Щасливі співробітники = прибутковий бізнес
Професійне вигорання переростає зі штатної страшилки в справжню пандемію на ринку праці. Як з цим впоратися?
Уже кілька років поспіль питання охорони психічного здоров’я лідирують на порядку денному World Economic Forum. Mental Health (ментальне здоров’я) визначається як головний пріоритет для розвитку суспільства й економіки. Тільки здоровий фізично і психічно працівник може стати частиною успішного бізнесу і примножити капітал.
Безініціативність, зміни в настрої, згаслі очі перед монітором або відверта агресія, запізнення і зриви дедлайнів впливають на ефективність кожного співробітника і на успішність бізнесу загалом. І якщо хтось із співробітників став «несхожий на себе самого» — час розібратися в ситуації і діяти.
Як поставити діагноз і що робити
Вигорання — не застуда. Не можна прокинутися вранці і відчути стан, що нахлинув: «Ось він!»
Ворог підкрадається повільно і непомітно. З боку і не скажеш спочатку, що з людиною щось не так. Просто з’являються нотки цинізму в розмові, відчуженість у погляді і думки про свою неповноцінність і неуспішність. І що далі, то більше.
Емоційна стабільність і ефективність роботи співробітників під загрозою, якщо помічено:
• Часті лікарняні, безпричинні запізнення і навіть прогули.
• Байдужість і пасивність, пригніченість у настрої.
• Прискорені нервові зриви з найменшого приводу, або навпаки — замикання в собі.
• Гіпервідповідальність і постійний страх, що «не вдасться», що «не впораюся»
• Зриви дедлайнів — робота дається все важче і забирає все більше часу.
• Віддаленість від колег і від клієнтів, неадекватна критичність щодо оточення.
• Зловживання алкоголем, зростання кількості викурених сигарет або випитих чашок кави.
• Скарги на постійну втому.
Людина не розуміє, що з нею відбувається. Навіть досвідчений і уважний керівник неспроможий відстежити душевний стан кожного. Але запросити психолога він може.
Зовнішній консультант не просто попереджає вигорання, а й працює з довірою в команді, допомагає підняти усвідомленість людей і їхню залученість у бізнес-процеси.
Як це працює
Міжнародна компанія Deloitte вже кілька років впроваджує програму Wellbeing at Deloitte для своїх співробітників, у межах якої запрошує психологів для консультацій з працівниками безпосередньо в офісі. Сфера діяльності компанії — консалтинговий бізнес, а він вимагає від фахівців максимальної інтелектуальної віддачі.
Ба більше, на результати роботи компанії загалом впливає загальний психологічний стан: мікроклімат у колективі і сімейний добробут кожного. Якщо людина переступає поріг офісу з безліччю особистих проблем, на повну віддачу розраховувати складно, а тим паче, очікувати високих результатів, яких так потребує компанія.

Співробітникам компанії нововведення сподобалося. Кожен працівник може прийти до психолога під час робочого дня. Сеанси проводять по 50 хвилин безпосередньо в офісі. Оскільки компанія велика, ввели квоту на сеанси — 10 відвідувань на рік.
Топ-менеджмент Deloitte також спілкується з запрошеними фахівцями. Короткі зустрічі раз на місяць допомагають керівнику зрозуміти стан справ e колективі й оцінити можливості зростання бізнесу, водночас конфіденційність розмов із працівниками зберігається.
За словами керівника відділу персоналу, усміхнених людей в офісі стало більше і це позитивно впливає на їхню ефективність. «Ми впевнено рекомендуємо наш досвід взаємодії з психологом, це важливий інструмент для підтримки здоров’я співробітників», — зазначає вона.
А може, це пройде саме?
Синдром професійного вигорання — наслідок постійних стресів і емоційних перевантажень. Негативні емоції накопичуються, фарби поступово згущуються, а адекватної «розрядки» і «звільнення» за цим не відбувається.
«Вигорання» — це не просто хронічний стрес і емоції на нулі. У такому стані розумові можливості слабшають, а реакції сповільнюються. Людина припускається автоматичних помилок, їй складно переключатися, а фізична втома навалюється нізвідки і безпричинно.
Помічено також, що професійне вигорання може бути «заразним». Коли «інфекція» заражає колектив — «вигорають» і можуть руйнуватися цілі організації. Людьми опановує песимізм і безвихідність: «Нічого з цього доброго не вийде», «Це все марно» і подібне.
Індивідуальні риси успішних і позитивно налаштованих раніше фахівців стираються. Колектив трансформується в однолику масу, без віри в хороші зміни на роботі, без віри у власні сили. Звідси падіння ефективності і зростання плинності кадрів.
Також розвивається абсентеїзм, який тягне за собою великі фінансові втрати для компанії, оскільки співробітники можуть бути присутніми на роботі, але до кінця не втягуватися в бізнес-процеси — раз у раз «палити», робити часті перерви на каву, відволікатися на питання, не пов’язані з їхньою роботою. Водночас будь-яке рішення приймається складно, а критичне ставлення до керівника й оцінки свого внеску у спільну справу злітає до максимуму. Панує важка конфліктна атмосфера, хто захоче залишатися в такому середовищі надовго?
Психічно стійкий співробітник = вигідний співробітник
Водночас, згідно з даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, кожен долар, вкладений в охорону ментального здоров’я співробітників, повертається з 4-кратною віддачею. Показово, що для країн з низьким і середнім рівнем доходу, цей показник ще значніший — $1, інвестований у здоровий психологічний клімат у колективі, повертає вже $7.
Міжнародні дослідження доводять те, що здорова психіка — це запорука продуктивності, уважності і зібраності на робочому місці. Такі люди менше помиляються, креативніші й ефективніші в усіх сенсах.
Великі міжнародні корпорації вже відреагували на цю проблему й інвестують мільярди доларів у проекти Mental Health вже зараз. У США фахівці прогнозують, що зростання корпоративного ринку «ментального благополуччя співробітників» у 2021 році зросте до рівня $11,3 млрд. Керівники різного рівня розуміють важливість проблеми і відкрито заявляють, що mental health-програми — це частина їхнього бренду і культури.
Рецепт успіху кожної компанії унікальний, але завдання бізнесу об'єднувати підлеглих і мотивувати на виконання поставлених цілей. Головний локомотив будь-якої організації — люди. Однак людський ресурс не нескінченний, і на це слід зважати. Тому, практика співробітництва із зовнішніми консультантами і запрошення психолога для роботи з колективом, стає звичайним явищем для управлінців, які хочуть вивести свій бізнес на новий рівень.