«Роздай листівки, ти ж маркетолог». Чим насправді має займатися фахівець з маркетингу

28 жовтня 2019, 10:00

Як зробити успішну кар'єру в маркетингу

Маркетинг досі для непосвячених — біла пляма на карті бізнесу. І як професії, і в якості опції бізнесу, і в якості співробітників, що її втілюють.

У цьому матеріалі ділюся досвідом з тими, хто обирає кар'єру, і бачить маркетинг як опцію. І керівники бізнесів, які наймають маркетологів, точно можуть винести корисності, краще зрозумівши, хто їм потрібен у компанії.

Відео дня

Той, кого власник бізнесу хоче голосно назвати маркетологом, може чудовим чином виявитися необхідним компанії вузькопрофільним фахівцем (SMM, контекст, SEO та ін.), аналітиком, продукт-або бренд-менеджером, рекламником, медійником, дослідником, трейд-маркетологом, PR або BTL-менеджером, прес-секретарем, категорійним менеджером… Або взагалі не маркетологом.

На мій жаль, часто функціонал маркетингу в компанії зводиться до реклами та просування. Навіть своїм бабусям я так пояснював свою роботу, коли питали. З обмеженості цього підходу потім з’являються окремі дирекції з продуктів, сервісу, клієнтського обслуговування — досвіду — щастя… Хоча загалом все це — частини комплексу якісного, повноцінного маркетингу.

В рамках власної методології я ділю маркетинг на дві великі частини: маркетинг Сенсів маркетинг Інструментів.

Розуміння клієнта, його потреб, і наші бренди з продуктами як відповідь, знання ринку, конкуренції, канали комунікації, продажу, сервіс — головні Сенси, що формують цінність будь-якої справи. Це саме те, що клієнт готовий обміняти на свої гроші. Сенси формуються всередині кожного бізнесу. Жодний зовнішній радник-консультант не зробить цю роботу так, як зробить компанія сама для себе. Зате консультант точно може допомогти компанії зібрати Сенси воєдино.

Коли компанія розуміє Сенси, що хоче транслювати клієнту, далі вже справа техніки — як, якими Інструментами ці Сенси донести до нього. Фахівці, що займаються маркетинговими інструментами, можуть перебувати і всередині компанії, і за її межами. У цій частині маркетингу це дозволено.

Загалом в рамках маркетингу є кілька напрямків, в яких може розвиватися фахівець.

Почнемо з можливості потрапити в професію. Людина взагалі без досвіду роботи може закінчити ВНЗ за фахом маркетингу (який навряд чи дасть підготовку для реальної роботи) або спеціалізовані курси/програми з маркетингу, що є на будь-якому ринку. І далі шукати позицію а-ля асистента маркетолога, джуніора (Junior). Є компанії, які або зацікавлені в дуже недорогій праці, або люблять вирощувати для себе співробітників з нуля. Вони — шанс новачків. На початкові позиції беруть людей за їхні особисті якості, а не професійні знання-навички.

Окрема тема — це програми стажувань, безкоштовні або за зовсім умовні гроші, які час від часу люблять організовувати великі, часто міжнародні компанії. Щоб їх знайти — відстежуйте сайти конкретних компаній, що зацікавили вас, пишіть питання контактами, вказаним на сайтах.

Наступна можливість — перехід в маркетинг — є у співробітників, що працюють в інших підрозділах компанії: продажі, сервіс, HR, інші функції. Це так зване горизонтальне зростання в рамках компанії. Зазвичай такі люди теж приходять в маркетинг на початкові позиції, не маючи досвіду в новій сфері. Як рух відбувається в реальності? Найчастіше за особистою ініціативою зацікавленого співробітника, виявленою і обговореною з керівництвом маркетингу та HRаміни. Якщо всі учасники зацікавлені — перехід відбудеться.

Є ще один вид умовно горизонтального росту, вже зовнішній. І називається він «агентство — клієнт». У маркетологів, що працюють в компаніях, в переважній більшості випадків є зовнішні помічники-агентства — маркетингові, рекламні, брендингові, медійні, PR та інші. Відповідно, є постійна міграція між маркетологами компаній-клієнтів і співробітниками агентств. До речі, для маркетолога дуже корисно побувати на обох сторонах «барикад», молоді точно рекомендую. По-перше, можна визначитися, де цікавіше, робота зовсім різна. По-друге, досвід і розуміння специфіки і потреб усіх учасників процесу дуже корисний для вибудовування ефективних процесів взаємодії.

Наступними в моєму списку йдуть вузькоспеціалізовані професіонали — як в онлайні, так і в офлайні. Ці люди — ті самі маркетологи, які працюють глибоко з досить вузьким набором інструментів, в якому є профі. Прикладів таких спеціалізацій дуже і дуже багато: SEO-, SMM-, PPC-маркетологи, аналітики, рекламісти, медійні профі, BTL, PR, трейд-маркетологи і багато інших.

Такі фахівці можуть бути як в штаті конкретного бізнесу, так і працювати фрілансерами одночасно на кілька компаній/проектів. Ще одна важлива тенденція — з поточним рівнем розвитку онлайн-комунікацій все більше людей (особливо молодь) вважають віддалену роботу краще за офісноу, ту, яка п’ять днів на тиждень з 9 до 18 плюс година на дорогу. Вузький фахівець в діджіталі реально може працювати де завгодно, маючи комп’ютер та інтернет. За дотримання певних умов взаємодії така робота не менш якісна, ніж жива присутність. Мій прогноз — все більше сучасних бізнесів будуть вибудовувати більш вільну взаємодію з частиною співробітників. Власникам точно варто зживатися з цією думкою і починати експериментувати.

Наступна категорія співробітників мені з досвіду особливо близька. Це люди, які керують широким спектром маркетингових інструментів, відповідаючи «від і до» за повноцінний бренд і/або продукт. Відповідно, часто їх називають продукт-або бренд-менеджерами. Частина з них виростають з вузьких фахівців, стаючи так званими Т-фахівцями, де вертикальна паличка в букві Т означає глибоку вузьку експертизу у вузькій темі, горизонтальна — базові знання в різних галузях маркетингу. Інша частина фахівців за вдалим збігом обставин спочатку вирощуються такими в компаніях. Я як раз із таких.

Найкращий образ для таких маркетологів — диригенти, керуючі «оркестром» внутрішніх вузьких фахівців і зовнішніх помічників (фрілансерів, агентств). ключова діяльність «диригентів» — формування цілісної стратегії розвитку продукту/бренду, створення планів реалізації, їх проектний менеджмент, контроль і аналіз.

До речі, на мою думку, саме ці фахівці все рідше ростуть на ринку, і від цього небагато існуючих стають все більш цінними для власників бізнесів. Тому що вони бачать і розуміють маркетинг як цілісну функцію в складі бізнесу, і готові нести відповідальність за клієнтів і доходи компанії, а не за «лайки» або «ліди», як мислять вузькі фахівці. Власне тому зараз мої діяльність і проекти спрямовані на підготовку саме такого класу професіоналів, як дуже затребуваного.

Наступний етап кар'єри маркетолога — управлінський, менеджерський — начальник відділу маркетингу (Middle level) і директор з маркетингу (Top level).

Важливо пам’ятати, що навички-вміння-знання фахівця з маркетингу та управлінця командою людей — абсолютно різні види компетенцій. Буває, що підвищуючи людину до позиції керівника, компанія втрачає хорошого спеціаліста і отримує слабкого менеджера

Важливо пам’ятати, що навички-вміння-знання фахівця з маркетингу та управлінця командою людей — абсолютно різні види компетенцій. Буває, що підвищуючи людину до позиції керівника, компанія втрачає хорошого спеціаліста і отримує слабкого менеджера. Далеко не всім співробітникам варто прагнути бути начальниками. Знаю безліч чудових, цінних, досвідчених співробітників, які добре заробляють і відмінно розвиваються і без управління іншими людьми.

В цілому суть роботи начальника відділу та директора з маркетингу близька — управління певною кількістю маркетологів. У другому випадку, найімовірніше, спектр завдань і відповідальності буде ширше, можливо керування декількома начальниками відділів у складі дирекції з маркетингу. Все залежить від розмірів компанії та фантазії власника разом з ТОП-командою, які вигадують структури.

Ну і останній рівень для маркетолога — «рівень Бога» позиція генерального директора (CEO) в найманому бізнесі або запуск своїх власних бізнесів, в яких він стає власником і/або інвестором.

Скажу, що з комерсантів — маркетологів і продажників — виходять відмінні генеральні директори. Тому що зі своїм досвідом саме вони розуміють клієнтів, їхні потреби. І налаштовують весь бізнес так, щоб ці потреби задовольняти максимально повно і якісно. З цих-то парадигм і формується успішна справа.

Підводячи підсумок, хочу сказати, що всі люди різні. Ті, хто буде читати цей матеріал, не виняток. Маркетинг — одна з найбільш цікавих, активних, креативних, людяних професій. Спектр завдань і функціоналу широкий настільки, що кожен може собі знайти свою роботу до душі. Обирайте те, що будете робити із задоволенням, щодня рухаючись у розвитку — і ваші результати точно не змусять себе чекати.

Всім нам — усвідомленого розвитку.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X