Про що говорять закупівлі аеропорту Бориспіль

10 квітня 2017, 11:19
Таїнство польоту, яке вабило людину з незапам'ятних часів, лише за якесь століття перетворилося з нездійсненної мрії на щось неймовірно звичайне й буденне

Чимало людей сьогодні живуть у ритмі постійних подорожей, і щотижневий 10-годинний переліт в комфортабельному кріслі на висоті 10 000 метрів сприймається як щось належне. Більше того, коли в процесі реєстрації в аеропорту доводиться провести трохи більше часу, аніж хотілося б, або коли їжа на борту літака виявляється несмачною, ми сильно обурюємося - невже, мовляв, так складно було зробити цей політ трішки кращим?

Відео дня

Разом з тим, авіаперевезення - дуже багатогранний, складний і комплексний процес, який починається з організації роботи аеропорту. Адже все, що ми бачимо в аеропорту - це пункт безпеки, паспортний контроль, магазини duty-free і бетонну смугу завдовжки кілька кілометрів. Але для обслуговування усіх пасажирів аеропорту доводиться утримувати величезну команду із співробітників наземної служби, диспетчерів, охоронців, водіїв, прибиральників, продавців та багатьох інших фахівців. Навіть більше, всім цим фахівцям необхідно спеціальне обладнання, яке вимагає постійного оновлення витратних матеріалів, і чим більший аеропорт, тим складніше організувати всі його процеси і тим більше йому необхідно закуповувати.

Найбільшим аеропортом України, безперечно, є Міжнародний аеропорт Бориспіль. За підсумками минулого року, через Бориспіль пройшло більше 8,6 мільйонів пасажирів, що є абсолютним рекордом за всі роки його функціонування. Насамперед, цей приріст пояснюється збільшенням числа трансферних пасажирів, яке виросло порівняно з минулим роком на 49%, до 2,3 мільйонів осіб.

1.jpgІншими факторами, що збільшують пасажиропотік, стали скорочення кількості рейсів з інших міст, а також значне збільшення популярності деяких напрямів, наприклад, до Туреччини, де торік впали ціни на путівки і відсутній візовий режим.

Природно, обслуговування такої кількості пасажирів передбачає колосальну роботу складного і масштабного організму аеропорту. Для його чіткої роботи постійно необхідно закуповувати величезну кількість найрізноманітніших товарів, і величезне значення тут має якість, і терміни постачання продукції. Звичайно, ціна закупівель також має величезне значення, проте у випадку з деякими закупівлями пріоритет надається якості. Наприклад, в тендері щодо ремонту радіотехнічної апаратури та засобів зв'язку стартову ціну в 2,9 мільйона гривень вдалося зменшити лише на 7 тисяч гривень, що викликано складністю, обсягом необхідних робіт, а також суворих вимог до якості роботи апаратури зв'язку, від якої багато в чому залежить безпека перельотів.Точно так само йдуть справи і в іншому тендері з ремонту та обслуговування систем запобігання зіткнень в повітрі, де стартову ціну в 150 000 гривень в результаті конкуренції 2 учасників вдалося знизити лише на 2 000 гривень.

2.jpg

Звичайно, такі закупівлі завжди викликають підозри у своїй "конкурентності" і неупередженості умов тендеру, адже прикриваючись турботою про якість продукції, нерідко корупціонери вводять в державні торги "надійних", пов'язаних з ними постачальників. Однак, якщо перейти до загальної статистики закупівель аеропорту Бориспіль, то можна легко спростувати такі підозри: з 551 тендеру, проведеного аеропортом з 2015 року, 431 закупівля - понад 78% - проведені за конкурентною схемою.


3.jpg

При цьому, ще одним показником прозорості тендерів Борисполя є проведення допорогових закупівель через ProZorro - аеропорт провів майже 300 таких процедур. Зазвичай, допорогові закупівлі є чи не найбільш простим і поширеним способом проведення корупційних схем. Згідно з Законом "Про публічні закупівлі", всі держпідприємства зобов'язані проводити тендери в системі ProZorro, але в закупівлях на суму до 200 000 гривень використання системи електронних закупівель не є обов'язковим. Проведення тендерів поза системою ProZorro фактично позбавляє громадськість можливості проконтролювати процес закупівель, умови тендеру тощо, що сприяє успішному використанню корупційних схем. Однак той факт, що левову частку закупівель Борисполя становлять саме допорогові закупівлі, проведені конкурентним способом, говорить про чесність тендерного комітету і непідробне бажання проводити закупівлі відкрито і ефективно.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Загалом, закупівлі найбільшого українського аеропорту мають дуже складну структуру: щодня це підприємство закуповує безліч архітектурних, інженерних і будівельних послуг, транспорт та його комплектуючі, промислову техніку, необхідну для обслуговування аеропорту, велику кількість хімічної продукції і палива, нафтопродуктів і безліч інших груп товарів. Але завдяки грамотному підходу до використання системи електронних закупівель, керівництво аеропорту змогло зробити цей процес більш ефективним, що сприяє оптимальному функціонуванню всіх систем аеропорту. Це, в свою чергу, підвищує рівень обслуговування пасажирів, і покращує імідж Борисполя не тільки як головних повітряних воріт України, але і як міжнародного транзитного центру.

І, звичайно, українцям залишається сподіватися, що переговорний процес між "Борисполем" і Ryanair завершиться успішно, і наш головний аеропорт зможе прийняти і відправити ще мільйони пасажирів.


Показати ще новини
Радіо НВ
X