Як чиновники обходять ProZorro

0 коментувати
Допорогові закупівлі вже досить давно піднімають хвилі дискусій в українському суспільстві

Після реформи державних закупівель, у результаті якої була створена система електронних закупівель ProZorro, усі державні тендери стали в обов'язковому порядку проводитися через цю систему. Однак у цій схемі існує декілька винятків, один з яких стосується допорогових закупівель розміром до 200 000 гривень при купівлі товарів і до 1,5 млн грн при оформленні послуг: якщо сума закупівлі не перевищує цих значень, державне підприємство може не оголошувати тендер у ProZorro і провести закупівлю безпосередньо.

Така можливість передбачена для того, щоб підприємства могли оперативно задовольняти свої малі потреби, не витрачаючи час на оголошення тендерів для закупівлі кожної пачки паперу. До того ж часто у тендерах з невеликими обсягами і сумами спостерігається значно менша кількість учасників, що знижує ефективність роботи системи і свідчить на користь необхідності можливих прямих закупівель.

Однак, враховуючи те, що ProZorro була створена для запобігання корупції в державних закупівлях і досить успішно справляється з поставленим завданням, корупціонери і недобросовісні учасники, які раніше беззастережно перемагали у всіх закупівлях, знаходять нові лазівки для обходу прозорого та конкурентного механізму закупівель, і однією з головних таких лазівок є допорогові закупівлі.

Нещодавнє дослідження аналітика Київської школи економіки Олексія Грибановського показало дивну аномалію в статистиці проведених тендерів. Розбивши суми оголошених тендерів на діапазони по 5 тис. грн, можна побачити, що в діапазоні від 195 до 200 тис. грн - саме на межі порогових закупівель - було проведено 6,7 тис. тендерів, тоді як у попередньому діапазоні цей показник склав 1,3 тис. тендерів, а в наступному - всього 400. У результаті, аномальний сплеск у крайньому допороговому діапазоні відображає майже 7 тис. тендерів із загальною сумою закупівлі близько 1,2 млрд грн, які пройшли повз конкурентну процедуру і фактично ніким не контролювалися.

график 1.png

Крім того, отримавши можливість розпоряджатися великими бюджетами в результаті децентралізації, корупціонери із числа регіональних чиновників не могли відкрито провести корупційні схеми через ProZorro. У період із вересня по листопад 2016 року регіональною владою, в основному - меріями, стали активно проводитися роботи з ремонту комунальних об'єктів міської інфраструктури. Заковика полягає в тому, що перевірити якість і оцінити реальну вартість таких робіт може тільки фахівець - далеко не кожен журналіст чи представник антикорупційних органів зможе це зробити, і в таких умовах конкуренція є єдиним засобом і доказом підвищення якості та зниження вартості послуг і товарів. Але статистика показує, що серед закупівель, проведених регіональними департаментами ЖКГ, тільки 306.6 мільйонів гривень були витрачені через систему ProZorro, тоді як на допорогові тендери пішло 720 мільйонів гривень.

график 2.png

Очевидно, що масштаби ніким не контрольованих засобів досить великі, і для боротьби з корупцією та підвищення ефективності державних закупівель цю лазівку необхідно закрити. Наразі закон рекомендує місцевій владі проводити допорогові закупівлі через ProZorro, однак цих рекомендацій дотримуються далеко не всі: гучний випадок із Черкасами, де місцева влада скасувала власне рішення про зниження порогу обов'язкових закупівель через ProZorro, викликав величезний резонанс як у самих Черкасах, так і по всій Україні. У результаті скандалу і протестів знову було прийнято рішення обмежити поріг закупівель сумою в 30 000 гривень, проте далеко не всі можуть похвалитися прийняттям таких рішень.


График 3.png

Загалом єдиним логічним способом боротьби з корупцією в допорогових закупівлях є зниження порогу в обов'язковому порядку по всій Україні. Тільки таким чином масштаби корупції можна буде знизити до такого рівня, де вигода від успішно проведеної схеми буде не відповідає ризику бути спійманим на гарячому. Водночас далеко не завжди допорогові закупівлі означають корупцію: часто підприємства просто не мають іншого виходу через відсутність часу або відсутність конкуренції серед постачальників у своєму регіоні. І хоча питання про існування допорогових закупівель та розміри цього самого порога все ще залишається відкритим, зволікання у вирішенні цієї проблеми буде означати відтік бюджетних коштів у руки недобросовісних чиновників, чого наша країна в нинішній ситуації не може собі дозволити жодним чином.



Читайте термінові новини та найцікавіші історії у Viber та Telegram Нового Времени.

Коментарі

1000

Правила коментування
Показати більше коментарів
Якщо Ви бажаєте вести свій блог на сайті Новое время Бізнес, напишіть, будь ласка, листа за адресою: kolonka@nv.ua

Експерти ТОП-10

Читайте на НВ style

Останні новини

опитування

Погода
Погода в Киеве

влажность:

давление:

ветер: