Блум (Nicholas Bloom) два роки вивчав принципи роботи компаній зі співробітниками, розкиданими у всьому світі. Картинка приголомшила своїми результатами. Дослідження довело, що переваги віддаленої роботи незаперечні.
Загалом, завдяки «дистанційникам» вдається добряче заощаджувати на накладних витратах (67% компаній зафіксували економію витрат на інтернет, канцтоварах та офісній техніці) і ФОП (14% компаній виявили, що ті, хто працює поза офісом, рідко беруть офіційні лікарняні, і не вимагають доплат за роботу в позаурочний час).
Але як отримати максимальну вигоду від вимушеної віддаленої роботи і організувати процес так, щоб «і вовки ситі та вівці цілі»?
В основі ефективної роботи команди лежить мотивація. А мотивація — це наслідок психологічного комфорту і рівня довіри у колективі.
Що робити:
1. Комунікація на всіх можливих рівнях
Створіть безболісний перехід співробітників онлайн: дайте надійні канали зв’язку, напишіть докладні інструкції про графік роботи, про планові «летючки» та інше.
Створіть чати для спілкування з робочих питань і для «поговорити» — так, без цього нікуди. Переконайте людей, що з будь-якими питаннями є до кого звернутися. Нічого не змінилося, хіба що формат.
Використовуйте будь-яку можливість особистого або колективного спілкування «голосом», а ще краще — з відеозв'язком (добре, що інтернет дає змогу це зробити).
Розбавляйте сухі повідомлення електронкою «смайликами» — це неабияк допомагає передати емоції людини, що сидить на тому боці екрану, та й до того ж на відстані декількох десятків кілометрів.
2. Ефект повної присутності
Організовуйте активності у чатах «для поговорити», розповідайте про новини компанії — нехай усі будуть у курсі.
Відмінна ідея — влаштувати «корпоративчик із приводу повернення до офісу» або запланувати тімбілдинг. Ініціюйте творчий мозковий штурм із цього приводу. Всі мають перебувати у радісному очікуванні «маленького, але приємного» свята життя.
3. Робочий час і контроль
Заздалегідь обговоріть форми відстеження продуктивності роботи кожного (спеціальні програми допоможуть це влаштувати). Всі учасники процесу мають чітко знати свої обов’язки і дотримуватися дедлайнів.
Намагайтеся не турбувати співробітників у позаробочий час — поважайте їхній приватний часовий простір. Довіряйте колегам і вимагайте тільки кінцевий результат, уникаючи гарячкового контролювання дрібниць у процесі.
Цікаву думку висловив Джейсон Фрід у своїй книзі «Remote. Офіс не обов’язковий». Якщо не дослівно, то звучить так: «Ви няня, а не керівник, якщо відпускаєте своїх співробітників із офісу в страху, що без вашого нагляду все завалиться».
Не будьте нянею, правильно організуйте процес і пожинайте плоди успіху.
Досвід великих корпорацій свідчить про те, що відповідальний працівник відмінно виконує свої обов’язки, незалежно від того, де перебуває. Просто кожному потрібен свій час на адаптацію.