Що не так з бізнес-моделями застосунків

4 грудня 2021, 16:51

За останнє десятиліття ми стали свідками розквіту галузі цифрових послуг та онлайн-платформ. Вони акумулюють незліченну кількість даних про своїх клієнтів та можуть заробляти через продаж цих даних третім сторонам.

Онлайн-сервіси експлуатують та продають користувацькі дані, і це стало сучасною нормою. На диво, у цій галузі живе та процвітає думка, що використання персональної інформації користувачів з метою комерційної вигоди є єдиним методом підвищення прибутків компанії.

Відео дня

Багато продуктів і платформ роблять практично неможливою відмову користувача надавати свої персональні дані. Відмовляючись від надання даних і натискаючи «Я не згоден» у спливаючому вікні з умовами конфіденційності, ми отримуємо непрацюючий сервіс або сайт.

Прагнення користувачів зберегти конфіденційність власних даних підштовхує розробників та власників стартапів до пошуку нових методів монетизації продуктів. Адже продаж користувацьких даних не є єдиним джерелом прибутку. Хороша новина полягає в тому, що існує безліч альтернативних способів отримання доходу, і вони не потребують надзвичайної винахідливості.

Продаж даних користувачів — не єдиний спосіб отримання прибутку

Насправді збір даних — це не завжди погано. Кожен застосунок або платформа змушені збирати певні дані про використання задля обслуговування клієнтів та забезпечення належної функціональності.

У якості аналогії розглянемо державні податки. Громадянин зобов’язаний сплачувати податки, щоб «підписатись» на державні послуги: стійкі мости, безпечні дороги, державні школи, зелені паркові зони, громадські бібліотеки тощо. За використання безкоштовного застосунку користувач платить своїми персональними даними. Проблема виникає, коли програма позиціонує себе як повністю безкоштовна, але при цьому приховує свою модель отримання прибутку, яка базується на продажі користувацьких даних. Проте для розробників існують й інші джерела доходу, які не потребують, щоб користувачі відмовлялись від конфіденційності.

Запропонуйте послугу, за яку користувачі готові платити

Існує проста, але від цього не менш ефективна ідея — запропонувати послугу або продукт, за який люди дійсно будуть готові платити. Така послуга може з’явитись у межах вже існуючого застосунку або платформи, у якості доповнення до наявного функціоналу, або ж як основне джерело прибутку.

Проблема виникає, коли програма позиціонує себе як повністю безкоштовна, але приховує свою модель отримання прибутку, яка базується на продажі користувацьких даних

Одним із прикладів успішного використання цієї бізнес-моделі є стрімінговий сервіс Netflix. Завдяки великій бібліотеці якісного контенту та винятковому механізму рекомендацій, мільйони людей готові щомісячно витрачати кошти на підписку. Інший приклад — поштовий сервіс преміум-класу Hey від Basecamp. Сьогодні існує безліч безкоштовних поштових платформ, якими керують великі корпорації, як Google, однак налаштування конфіденційності за замовчуванням дозволяють цим компаніям використовувати тексти електронних листів для таргетованої реклами. Hey від Basecamp відрізняється тим, що повністю позбавлений реклами, адже стягує плату за користування сервісом. Натомість компанія пропонує перевірку та фільтрацію електронної пошти разом з іншими розширеними функціями.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Використовуйте умовно-безкоштовну (фріміум) бізнес-модель

Безкоштовні тарифні плани чудово підходять для виведення цифрового продукту на ринок. Втім, не усі функції платформи або застосунку повинні бути безплатними, особливо якщо компанія вимушена компенсувати це продажем користувацьких даних. Преміальний функціонал може містити доповнення, прикладом, додаткові налаштування та опції, або необмежений простір хмарного сховища. Конструктор вебсайтів Wix чудово впорався з цим завданням, оскільки дозволяє користувачам безкоштовно створювати базові сайти та надає додаткові можливості шляхом багаторівневої моделі підписки.

Надавайте послуги бізнес-рівня або white label

Застосунки або платформи можуть бути безкоштовними для окремих користувачів і пропонувати розширену версію для підприємств або керівників. Таким прикладом може бути додаткова функція аналітики у платній версії програми для бізнесу. Інший варіант — це пропозиція послуги white-label, за якої компанія може розмістити власний бренд на технології, що ліцензується у додатку, щоб пропонувати її власним клієнтам за певну плату.

Продавайте рекламу, що не потребує відстеження даних

Більшість застосунків та онлайн-платформ мають чітке уявлення про демографію своїх користувачів. Наприклад, якщо переважна частина клієнтів сервісу складається з молодих батьків, він може пропонувати тематичну корисну рекламу пов’язану з батьківством. У такий спосіб відпадає потреба у відстеженні поведінки користувачів (дата-трекінг) на інших платформах для того, аби дізнатися, що цим користувачам буде цікава рекламна інформація про підгузки або автомобільні дитячі крісла.

Чому розробникам варто враховувати ці можливості?

Користувачі не повинні ставати заручниками в ситуації, коли їм постійно доводиться відмовлятися від експлуатуючої політики обробки персональних даних і мігрувати від одного додатка до іншого у пошуках лояльних умов щодо інформаційної безпеки. Водночас розробникам необхідно відкрито пояснювати клієнтам, які їхні дані можуть бути використані, та з якою метою. Людям потрібно мати прозорий спосіб дізнаватись, якими даними вони діляться, використовуючи сервіс. Найкращим сценарієм буде за замовчуванням встановити заборону на передавання даних. Тоді користувачі повинні будуть окремо давати згоду, якщо бажають, щоб їхні дані застосовувались для налаштування програми або платформи.

Бізнес-модель, яка лише вибірково застосовує широкий спектр існуючих варіантів монетизації, не є стійкою у довгостроковій перспективі. Маніпулювання користувачами з метою обміну даними руйнує довіру, що так необхідна бізнесу для розширення клієнтської бази. Рішення полягає в тому, щоб застосунки та платформи в першу чергу брали до уваги користувача та його потреби. Зрештою, надання реальної цінності клієнтам та постійна увага до їхніх потреб та бажань — найкращий спосіб отримання компанією прибутку на довготривалий період.

Показати ще новини
Радіо NV
X