Дайте співробітникам спокій. Кадровий голод і чарівна таблетка для роботодавця

9 грудня 2019, 12:30

Не збільшуйте залучення співробітників, не навантажуйте додатковими активностями, завданнями та іншим, а приберіть шкідливі й неефективні установки, правила і дії компанії

Про проблему кадрового голоду в Україні вже говорено-переговорено, і вона тільки посилюється.

Зазвичай рішення для утримання співробітників і підвищення їх лояльності шукаються в площині «зробити щось або зробити щось ще на додачу до того, що робиться» (читай — витратити гроші компанії): розробити бренд роботодавця, провести мотиваційний тренінг, навчити чогось персонал тощо. Це все може бути важливо і потрібно, але, якщо результати потрібні відносно швидко — починати треба не з цього.

Відео дня

Найчастіше для того, щоб знизити плинність кадрів, рівень незадоволеності співробітників, підвищити їх лояльність, на першому кроці треба просто припинити робити певні речі, що викликають негатив і проблеми в команді.

Не збільшувати залучення, не навантажувати додатковими активностями, завданнями та іншим, а відсікти шкідливі й неефективні установки, правила і дії компанії. Найчастіше цього це не коштує компанії зовсім нічого, а ефект буває вельми вражаючий.

Відкрию страшну таємницю: щоб утримати зараз персонал, в умовах цього найпекельнішого кадрового голоду — потрібно не намагатися створити «більше залучення, командного духу та іншого», а абсолютно протилежне — дати людям більше простору, перестати порушувати їх особисті кордони, вимагати від них «жити роботою», перестати грати в подобу сім'ї у бізнесі, відчепитися від них з усіма побажаннями та вимогами, які не є критично важливими і не впливають прямо на ефективність бізнесу.

Не буду дуже заглиблюватися в роз’яснення, чому зараз актуальний запит саме на збільшення дистанції між роботодавцем і працівником. Якщо коротко:

У світі, де всі перевантажені: завданнями, обов’язками, інформацією, спілкуванням, часто найкраще, що можна зробити для своїх ближніх —це дати їм більше простору і свободи.

Українські співробітники стрімко дорослішають психологічно, це викликає запит на дорослу дистанцію в робочих відносинах, на розширення особистих кордонів і їх зміцнення.

Якщо у вас у компанії є проблема з відтоком або утриманням персоналу, то причини зазвичай тільки дві:

 — робота погано оплачується

 — атмосфера роботи дискомфортна.

Розгляд першої причини виходить за межі цього матеріалу. Основою основ другої зазвичай є той командний дух і корпоративна культура справжні, реальні, а не ті, які декларуються. І ті, вектор яких задає власник або СЕО бізнесу. Якщо тут і зараз відбувається щось, що створює для співробітників дискомфортну атмосферу роботи, то як правило, різноманітні подальші активності не тільки не вирішують, а й посилюють проблему. Той випадок, коли чим більше робиться, тим гірше стає, тому що принципи, підходи та структура відносин залишаються незмінними.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Традиційно завершувати матеріал належить «покроковою інструкцією», як робити правильно.

Отже, чотири кроки для власника або власника бізнесу для швидкого і безбюджетного полегшення проблеми відтоку або нелояльності персоналу.

1. Вирішіть: вам шашечки чи їхати? Що дійсно в пріоритеті: мати можливість наймати і утримувати гідних співробітників чи реалізовувати свої забаганки, амбіції, особисті бажання і бачення «як повинно бути»? Так, це болюче запитання і відповідь на нього вимагає певної зрілості. Але якщо чесної відпові на нього немає — ніякі інструменти не допоможуть.

2. Подивіться на бізнес-процеси в компанії. Масштабна перебудова бізнес-процесів з метою зробити їх зручніше, простіше, ефективніше і зрозуміліше для співробітників — це величезний шмат роботи. Зрозуміло, вона не швидка і не безкоштовна, і тому начебто вибивається з концепції цього матеріалу.

Однак проста оптимізація завжди доступна. Наведу як приклад одного мого клієнта, де процедури були збудовані так, що будь-який документ вимагав по п’ять-шість підписів, а без цих самих документів не вирішувалася жодна задача, що зжирало неміряно часу і дратувало співробітників.

Просте рішення: уважно подивившись на свої процедури, клієнт залишив вимогу тільки двох узгоджень: безпосереднього керівника і фінансового директора, якщо мова йшла про проекти, які потребують бюджету.

3. Випишіть на листочок всі свої формальні і неформальні вимоги до персоналу.

Проти кожного пункту напишіть: як ця вимога впливає на ефективність бізнесу? Якщо не можете написати відповідь протягом однієї хвилини і простими словами, зрозумілими семирічній дитині — значить, це не впливає ніяк. Сміливо прибирайте її й не забудьте повідомити про це команді.

Приклад: ви вимагаєте від співробітників не спізнюватися більше ніж на 5 хвилин.

Як це впливає на ефективність бізнесу:

Один варіант відповіді: у нас тут магазин, якщо вчасно не відкрилися — клієнти стоять під зачиненими дверима і незадоволені. Впливає ця вимога на ефективність бізнесу? Так. Чи можна її пояснити дитині? Цілком.

Другий варіант. У вас просто офіс, і коли ви намагаєтеся відповісти на запитання «а що трапиться, якщо співробітники затримаються на 15 хвилин», то чіткої відповіді «ну то й що, як це вплине на ефективність бізнесу, у вас немає. Є тільки загальні слова про дисципліну, «так не повинно бути і інше».

4. Виключіть з вимог до персоналу абсолютно все, що описується красивими загальними словами, починаючи з улюблених усіма слів «очі, що палають», «залученість», «небайдужість» тощо. Такі формулювання залишають неймовірне поле для різних тлумачень, конфліктів і причіпок. Якщо ви вважає за необхідне вводити якісь софт-вимоги до команди, опишіть їх у поведінкових характеристиках. Не можете описати як модель поведінки — тоді ви робите щось інше, ніж вирішення управлінського завдання. Як практичний інструмент пропоную звернути увагу на так званий «фрейм добре сформульованого результату». Прогонка будь-яких красивих ідей через нього дозволяє відокремити зерна розумних побажань до правил взаємодії в команді від плевел особистих фантазій і примх, які не сприяють згуртуванню і лояльності цієї самої команди.

Показати ще новини
Радіо НВ
X