Позитивні зміни обійшли держбанки стороною

25 травня 2017, 15:00
1317
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
Всі ми хочемо, щоб державні компанії працювали ефективно

Це позитивно впливає на державний бюджет і гроші платників податків не витрачаються на підтримку збиткових підприємств. І в Україні вже навіть є рішення. Зокрема, минулого року Верховна рада прийняла важливий закон Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об’єктами державної та комунальної власності.

Складна назва, але суть закону проста – відтепер у державних підприємствах повинні функціонувати наглядові ради, більшість у яких представлена незалежними членами, обраними на конкурсах. Це звичайна практика для провідних компаній приватного сектору, але державні компанії в нас довго жили за іншими правилами. В березні 2017 року Урядом була прийнята вся нормативна база для реалізації нового Закону, що дало старт створенню повноцінних наглядових рад у державних компаніях.

Державні банки осторонь

Проте всі ці позитивні зміни обійшли стороною державні банки – Ощадбанк та Укрексімбанк. Їхні наглядові ради зараз формуються за квотним принципом, згідно зі статтею 7 закону Про банки та банківську діяльність. Президент, Уряд та Парламент призначають по 5 членів до наглядової ради кожного з цих банків. При цьому, для прийняття будь-якого рішення наглядовою радою необхідна присутність не менше 10 членів.

На сьогодні склалася непроста ситуація. Вже понад два роки залишаються непризначеними "п'ятірки" від Парламенту в обох наглядових радах. Наглядова рада Ощадбанку не може прийняти жодного рішення, оскільки призначено тільки 9 з 15 членів, така ж ситуація була минулого року з наглядовою радою Укрексімбанку. Тобто фактично, замість трирівневої системи прийняття рішень (КМУ – наглядова рада – правління банку) лишилося тільки два рівні.

Такий алгоритм прийняття рішень має ряд недоліків. По-перше, Кабмін приймає рішення на підставі обмежених даних, оскільки як акціонер не має доступу до банківської таємниці. По-друге, процес прийняття рішень є не завжди достатньо швидким, що ставить державні банки в невигідні умови порівняно з їхніми приватними конкурентами. По-третє, відсутність дієвих наглядових рад знижує якість контролю ефективності роботи банків з боку держави як акціонера. У той час як витрати на докапіталізацію банків та обсяг проблемних позик у їхніх портфелях вказують на існування певних проблем з ефективністю.

Для розв'язання цієї проблеми Міністерство фінансів спільно з Національним банком та міжнародними партнерами розробили зміни до статті 7 закону Про банки та банківську діяльність. Запропоновані зміни дозволять привести систему корпоративного управління двох банків у відповідність до кращих світових практик та гармонізують її з підходами, що вже запроваджені для інших державних компаній.

Що саме буде змінено?

Пропонується скорочення кількості членів наглядових рад з 15 до семи, п’ять з яких будуть незалежними та відібрані за допомогою міжнародно визнаної рекрутингової компанії. У наглядових радах держава матиме своїх представників, які не будуть державними службовцями. Водночас держава залишає за собою всі права акціонера. Рішення про повну або часткову приватизацію банків буде прийматися виключно Урядом.

Незалежні члени наглядової ради, як і представники держави, мають відповідати професійним вимогам та мати бездоганну репутацію. Вимоги щодо незалежних членів наглядових рад повністю гармонізовані з кращими міжнародними практиками та підходами, що вже використовуються в інших державних компаніях.

Не потрібно вигадувати колесо. Цей законопроект пропонує впровадити в Ощадбанку та Укрексімбанку те, що вже передбачено в корпоративному управлінні іншими державними підприємствами. І як показує практика НАК Нафтогаз України, інвестиції у корпоративне управління дуже швидко окупаються.

Наша кінцева мета – запровадження ефективного корпоративного управління в державних банках, що дозволить підвищити їхню вартість, зменшити витрати держави на їх утримання та збільшить їх привабливість для потенційних інвесторів в майбутньому.

Читайте новий номер журналу НВ

Передплатіть журнал НВ та читайте новий номер вже зараз. Передплатники також отримують доступ до архівних номерів журналу НВ. Вартість передплати журналу на 3 місяці усього 59 грн.

Передплатити журнал