Причини вад у системі державних закупівель

17 січня 2018, 19:00

Кількість скарг на публічні закупівлі в 2017 році зросла у 1,8 рази.

За останні два роки істотно зросла кількість скарг, що подаються в Постійно діючу адміністративну колегію Антимонопольного комітету України з розгляду скарг у сфері державних закупівель. За інформацією АМКУ, загальна кількість скарг поданих в 2015 році склала 1342, в 2016 їх кількість зросла до 3067, а у 2017 році було подано вже 5684 скарги. На тлі зазначених даних, багато хто задається питанням: в чому ж вада системи? Насправді, доцільніше адресувати це питання до підприємств-замовників, щодо закупівель яких направляються скарги до відповідного органу оскарження.

Відео дня

Отже, в чому ж причина все зростаючої кількості скарг, що подаються в порядку, передбаченому Законом України "Про державні закупівлі" і чи є це вадою системи державних закупівель?

Відповідь на це питання досить проста: замовники досі намагаються тим чи іншим способом провести через процедуру закупівель і закупити товари або послуги у "своїх людей", а все більша кількість зацікавлених підприємств-учасників шукають шляхи і відточують механізми боротьби з подібними маніпуляціями. Отже, головна вада полягає не в системі.

Потрібно враховувати і те, що велика кількість закупівель, які проводять державні підприємства, проводяться в обхід Закону України "Про державні закупівлі". Це пов'язано з тим, що деякі державні підприємства вважають, що вони не підпадають під визначення замовника, яке наводиться в законі, і можуть закуповувати товари і послуги за кошти, отримані від комерційної діяльності, не проводячи закупівлі в ProZorro. По даній категорії закупівель в АМКУ скарги не подають. Якщо ж дане "вікно" буде закрито, кількість скарг знову збільшиться в рази.

Природно, одним з найпоширеніших способів, якими користується більшість підприємств-замовників для того, щоб протягнути своїх через процедуру закупівель, є виписування умов тендерної документації під потрібного учасника. Але варто зазначити, що Законом України "Про державні закупівлі" передбачений механізм боротьби з такою маніпуляцією, а умови тендера, які прописані під конкретного учасника, можна оскаржити в АМКУ до подання тендерних пропозицій.

Такі скарги подаються з метою допомогти замовнику знайти або примусити його усунути вимоги тендерної документації, які обмежують конкуренцію і призводять до дискримінації учасників, а також усунути інші можливі порушення законодавства про державні закупівлі. Підготовка подібної заяви не є достатньо складним і копітким процесом, а її подача здійснюється онлайн, що є дуже зручним нововведенням, але може викликати певні труднощі на перших порах.

Потрібно враховувати, що людям потрібно необхідний час, щоб розібратися в нових процедурах, при цьому, навіть після декількох років з моменту початку реформи, це зробили ще не всі.

Таким чином, не можна звинувачувати систему державних закупівель в безперервному зростанні кількості поданих скарг, яка буде рости в міру освоєння нових можливостей захисту прав учасниками і до того часу, поки замовники не перестануть грати в свої ігри.

Показати ще новини
Радіо НВ
X