Психологічна підтримка на роботі

4 липня 2020, 13:30

Бізнес можна звести до трьох складових — люди, ідеї і ресурси. Напевно ви помічали, як психологічні проблеми співробітників впливають на їхню працездатність і ефективність компанії загалом.

Карантин і криза виявили слабкі місця. У стані стресу, обмежень і віддаленої роботи, продуктивність більшості співробітників впала, а ефективність роботи багатьох підприємств знизилася. Опитування показують, що стан страху, пригніченості, невизначеності і тривоги впливають на результати праці і знижують продуктивність.

Відео дня

Водночас програми психологічної підтримки для співробітників запущені поки тільки в декількох провідних українських компаніях, хоч проблема актуальна для багатьох. Сподіватися на те, що «все пройде саме» — вже не варіант.

Негативні емоції потрібні тільки для виживання, а позитивні — для розвитку.

За оцінками ВООЗ, у наступні 10 років психологічні розлади стануть головною причиною втрати працездатності, і в Україні вони можуть привести до скорочення кількості кваліфікованого персоналу на 30%.

У сьогоднішніх реаліях штатний психолог або запрошений фахівець — це вже не данина моді, а необхідність.

Передові українські компанії вже оцінили як емоційний стан співробітників впливає на їхній KPI і зрозуміли, що «своїми силами» обійтися складно.

Впоратися з настроями і емоціями в команді може допомогти штатний психолог або зовнішня компанія. У кожного з цих варіантів є свої плюси і мінуси.

Психолог у штаті

Штатний психолог, як правило, знайомий з бізнес-процесами компанії і знає особливості людей у колективі. У конфліктних ситуаціях він розбереться швидко і з меншими втратами.

Такий фахівець цілком може впливати на кадрові розстановки і брати участь у прийомі на роботу нових співробітників. Він розуміє середовище, в яке вливаються нові кадри і може давати цінні рекомендації.

Крім того, деякі керівники радяться з психологом щодо тактики проведення ділових переговорів і навіть щодо іміджевої стратегії бізнесу. Така людина — «своя» в організації в усіх сенсах.

Але тут є і мінуси. Коли психолог — це частина внутрішньої команди, співробітникам він може здаватися «зайвою» або навіть — «небезпечною», людиною, «яка відволікає від справ» і зливає керівництву особисту інформацію.

Заслужити довіру людей у такому випадку може бути непросто.

Послуги на аутсорсі

«Зовнішні» фахівці незалежні і більш комплексно виконують завдання. У такій компанії в штаті є як «універсали», так і вузькі фахівці.

Їхня перевага — розв’язані руки, тобто повна свобода суджень і незалежність. До них спочатку вищий рівень довіри, а значить їхні дії можуть бути результативнішими.

Зовнішні консультанти допомагають керівнику ефективніше керувати персоналом, а співробітникам — краще комунікувати між собою, більше залучатися до частини робочого процесу і отримувати задоволення від роботи і життя.

Останнім часом на українському ринку з’явилися незалежні консультанти, які пропонують і впроваджують програми психологічної підтримки, наприклад:

  • онлайн-психолог для співробітників і членів їхніх сімей
  • курси з формування довіри
  • курси з емоційного вигорання
  • курси з емоційного інтелекту

Впровадження довгострокових програм може не допустити виникнення багатьох проблем і бізнес також отримує позитивний ефект у тривалій перспективі.

А скільки це коштує? Все можна порахувати

Дослідження ВООЗ свідчать, що кожен $1, вкладений у поліпшення психологічного комфорту співробітників, приносить $4 прибутку — здорові психологічно, позитивно налаштовані кадри працюють з більшою самовіддачею і енергією.

Професор кафедри психології Університету Північної Кароліни в Чапел-Хілл (США), Барбара Лі Фредріксон 2000 року довела, що негативні емоції потрібні тільки для виживання, а позитивні — для розвитку.

Програми психологічної підтримки обробляють і «позитивні» і «негативні» емоції і почуття співробітників.

Людина в негативному, тривожному настрої втрачає інтерес до життя і не відчуває радості. Рівень життєвої енергії падає, все це призводить до порушень сну і поганої концентрації. Зростає почуття провини і падає самооцінка, а з нею йде бажання працювати.

Можна, звичайно, і розлучитися з таким співробітником, але звільнення нічого доброго не несе ані працівнику, ані роботодавцю. Знайти і навчити нового співробітника до рівня колишнього обходиться компанії в суму, яка дорівнює двомісячній оплаті праці такого фахівця.

Якщо бізнес орієнтований на інтелектуальну працю, то негативні емоції і пов’язані з ними депресивні розлади загрожують чималими збитками.

Водночас позитивний настрій персоналу розширює свідомість, мотивує і надихає на творчі рішення. А отже, користь від психологічної підтримки співробітників дасть відчутні результати для бізнесу.

Показати ще новини
Радіо НВ
X