Про що Омеляну варто було б поговорити з турками

19 серпня 2017, 13:43
У четвер, 17 серпня, на сайті EUReporter вийшла стаття про секретну зустріч міністра інфраструктури України Володимира Омеляна з топ-фігурами турецького авіабізнесу

У той же день прес-служба Мінінфраструктури (МІУ) опублікувала спростування в стилі «не брав участі, не перебував, не притягувався".

Якби не цей прес-реліз, то я б і гадки не мав про матеріал бельгійців. Але спростування прес-служби МІУ вийшло таким дивним, що я пішов шукати оригінальну статтю.

Відео дня

У ній із посиланням на надійне джерело, близьке до одного з учасників переговорів, стверджується, що український міністр перервав свою відпустку для того, щоб за закритими дверима провести переговори з трьома людьми – заступником голови TAV Airports (керуюча компанія аеропорту Ататюрк в Стамбулі), генеральним директором авіакомпанії AtlasGlobal і заступником голови ради директорів Turkish Airlines.

Ці вельми впливові турецькі авіатори спеціально прилетіли зі Стамбула на зустріч з нашим міністром, а сама зустріч відбулася з ініціативи української сторони. Обговорювався розвиток транспортної інфраструктури в Україні, причому особливо наголошується, що жоден проект в цій сфері неможливий без залучення наших чиновників вищого рівня. При цьому в EUReporter відзначають, що Володимир Омелян врегулював питання виходу з українського ринку компанії AtlasGlobal і питання створення транзитного пункту для українських пасажирів в аеропорту Ататюрк.

Основні дві причини для вирішення цих питань, на думку авторів статті, – бажання нашого міністра поправити свою репутацію в очах громадськості після провалу проекту по входу в Україні найбільшого європейського авіаперевізника Ryanair, і прагнення перетворити стамбульський Ататюрк з конкурента на повноправного партнера київського Борисполя.

Порівнюючи статтю і прес-реліз МІУ, статті я вірю більше, ніж релізу. І на це у мене є кілька причин:

  • По-перше, прес-реліз кардинально відрізняється від звичайних біполярних "зрадо-переможних" заяв спікерів МІУ.
  • По-друге, вперше на моїй пам'яті МІУ спростовує інформацію іноземного ЗМІ – зазвичай, все написане іноземцями про міністра, навпаки зараховується йому в актив. Та й тут все позитивно – навіть на відпочинку людина зайнята реформами і розвитком, і раптом – спростування.
  • По-третє, в статті ніде не говориться про місце і час проведення переговорів, а ось в прес-релізі МІУ чітко вказано "у м.Бодрум (Туреччина) у період з 30 липня по 8 серпня 2017 року". Тобто МІУ або прокололися ненароком, поки готували спростування, або навпаки підстрахувалися на майбутнє – якщо пізніше факт зустрічі все ж таки підтвердиться, то можна сказати: "Ааа, так ви про конкретно цю зустріч? Так вона ж не в Бодрумі, а в Мармарисі була. А ми вам про Бодрум спростовували, так що все по-чесному "
  • По-четверте, EUReporter повинен розуміти, що таке відповідальність за наклеп. І якщо повідомляє такі подробиці, як імена учасників зустрічі і коло обговорюваних питань, то, судових розглядів явно не боїться. Крім того, станом на сьогодні, 19 серпня, стаття все ще є на їхньому сайті – без змін або вибачень за дезінформацію.
  • Ну, і по-п'яте, я, на жаль, не бачу взагалі нічого нереального в такій ситуації. Все це вже було – і таємні переговори міністра з великим іноземним бізнесом, і обіцянки сприяння, і підписання меморандумів, і проштовхування на ринок за всяку ціну. Минулого разу це називалося "Українці мають право літати дешево! Вітаємо Ryanair".

Якщо міністр вважає, що так робити правильно – нехай робить на здоров'я. Тільки треба розуміти ряд моментів.

До того часу, поки в Борисполі є базова авіакомпанія з серйозною мережею маршрутів, Ататюрк і Бориспіль завжди будуть конкурентами. Нехай їх розміри поки не можна порівняти, але перспективи у Борисполя хороші, і наші сусіди на цей рахунок напружуються.

Партнерство між Ататюрком і Борисполем можливе тільки в тому випадку, якщо "вбити" базову авіакомпанію в Борисполі. Але таке партнерство ніколи не буде рівноправним, тому що хабом без потужного базового перевізника Бориспіль теж не буде.

А МІУ ж всюди заявляє, що розвиває хаб, вірно? Тільки при цьому аеропортові збори в Борисполі міністр чомусь знизив лише для р2р-пасажирів, а для трансферних – цінних саме для хаба, залишив без змін. Напевно тому, що Ryanair не возить трансфер, тим більше через Бориспіль. А так – ми за хаб, і Ryanair ні до чого.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Взагалі незрозуміло про будівництво якого стикувального пункту в Ататюркеу йде мова? Цей пункт вже давним-давно побудований і чудово функціонує. З 11 міжнародних аеропортів України, які обслуговують зараз регулярні рейси, турки літають в 7. А зовсім недавно літали також в 8-й і 9-й – Івано-Франківськ і Дніпро. І літають вони якраз з Ататюрка.
Жодна інша країна так бадьоро не використовує наш ринок на предмет вивозу трансферу на свій хаб, як Туреччина.

Коли в статті одночасно згадуються розвиток транспортної інфраструктури України та компанія TAV Airports, то мені чомусь відразу згадується раптова ідея МІУ, озвучена після провалу з Ryanair, про передачу Борисполя в концесію – кому-небудь, та пошвидше.
Тільки зауважу, що в порти, керовані TAV, Ryanair не літає взагалі. Там навіть менше вимогливий Wizz Air не виживає – запитайте у аеропорту Тбілісі, це теж порт TAV.

А врегулювання питання з виходом AtlasGlobal з України – це взагалі анекдот. Це ті самі хлопці, які обіцяли навчити українців літати по-новому, обіцяли низькі ціни на квитки і велику внутрішньоукраїнську програму рейсів. Обіцяли 30 нових аеробусів за три роки і супер-сервіс на борту. Тільки дайте їм призначення на повітряні лінії, і все закрутиться.
Після безлічі звинувачень МАУ в ЗМІ, істерики Саакашвілі в Державіаслужбі, нарешті призначення отримані відразу на 40 ліній – летіть, соколи. І що в результаті сталося за три роки?

  • два старих аеробуса замість 30 нових, флот старше, ніж у МАУ
  • виконаний тільки один внутрішньоукраїнський презентаційний рейс Львів-Київ
  • на цьому рекламному рейсі AtlasGlobal примудрився продавати квитки дорожче, ніж МАУ продає на своїх звичайних рейсах по тому ж напрямку

А потім тиха, вже без шуму і криків, здача отриманих призначень, і польоти в Стамбул зі Львова, Харкова та Запоріжжя в тіні своїх більш потужних турецьких братів – Turkish Airlines і Pegasus. Тобто за фактом AtlasGlobal нікуди з України не йшов. Він просто зайшов на 2-3% від того, що так голосно обіцяв.

Так чим же можна допомогти людям, які саме так ведуть бізнес? Що тут потрібно врегулювати і навіщо?

Тут не врегулювати треба, а питати у турків з AtlasGlobal: "За яким правом ви відправили літак вашої української" дочки "з українською реєстрацією і українським екіпажем виконувати рейс зі Стамбула в окупований Туреччиною і невизнаний ніким в світі, в тому числі і Україна, Північний Кіпр?". Так-так, той самий рейс, де здійснив подвиг з посадкою наосліп командир повітряного судна Олександр Акопов.

"Ви свідомо підставляєте Україну? Ви підігруєте Путіну і домагаєтеся того, щоб завтра кіпріоти або греки відкрили рейси в такий же окупований Росією український Крим?
Ще один подібний фортель, і у вас взагалі не буде "дочки" в Україні. А на ваших лініях будуть літати інші, менш нахабні, турецькі перевізники".

Але щоб вести справи так, потрібно дійсно бути Міністром.

Показати ще новини
Радіо NV
X