ProZorri води: закупівлі в морпортах України

28 серпня 2017, 11:53
У 2016 році Адміністрацією морських портів України - одним з найбільших підприємств, що має стратегічне значення для економіки, було розміщено 2234 процедур в ProZorro

З них уклали 999 договорів на суму 3,9 млрд грн, а отримали економію тільки за такими закупівлями, розміщеними в ProZorro на суму 524 млн грн або 19%. Тобто практично кожна друга процедура через ProZorro призводить до укладення договору.

Відео дня

АМПУ однією з перших почала розміщення оголошень товарів і з травня 2015 року перейшла на електронні закупівлі послуг і робіт. На час набрання чинності Закону про Публічні закупівлі підприємство, як монополіст, який працює в окремих сферах господарювання, було готове перейти на роботу за процедурами закупівель - відкритих торгів та переговорної процедури.

АМПУ можна порівняти з такими великими підприємствами України, як Укрзалізниця, УкрТрансГаз, Укртранснафта. Це підприємство здійснює нагляд та керування 13 головними портами України, маючи близько 7 900 постійних працівників. В опублікованому Міністерством економрозвитку звіті діяльності топ-100 державних підприємств за 2016 рік, АМПУ входить до 5 найприбутковіших держпідприємств України з чистим прибутком в 3.9 мільярдів гривень.

Для державних підприємств такого масштабу базової функціональності системи ProZorro для проведення закупівель може бути недостатньо. Уявимо, що у такого підприємства як АМПУ план закупівель на рік може бути більше 3500 позицій, і це без урахування його коригувань. Проводити закупівлі без попередньої публікації плану заборонено Законом. Завести кілька тисяч рядків в систему у встановлені терміни - це трудомісткий процес і нераціональне використання робочого часу співробітників. Для таких випадків керівництво АМПУ вирішило впровадити автоматичне завантаження плану закупівель з Excel та облікової системи підприємства, що спростило процес в рази.

Як і варто очікувати, специфіка впровадження ProZorro в таких великих підприємствах зі складною структурою управління, де є головний офіс, або центральне управління, і багато окремих філій є надто складним. В цьому випадку потрібно дати доступ до електронної системи закупівель, як кожній окремій філії, яка самостійно проводить закупівлі, так і головному офісу, який теж проводить закупівлі і контролює всі окремі філії. У разі впровадження розширеного функціоналу підприємство отримує інструмент контролю й аналітику закупівель всього підприємства, а це вже не просто електронний кабінет для проведення прозорих закупівель, а інструмент з управління процесом закупівель в цілому.

В процесі розробки рішення для Адміністрації морських портів України робота була цікавою самим процесом з підготовки тендерної документації. Була створена робоча група з фахівців ДП "АМПУ", а також залучені в якості консультантів фахівців з ЄБРР та юридичної компанії "Arzinger". Підприємство прагнуло адаптувати тендерну документацію і проект договору до норм FIDIC - міжнародної асоціації інженерів-консультантів, але з урахуванням законодавства України. Таку практику і досвід як раз і повинні мати всі учасники закупівель. В результаті роботи було отримано 3 договори: з китайською компанією CHЕС (China Harbour Engineering company Ltd.) і бельгійською LTD Novadeal, дочірньою компанією бельгійської DEME Group - загальною сумою 2,533 млрд грн.

Суттєвою відмінністю таких гігантів, є те, що у разі перевищення закупівлею бюджету в 133 000 євро для закупівлі товарів і послуг або 5 150 000 євро для проведення робіт, замовник зобов`язаний згідно Закону провести процедуру з додатковим механізмом захисту процесу тендерного відбору, а саме відкриті торги з публікацією англійською мовою - так звані європороги. Завдяки цьому типу торгів, замовник додатково захищений від зриву проведення електронної закупівлі недобросовісними постачальниками, що в закупівлях на такі великі суми є першою необхідністю.

ДП "АМПУ" також прийняло рішення про участь в аукціонах ProZorro.Продажі. Зараз ведеться підготовча робота з розроблення внутрішніх регламентних документів, приєднання до системи, аналізу майнових об`єктів, неліквідів і іншого, що можна реалізовувати через аукціони.

Так, це саме та частина логістичного ланцюжка побудови контролю, зокрема над активами підприємства, якого не вистачає більшій частині бізнесу. Головна мета, яку бачать всі на сьогодні - мінімізувати кількість закупівель, шляхом їх об’єднання і централізації, отримати результат в закупівлі швидше, не проводячи торги кілька разів поспіль, і, звичайно ж, оптимальну ціну і партію та термін поставки, адже кількість торгів не означає їх якість.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X