Можливості та стереотипи. Чому гендерне питання досі не втрачає актуальності?
Нещодавно західний світ здійснив ще один крок до вирішення проблеми гендерної нерівності та боротьби за право жінки залишатися жінкою у чоловічому світі.
Інвесткомпанія Pivotal Ventures, що належить Мелінді Ґейтс за підтримкою Маккензі Скотт та ще однієї благодійниці Лінн Шустерман запустили конкурс проєктів на підтримку організацій, що просувають ідеї гендерної рівності. Ба більше — ця благодійницька ініціатива спрямовувалася конкретно на підтримку бізнесвумен та жінок, що прагнуть зростати кар'єрно та професійно у галузях, що наразі стереотипно називають «чоловічими».
$10 млн на розвиток отримають академія Ada Developers Academy, що активно допомагає жінкам працювати в галузі розробки програмного забезпечення; проєкт Project Accelerate, який підтримує молодих жінок під час навчання в коледжі та на перших етапах будування кар'єри і The Future is Indigenous Woman, створений для підтримки бізнесу жінок-представниць корінного населення США. Крім цього, міліардерки здійснили фінансовий вклад у проєкти, спрямовані на боротьбу з домашнім насиллям.
Подібна тенденція є дуже втішною. Підтримка жінок у бізнесі та поза ним — важливий крок, який може суттєво посприяти вирішенню гендерного питання. І, коли йдеться про можливість жінки бути повноцінним гравцем на бізнес арені, я не можу не згадати про книжковий бізнес та напружену ситуацію всередині цієї сфери.
Стереотипи та упередження, стосовно жіночих/чоловічих професій і загалом компетенції жінки у бізнес-питаннях зіграли свою токсичну роль і у галузі книговидання. Так, наприклад, журналістка Мері-Енн Сігарт дослідила, що книжки, написані авторками, користуються меншим попитом у чоловічої аудиторії, аніж книжки, написані авторами-чоловіками. Адже у суспільстві вкорінився штамп про «жіночі» (легкі та романтичні) та «чоловічі» (серйозні, наукові) книги. Ці дискримінаційні асоціації суттєво позначаються на оцінках інтелектуальної праці письменниць, позбавляючи їх права на чесну конкуренцію у книжковому бізнесі. Як з цим можна боротися? Під час свого візиту до США, я завітала до офлайн книжкового магазину Amazon. Окрім купи цікавих книжок, мою увагу привернув стенд, що вирізнявся на тлі інших — Women’s voice. Так мережа Amazon підтримує авторок, привертаючи увагу до їхніх книжок та їхньої інтелектуальної праці. І це дуже правильна ініціатива.
Як видавчиня та бізнесвумен, я завжди звертаю увагу на подібні кроки з підтримки жінок у сфері бізнесу. І книга — мій інструмент боротьби за гендерну рівність, адже це потужний інфопривід, що здатен привернути увагу суспільства до цієї проблеми. Нещодавно ми видали профеміністичну Мей Маск «Жінка, що має план», де Мей відверто говорить про свої стосунки із чоловіком-абьюзером (і ця проблематика зараз є дуже актуальною, оскільки величезний відсоток жінок потерпає від психологічного та фізичного насилля з боку партнера). Також нещодавно була презентація ще одної новинку — книги «Невидимі жінки. Викриття моделей поведінки у світі, створеному для чоловіків» Керолайн Кріадо-Перес. Це — надважлива книжка, що говорить на нагальні теми дискримінації жінок у сучасному світі, заточеному під потреби маскулінності. Жінок, які й досі дійсно лишаються непомітними, захованими у тіні чоловіків. Сміливе дослідження, яке здійснила Кріадо-Перес, наочно демонструє: як багато всього, сучасний світ не помічає або не хоче помічати проблеми з правами, можливостями, бажаннями та самореалізацією жінок у стосунках, роботі, бізнесі тощо.

Місце жінки — не на кухні, а на політичній трибуні чи в кріслі топ-менеджерки, на посаді директорки провідної IT-компанії чи навіть в NASA. Місце жінки там, де вона сама бажає бути.