Стисло і зрозуміло: інфраструктурні плани на рік, привабливі ОВДП і прогрес у справі ПриватБанку
Середа, 24 лютого. Щоденний моніторинг головних новин про бізнес та економіку в Україні.

За рахунок пільгового кредиту на суму €200 млн від Європейського інвестиційного банку 29 міст по всій Україні отримають майже 1000 одиниць громадського транспорту — автобусів, тролейбусів і трамваїв, заявив учора на форумі з інфраструктури міністр інфраструктури Владислав Криклій. Затверджений Кабінетом Міністрів восени минулого року кредит допоможе модернізувати громадський транспорт протягом наступного року в 24 облцентрах, а також у п’яти інших містах.
ЄБРР надасть Києву позику в розмірі €50 млн на покупку нових вагонів метро, повідомив вчора заступник голови українського представництва банку Марк Магалецький. Мер міста Віталій Кличко сказав, що міська рада проголосувала за надання гарантій за позикою. Гроші підуть на оновлення парку вагонів метро. 100 з 800 перебувають у критичному стані. Один новий вагон метро коштує близько 1 мільйона євро.
На форумі надали перелік інфраструктурних планів на цей рік. Ось основні моменти:
Передача залізничних вокзалів у концесії приватним операторам. На черзі: Київ-Пасажирський і вокзал у Вінниці. Далі в концесію передадуть Дніпро-Головний, Харків-Пасажирський, вокзали у Миколаєві, Чопі та Хмельницькому. Міністр Криклій вчора сказав: «Зараз ми ведемо переговори стосовно Одеси і Львова».
Концесії морських портів: залізнично-поромний комплекс Чорноморського морського порту, контейнерний термінал порту Чорноморськ, пасажирський комплекс Одеського порту, порти в Бердянську, Ізмаїлі та Маріуполі. Торішні концесії приватним іноземним інвесторам портів Херсон і Ольвія в Миколаївській області залучили $131 млн інвестицій.
Гірськолижні курорти: Цьогоріч починається будівництво двох курортів у Карпатах — Боржава на Закарпатті та Славське у Львові. Австрійські інвестори зацікавилися Боржавою.
Високошвидкісна залізниця: Китай, Італія, Південна Корея і Туреччина зацікавлені у створенні мережі швидкісних поїздів по всій Україні. «Єдиний спосіб побудови мереж високошвидкісних поїздів — це концесія. Щоб реалізувати це, Україні потрібен потужний інвестор», — сказав генеральний директор Укрзалізниці Володимир Жмак. «Сьогодні потенційні інвестори дивляться на Україну в контексті організації високошвидкісного руху», — додав він.
Євроколія: підготовчі роботи з відновлення 20-кілометрової ділянки вузької європейської колії, що з'єднує Ужгород з Чопом, українським прикордонним містом із залізничними лініями в Угорщину і Словаччину. За словами заступника міністра фінансів Олександра Кави, проєкт вартістю $18 млн зробить Ужгород, найбільше місто на Закарпатті, транспортним вузлом для поїздів у Братиславу, Будапешт, Белград, Бухарест, Мюнхен, Прагу, Софію і Відень.
Електрифікація: Європейський інвестиційний банк пообіцяв профінансувати електрифікацію шляхів до Лисичанська та Сіверськодонецька, сказав Кава. Це скоротить майже удвічі (до восьми годин) час у дорозі між Києвом і Сіверськодонецьком, центром підконтрольної Україні частини Луганської області. В межах тієї ж програми «Відновлення Донбасу» УЗ шукає міжнародне фінансування для будівництва 30-кілометрової ділянки шляху, який скоротить на 200 км поїздку між портом у Маріуполі і Краматорськом, центром контрольованої Україною частини Донецької області.

Річкові шлюзи: Європейський інвестиційний банк і Міністерство інфраструктури готують угоду про відновлення шлюзів на шести греблях Дніпровського каскаду. «Цей рік — підготовчий для нас», — сказав міністр Криклій, заявивши, що уряд планує створити спеціальний фонд для модернізації річкової інфраструктури. Очікується, що відновлення всіх шлюзів займе 5 років і обійдеться у $40 млн. Уряд підрахував, що на кожен 1 мільйон тонн вантажу, перевезеного по річці, економиться майже $10 млн на ремонті доріг.
Мінфін знизив прибутковість за п’ятьма з шести випусків облігацій, проданих вчора на аукціоні, повідомило міністерство в Facebook. Прибутковість гривневих облігацій коливалася від 9,2% за тримісячними до 12,05% за трирічними. Прибутковість річних доларових облігацій знизилася до 3,7%, на 10 базисних пунктів. В цілому під час аукціону Мінфін залучив $377,2 млн — на 10% більше, ніж тижнем раніше, свідчить опублікована на сайті міністерства інформація.
«З огляду на все ще слабку позицію, існує потенціал для продовження масового припливу грошей нерезидентів у гривневі облігації», — прогнозує ICU у 20-сторінковій доповіді про ринок державних гривневих облігацій. «Гривневі облігації знову стають привабливими». Облігації України пропонують відносно високу прибутковість на тлі відносно скромних макроекономічних, кредитних і валютних ризиків, особливо в короткостроковій перспективі, — пишуть аналітики інвесткомпанії. «Високі реальні ставки, швидке відновлення економіки і сприятливі зовнішні умови підтримують валюту… Ми прогнозуємо, що до кінця року курс буде приблизно на поточному рівні (27,5−28 грн за долар)».
Вчора Генеральна прокуратура звинуватила колишнього голову правління ПриватБанку Олександра Дубілета в розтраті суми, еквівалентної $5 млн, за день до оголошення банку неплатоспроможним у грудні 2016 року. Дубілет перебуває за межами України. До березня минулого року його син Дмитро був одним з міністрів.
У справі про розтрату прокуратура висунула звинувачення і двом іншим колишнім топменеджерам ПриватБанку. Після того як банк був оголошений неплатоспроможним, він отримав державну допомогу в розмірі $5 млрд. Один з колишніх керівників ПриватБанку Володимир Яценко був затриманий після того, як у понеділок вранці вилетів з Дніпра до Відня на приватному літаку. Правоохоронці дали вказівку льотчику приземлитися в Борисполі. Підозру Яценку було підписано о 9 ранку. Інформація про це не публікувалася. Яценко вилетів з Дніпра о 10 ранку. Національне антикорупційне бюро розслідує факт витоку інформації. Повідомляється, що літак належить Ігорю Коломойському, основному власнику ПриватБанку до його націоналізації.
Коломойському і його діловому партнеру Геннадію Боголюбову у справі про розкрадання звинувачення не пред’явили, але вони перебувають під слідством у Сполучених Штатах за звинуваченням у відмиванні грошей з України для покупки офісних будівель у США. Вчора посольство США в Києві на сторінці в Twitter схвалило оголошення підозр у справі ПриватБанку, привітавши прокуратуру «за сміливі дії проти колишніх посадових осіб ПриватБанку, обвинувачених у заподіянні мільйонних збитків українським платникам податків. Такі сміливі дії — важливий крок у боротьбі з корупцією».
ПриватБанк, найбільший і найприбутковіший банк України, агресивно переходить до безготівкової економіки. Минулого місяця, незважаючи на майже тритижневу ізоляцію, українці здійснили 137 мільйонів безготівкових платежів через торгові термінали ПриватБанку — майже вдвічі більше, ніж у січні 2020 року. У понеділок банк повідомив, що покупці розплатилися картками за товари на суму $11,6 млрд. Через термінали ПриватБанку. Це майже на третину більше, ніж у 2019 році. Зараз у державного банку 241 тисяча терміналів. Майже 90% підтримують безконтактні платежі за допомогою карток або смартфонів.
Від редактора: Поки адміністрація Байдена готується ввести санкції проти Росії на цьому тижні, Зеленський розминає власні політичні м’язи — повідомляє про підозру трьом топменеджерам ПриватБанку, закриває три проросійських телеканали, затикає рот представникам Путіна в Раді і виганяє китайців з Мотор Січі. Оскільки Білий дім ще не прийняв рішення щодо Північного потоку — 2, виникає питання: яку конкретну підтримку Вашингтон збирається дати Україні? З повагою, Джим Брук
Стисло і зрозуміло — щоденний моніторинг ділових новин. Публікується в партнерстві з Ukrainian Business News (UBN). Републікування повної версії тексту заборонене.
Натисніть підписатися, щоб отримувати ранкову розсилку UBN з новинами, заснованими на фактах, для інвесторів і інвестиційних менеджерів в Україні.