Стисло і зрозуміло: Продаж Приватбанку і санкції США проти РФ
Понеділок, 19 квітня. Щоденний моніторинг головних новин про бізнес та економіку в Україні.

- UMG Investments планує побудувати зерновий термінал вартістю $150 млн у порту Південний, найзавантаженішому порту України на Чорному морі. Термінал, здатний перевалювати 9 мільйонів тонн зерна на рік — 20% поточного експорту України, буде готовий до 2024 року, заявив генеральний директор UMG Андрій Горохов на Українському тижні транспортної інфраструктури Ради зі стратегії. Горохов сказав: «Земля куплена. Проэкт готовий. Залишилося тільки побудувати його». UMG входить у СКМ Ріната Ахметова.
- ПриватБанк, найбільший банк України, «скоро» виставлять на продаж, повідомив GlobalCapital голова Національного банку України Кирило Шевченко. «Приватизація ПриватБанку, якому належить 20% українського банківського ринку, буде цікава найпрестижнішим міжнародним інвесторам, зокрема зі США і Європейського Союзу», — сказав він. Націоналізація банку в грудні 2016 року викликала сотні позовів від його основного колишнього власника Ігоря Коломойського. Але голова центрального банку говорить, що він сподівається, що «позови будуть врегульовані» до кінця цього року. Приватизація ПриватБанку є ключем до стратегії уряду щодо скорочення частки держави в банківській системі України з 55% сьогодні до 25% через п'ять років.
- Світовий попит на сталь зросте на 6% річних, прогнозує World Steel Association. Світові інвестиції в інфраструктурні проєкти принесуть вигоду Україні, яка виробляє 20 мільйонів тонн сталі на рік, займаючи 13-е місце в світі. Очікується, що Китай, який споживає трохи більше половини світової сталі, збільшить попит на 3%. Іншими країнами з великим зростанням будуть: ЄС і Велика Британія +10%, до 155 мільйонів тонн; Індія +20%, до 106 млн тонн; США +8%, до 86,5 млн тонн; Японія +6,5%, до 56 млн тонн; Німеччина +9,3% до 34 млн тонн; і Туреччина — на 19% до 35 млн тонн.
- Протягом року повинні початися роботи над «футуристичним» автовокзалом київського аеропорту Бориспіль, повідомляє Avianews. Спроєктована київським архітектурним бюро Raden, станція з дахом з білих хмар буде розташована поруч з платформою Київського експресу Бориспіль, поруч з терміналом D. Станція буде приймати автобуси з Києва, а також з Київської області.
- Авіакомпанія «Роза вітрів», найбільший внутрішній перевізник України, з 1 червня додає рейси із київського Борисполя до Чернівців, Ужгорода і Кривого Рогу, батьківщини президента Зеленського. Вартість квитків в один бік — $50. «Роза вітрів» буде літати зі свого хаба в Києві у 12 міст України. Підконтрольна групі «Приват» Ігоря Коломойського, «Роза вітрів» використовує термінал D, там же базується і МАУ Коломойського. Стверджуючи, що у компанії «наймолодший і найсучасніший флот в Україні», «Роза вітрів» використовує свій недавно придбаний флот з чотирьох турбогвинтових ATR 72-600. Ці франко-італійські регіональні літаки перевозять 74 пасажири і мають дальність польоту до 1 500 км. Максимально можливий комерційний рейс в Україні з Харкова до Ужгорода становить 1 000 км.

- Голова РНБО Данілов вважає, що знищення військовими Ірану літака МАУ над Тегераном в січні 2020 року було навмисною дією, а не нещасним випадком, як заявляє уряд Ірану. «Коли говорять, що це було випадковістю... Я не вірю в це», — сказав він канадському виданню Globe and Mail в інтерв'ю, опублікованому в п'ятницю. «Це було навмисно. Це був свідомий напад». Говорячи про удар, в результаті якого загинули всі 167 осіб на борту, Данілов додає: «Іран не дозволяє нікому вивчати цю трагедію, і вони відкладають або уповільнюють будь-які розслідування. Той факт, що вони самі ведуть розслідування, досить дивний, якщо висловитися ввічливо». У суботу офіційний представник міністерства закордонних справ Ірану Саїд Хатібзаде відповів, що Іран «рішуче відкидає» твердження Данілова.
- Федеральне управління цивільної авіації США в суботу попередило авіакомпанії США про необхідність «виявляти особливу обережність при вході, виході, в межах або над» повітряним простором кордону між Україною та Росією. Посилаючись на «потенційні ризики для безпеки польотів, пов'язані з ескалацією регіональної напруженості», попередження поширюється на територію між Києвом і Ростовом-на-Дону.
- Київська міська влада запустила оновлену базу даних і карту із зазначенням розташування укріплених підземних укриттів, які можуть бути використані як бомбосховища в разі нальоту російської авіації на столицю. По карті найкраще орієнтується носій української мови. Раніше київська влада заявляла, що в місті 3 тис. таких підземних точок, зокрема 47 станцій метро, 184 паркувальних майданчики і 229 підземних переходів.
- «Північний потік-2», майже завершений газопровід Росія-Німеччина, «є приводом війни», — сказав Зеленський газеті Le Figaro перед зустріччю в п'ятницю з президентом Макроном в Парижі. «Це не питання бізнесу», — сказав він про трансбалтійський трубопровід вартістю $10 млрд, який покликаний вивести із експлуатації український трубопровід. представники Газпрому прогнозують, що «Північний потік-2» буде введений в експлуатацію восени цього року. У четвер президент Байден виключив «Північний потік — 2» зі списку фінансових санкцій США, введених проти Росії. Це спонукало The Wall Street Journal опублікувати в п'ятницю статтю під заголовком «Байден стикається з новим тиском, що вимагає вживання заходів щодо російського газопроводу "Північний потік-2"».
- «Байден показує, що він буде використовувати фінансову систему США як зброю зовнішньої політики», — заголовок статті у Вашингтонській газеті Financial Times, заснованої на інтерв'ю з офіційними особами адміністрації Байдена. Ці офіційні особи стверджують, що санкції, введені минулого тижня проти Росії, слід розглядати як перші в серії можливих кроків з ескалації.
- «Ніякого нокауту, але нові санкції США посилюють "повільне руйнування" Росії», — такий заголовок у лондонського аналізу ситуації Reuters. Ґрунтуючись на інтерв'ю з учасниками ринку, репортери пишуть про пакет санкцій Вашингтона: «Його дії сфокусовані на головному каналі фінансування Москви — ринку рублевих облігацій — в певному сенсі перейшли рубікон, що може мати далекосяжні наслідки».
- США, Велика Британія і ЄС протестують проти заборони Росією проходу кораблів ВМС України та інших країн на південному підході до Керченської протоки. Оскільки заборона стартує в суботу і триватиме шість місяців, вантажовідправники побоюються, що вона призведе до обмеження судноплавства в два порти України на Азовському морі — Бердянськ і Маріуполь. Прессекретарка НАТО Оана Лунгеску написала в Twitter: «Ми закликаємо Росію забезпечити вільний доступ до українських портів на Азовському морі і свободу судноплавства».
- У найближчі дні два британських військових кораблі — есмінець і фрегат — повинні увійти в Чорне море, повідомляє лондонська Sunday Times. Оскільки іноземні авіаносці фактично заборонені до виходу в Чорне море Конвенцією Монтрьо 1936 року, флагман авіаносної групи Королівського флоту, HMS Queen Elizabeth, з 60 літаками залишиться поблизу, в Східному Середземномор'ї. Конвенція Монтре обмежує час перебування військових кораблів країн, які не є причорноморськими, в Чорному морі до трьох тижнів. Отже, два есмінці ВМС США, USS Donald Cook і USS Roosevelt, стежать за розвитком подій в Чорному морі з узбережжя Криту, за два дні ходу до Босфору.
Від редактора:
Уважний читач UBN Ед Коуен запитує з Вашингтона про статус Азовського моря. Азовське, що вважається наймілкішим морем у світі, багате рибою, але в ньому складно ходити суднам. У 2003 році Росія і Україна, дві країни басейну, погодилися, що «Азовське море і Керченська протока історично є внутрішніми водами Російської Федерації і України». У цьому морі торгові судна та інші державні некомерційні судна, що йдуть під прапорами Російської Федерації і України, мають свободу пересування». Але після захоплення Росією трьох катерів ВМС України в Керченській протоці в листопаді 2018 року, російські судна берегової охорони супроводжують комерційні судна, що прямують в українські порти, часто затримуючи їх на кілька днів. Як, нібито, сказав Ленін: "Обіцянки, як скоринка від пирога: їх на те й печуть, щоб ламати потім". З найкращими побажаннями, Джим Брук.
Стисло і зрозуміло — щоденний моніторинг ділових новин. Публікується в партнерстві з Ukrainian Business News (UBN). Републікування повної версії тексту заборонене.