Вакцинація як перепустка на роботу: що робити компаніям
Багато глобальних проблем можна вирішити завдяки синергії бізнесу, держави та відповідальних громадян. Вакцинація — один з таких кейсів.
Сучасному клієнту важливо, щоб бізнеси, продукти яких він споживає, та бренди, з якими взаємодіє щодня, мали чітку соціальну позицію. Це стосується екологічної свідомості, добробуту співробітників, відсутності дискримінації і багатьох інших факторів. Тепер ту саму роль в аджендах соціально відповідальних компаній відіграє і питання вакцинації.
Позиція ритейлера: чи має бізнес пропагувати вакцинацію
Якщо позиція бізнесу щодо більшості складових сталого розвитку є однозначною, то наразі все ще тривають дискусії про те, чи мають право керівники компаній нав’язувати власний погляд на ситуацію та пропагувати вакцинацію, або це має бути зоною особистої відповідальності кожної людини. Ба більше, є і поодинокі приклади бізнесів, зокрема на українському ринку, що оголошують про бойкот вимог, які висуває держава щодо вакцинації та носіння масок і відстоюють статус «місця вільних людей».
Натомість я, як керівник компанії, переконаний, що форсування процесу вакцинації серед співробітників — це моя зона відповідальності. Адже йдеться перш за все про безпеку як співробітників, так і клієнтів, а також вирішення глобальної проблеми. Моя місія — зробити все можливе, аби вберегти команду від руйнівних наслідків коронавірусу. І тут статистика на моєму боці, адже відсоток госпіталізацій серед вакцинованих мінімальний. Коли вакцина не була доступна ми надавали матеріальну допомогу тим, хто хворіє на COVID-19, зараз така опція передбачена тільки для вакцинованих, або тих, хто має реальні протипоказання до вакцинації.
Дискусії у цьому контексті вважаю не доречними, адже по суті сучасне суспільство змушене обирати між вакцинацією як єдиним способом протидії COVID-19 та жорсткими карантинними нормами, що значно обмежують і бізнес, і громадян. Можна довго сперечатися про справедливість, але зрештою доведеться прийняти нові правила гри.
Боротьба за співробітників: чому світові ритейл-гіганти не поспішають висувати вимоги щодо вакцинації
Amazon та Walmart активно сприяють імунізації на загальноамериканському рівні, відкривають пункти масової вакцинації та реалізують масштабні інформаційні кампанії. Водночас між найбільшими світовими ритейлерами триває боротьба за працівників складів та магазинів. Глухий кут у тому, що якщо один з гравців оприлюднить вимогу щодо повної вакцинації, компанія ризикує втратити персонал. Адже саме серед працівників цієї ланки великий відсоток противників щеплень. Однак зобов’язання щодо повної вакцинації або щотижневого тестування, які висунула адміністрація Байдена, сигналізують про те, що найближчим часом це питання все ж буде вичерпане.
Великий фешн-гравець VF Corporation, що представляє зокрема такі бренди як Vans, Timberland та The North Face, вже сповістив про обов’язковість вакцинації для працівників американського офісу. Ритейлер буде звільняти невакцинованих співробітників офісу після 31 січня, а відповідні вимоги для всіх працівників в США планує ввести навесні.
Як стимулювати вакцинацію всередині компанії
В Україні вже склалася ситуація, за якої ритейлеру не вигідно працевлаштовувати у торгові точки невакцинованих громадян, адже вони будуть позбавлені можливості працювати у разі введення «червоної зони». За таких умов виграють компанії, які почали пропагувати вакцинацію серед співробітників заздалегідь.

У дослідженні McKinsey фігурують три ключові фактори, які впливають на готовність людей вакцинуватися — conviction (переконання), convenience (зручність) та costlessness (відсутність витрат).
Переконання
Найголовнішою перепоною для нас в INTERTOP Ukraine став низький рівень довіри до вакцин в українському суспільстві. На першому етапі внутрішніх опитувань у червні 2021 року тільки 10% людей заявили про намір робити щеплення.
Можна довго сперечатися про справедливість, але зрештою доведеться прийняти нові правила гри
Але сильна сторона будь-якої корпоративної структури — наявність прямого каналу комунікації, що дозволяє компанії виступити в якості авторитетного та надійного джерела інформації і закріпити серед співробітників певну точку зору. Ще з червня наші HR та PR департаменти почали активно ділитися корисною інформацією про щеплення. Ми збираємо та оприлюднюємо статистику щодо кількості вакцинованих членів команди у всій Україні, відзначаємо магазини-чемпіони, у яких рівень вакцинації сягає 100%, провели зустріч з лікарем присвячену основним міфам та фейкам щодо щеплень.
Ще один принциповий фактор — відповідальне лідерство. Коли щомісяця підіймаю тему вакцинації на Town Hall зустрічах, наголошую, що вакцинувався сам. Станом на жовтень 2021, близько 80% співробітників наших магазинів вакциновані принаймні першою дозою. І ми чітко визначили тенденцію за якої відмовляються від щеплень працівники тих магазинів, де вакцинацію ігнорує керівник. Це наш наступний виклик.
Зручність та відсутність витрат
Якщо компанія декларує позицію щодо необхідності вакцинації, обов’язкова складова її подальшої політики — системність. Співробітники мають розуміти, як записатися на щеплення, де та коли вони можуть його зробити, що передбачає процедура і скільки часу це може зайняти. В ідеалі — роботодавець має організувати вакцинацію самостійно, визначивши час для кожного співробітника. Ключова задача — позбавити людину зайвих турбот, запитань і незручностей, що змушують її сумніватися.
Питання безоплатності вакцинації компаніями наразі трактується по-різному. Очевидно, що сама по собі вакцинація є безкоштовною. При цьому не можна ігнорувати те, що деякі співробітники можливо почуватимуться зле після вакцинації. Тому заздалегідь потрібно комунікувати про можливість залишитися вдома наступного дня, не втрачаючи при цьому дохід.
Я підтримую практику за якої бізнес робить все можливе, щоб мінімізувати і компенсувати трату часу та грошей, пов’язану з вакцинацією. Водночас премії, які пропонує своїм вакцинованим співробітникам Lidl, або розіграш цінних призів, що його організовує Amazon, вважаю зайвим заграванням. У моєму розумінні вакцинація — це не питання компромісів та пошуку взаємної вигоди. Які б умови не висувала держава або компанія, людина має свідомо робити цей вибір та керуватися перш за все здоровим глуздом.
Загалом, я вірю, що багато глобальних проблем можна вирішити завдяки синергії бізнесу, держави та відповідальних громадян. Вакцинація — один з кейсів, коли компанії можуть продемонструвати свою свідомість та значущість. І такий розвиток подій зрештою здійснить позитивний вплив і на економіку, і на бізнес, і на суспільство.