Як підвищення тарифів виявилося марним
Переплату (субсидію/дотацію) промисловими споживачами виміряти неважко – це обсяг так званих дотаційних сертифікатів, або обсяг щомісячної "знижки" на купівлю електроенергії. Якщо подивитися на перший графік, ми побачимо, що з 2012 до початку 2015 року обсяг цих дотаційних сертифікатів стрімко зростав – і все через низькі тарифи на е/е для населення. Таким чином, у січні 2015 року українська промисловість доплачувала за населення цілих 4,6 млрд. гривень.
Обсяг дотаційних сертифікатів на е/е до підвищення тарифів для населення, млрд. грн

У 2015-2016 ми вже пережили три етапи зростання тарифів на електроенергію для побутових споживачів – і тепер той, хто споживає 200 кВт*г на місяць, платить у 2.3 рази більше, ніж півтора роки тому.
Витрати на е/е домогосподарства*, що споживає 200 кВт*г на місяць, грн

Логічно було б очікувати суттєве зниження обсягів дотаційних сертифікатів (суми переплати промисловістю за населення). Але вплив на ці сертифікати був дуже короткочасним – помітне зменшення дотацій було лише у середині 2015 року.
Обсяг дотаційних сертифікатів (млрд. грн) та три етапи підвищення тарифів для населення

І ось уже після оцих трьох підвищень - у травні 2016 року - промисловість "доплачує" населенню 3,1 млрд. гривень, тобто навіть більше ніж два роки тому, коли тарифи для населення були "низькими".
Обсяг дотаційних сертифікатів, млрд. грн
Травень 2012 | Травень 2013 | Травень 2014 | Травень 2015 | Травень 2016 |
2.783 | 2.697 | 3.106 | 2.841 | 3.143 |
Варто також усвідомлювати, що "субсидування" промисловими споживачами пільгових споживачів – це не зовсім субсидія. Наші виробники включають цю "субсидію" у собівартість своєї продукції, а отже і в ціну товарів та послуг. Тобто, ми потім доплачуємо за цю "субсидію", купуючи товари в магазинах чи відвідуючи перукарню. І доплачуємо сьогодні рівно стільки, як і два роки тому, коли в рази менше платили за електроенергію.
Попереду ще два етапи підвищення тарифів для населення – чи є надія, що вони щось змінять?
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.