Можемо не встигнути. Як Україні виконати зобов’язання перед ЄС щодо техогляду
Різним гілкам влади настав час об'єднати зусилля.
Осінь 2021 року виявилася насиченою подіями. Після літніх канікул поновилося протистояння між політичними силами. скандали, що довго не вщухають, навколо спікера Верховної Ради і голови одного з великих державних банків. Ціна на газ б'є рекорди і спекуляції навколо трубопроводів тільки посилюються. А в Грузії тим часом затримано її колишнього президента, Міхеіла Саакашвілі.
При цьому не втрачають актуальності й проблеми у транспортній сфері. «Укрзалізниця» перебуває у критичному стані, на підприємстві створено антикризовий штаб на чолі з міністром інфраструктури Олександром Кубраковим. При цьому ніхто не скасовував розроблення та затвердження фінансового плану перевізника на наступний рік. Такі самі документи потрібно прийняти і для інших галузевих підприємств, наприклад, державних стивідорних компаній.
У портовій галузі також накопичилося чимало проблем. Необхідно на законодавчому рівні врегулювати відносини з інвесторами для залучення приватного капіталу у вітчизняні гавані. В іншому випадку багато планів розвитку перевалочних потужностей можуть залишитися на папері. Дорожнє господарство потребує ремонту та реконструкції.
Словом, команда Міністерства інфраструктури завантажена величезною кількістю завдань, які потребують негайного вирішення. І в довгому списку цих питань знаходиться ще одне, до якого руки ніяк не дійдуть, — це імплементація директиви 2014/45/EU про технічний контроль транспортних засобів. Саме її Україна зобов’язалася запровадити за умовами Угоди про Асоціацію.
Не можна сказати, що регулятор нічого не робив. Починаючи з 2018 року було зроблено чотири спроби зареєструвати відповідний законопроєкт. Однак далі громадських обговорень справа не пішла, оскільки до документа подавалася безліч зауважень, і узгодити його не вдавалося. Останню редакцію було оприлюднено на сайті МІУ 5 квітня 2021 року. З того часу в міністерстві змінилася керівна команда, яка спробувала перейти до активних дій.
А дії потрібні. Про це красномовно свідчить нагадування з боку Європейського Союзу, який закликає нашу країну відновити технічний контроль транспортних засобів. Тим більше частина транспорту прибуває до нас з ЄС і потім їздить туди, але вже з українськими номерами. З безпекою автомобілів у європейців суворо, а тому деякі експерти серйозно побоюються, що наші автомандрівники та заробітчани стануть небажаними гостями.
Як бути? Дедлайн — 2022 — наближається, залишається менше двох місяців. А список завдань Мінінфраструктури не зменшується, а невпинно зростає. Підвищуються і ризики не встигнути. І, мабуть, єдине правильне рішення у цій ситуації — це консолідація зусиль усіх гілок влади. Так, за умовами угоди саме МІУ є відповідальним за підготовку відповідного законопроєкту. Однак за стислих термінів та гострого дефіциту ресурсів допомогти регулятору міг би профільний комітет Верховної Ради.
Оскільки законопроєкт було доопрацьовано і навіть обговорено на урядовому комітеті, парламентарі могли б взятися за фінальне «огранювання» документа і потім зареєструвати його для подальшого розгляду на засіданнях фракцій та у сесійній залі. Тим більше, більшість титанічної праці вже позаду.

Лише об'єднання зусиль законодавчої та виконавчої гілок влади допоможе Україні виконати Угоду про Асоціацію з ЄС, ухвалити ефективні норми західного зразка, що дозволяють навести лад у сфері технічного огляду. Без суворих вимог, без відеофіксації процесу перевірки авто, без особистої відповідальності експертів ми й надалі бачитимемо на дорогах маршрутки та автобуси у неналежному стані, але з протоколами про проходження техогляду. А приватний автотранспорт може втратити можливість перетинати кордон із Євросоюзом.