Повітряна ініціатива: таємний меморандум

26 травня 2017, 14:49
25 травня 2017 року Американська торговельна палата в Україні провела круглий стіл з питань лібералізації і розвитку авіаційної галузі України

На круглому столі Міністр інфраструктури Володимир Омелян оголосив про зниження міністерством аеропортових зборів в аеропорту Бориспіль і розповів про позитивний ефект, який очікується від цієї ініціативи. Ініціатива, безумовно, прогресивна, якби не контекст.

Відео дня

Як стало відомо, у березні 2017 року Мінінфраструктури таємно підписало меморандум з компанією Ryanair, якій пообіцяло привілейовані умови роботи на українському ринку. «Таємно», бо міністр спробував приховати існування документа від громадськості. На круглому столі Володимир Омелян не підтвердив і не спростував факт підписання меморандуму.

До суті меморандуму

Ryanair були обіцяні такі ціни в аеропорту Бориспіль, які й тоді, та й сьогодні об'єктивно не доступні жодному перевізнику, який працює на українському ринку. При чому, треба відразу обмовитися, не доступні як українським, так і іноземним авіакомпаніям.

Що означає цей меморандум мовою юристів?

Тарифи на "централізоване" аеропортове обслуговування (аеропортові збори) встановлюються державою. Кожен аеропорт має право застосовувати до них знижки на свій розсуд в розмірі до 80%. Ціни на наземне обслуговування визначає провайдер самостійно. Аеропортові послуги може надавати тільки аеропорт, наземне обслуговування – це немонополістичні послуги, які можуть надавати як власне аеропорти, так і приватні провайдери.

Пообіцявши лоукост-перевізникові аеропортовий збір у $7,5 за пасажира і $2,1 за наземне обслуговування, міністр, на мою думку, кілька разів порушив українське (як мінімум українське) законодавство. По-перше, міністр перевищив свої повноваження. Регулятор втручається в господарську діяльність аеропорту, чого за законом робити не має права. Саме аеропорт – не міністр, не Державіаслужба – має право визначати розміри знижок, і тим більше вартість наземного обслуговування. По-друге, сума трьох основних аеропортових зборів у Борисполі сьогодні для Ryanair повинна б становити приблизно $25,8 з пасажира ($17 - пасажирський збір, $4 - збір за авіабезпеку, приблизно $4,8 - збір за зліт-посадку).

Аеропорт Бориспіль не надавав і не надає знижки на збір за авіаційну безпеку, оскільки безпека ключовий пріоритет діяльності аеропорту, будь-яке зменшення фінансування може мати негативний ефект для її підтримки, що неприпустимо. Таким чином, після вирахування збору за авіабезпеку залишається $3,5 на пасажирський збір та збір за зліт-посадку замість $21,8 визначених. Тобто, знижка, яку, судячи з усього, обіцяли Ryanair, перевищує максимально дозволені 80%.

Як тепер стає очевидним, саме для виконання своїх зобов'язань з горезвісного меморандуму міністерство ініціювало зниження ставок аеропортових зборів. Фоном для переговорів між аеропортом Бориспіль і Ryanair став публічний пресинг керівництва аеропорту з боку міністра. В результаті зміненої мотиваційної програми Борисполя, а також після набрання чинності знижених тарифів, якраз і виходять ті самі 7,5 доларів, які очікує Ryanair. Іншими словами, міністр уклав незаконну угоду в інтересах однієї авіакомпанії, яка передбачає надання знижок за межами, встановленими законодавством, і під цю угоду і фактично під бізнес-модель цієї компанії тепер змінює нормативні документи.

Чи отримають інші авіаперевізники такий же ефект від змін, запропонованих міністерством – малоймовірно.

Треба сказати, що неринкові знижки в державному аеропорту - це одна з форм державної допомоги авіакомпаніям. У ЄС розроблені критерії та правила, за якими оцінюється допустимість державної допомоги авіаперевізникам. Така допомога, в тому числі, надається на відкриття нових рейсів (start-up aid). Однак, наприклад, відповідно до встановлених правил не можна дотувати авіаперевізників, які відкривають рейси з великих аеропортів з оборотом понад 5 млн пасажирів на рік (для довідки: в Борисполі пасажиропотік у 2016 році становив 8,65 млн пасажирів). Не вважаються також новими рейси в аеропорт, який розташований ближче ніж 100 км від іншого аеропорту, куди вже виконуються польоти з даного міста.

У Борисполі за відкриття нових рейсів передбачена найбільша знижка – 80%.

Який ефект це матиме для Ryanair? По сусідству з більшістю європейських баз Ryanair, звідки він анонсував рейси в Україну, розташовані великі аеропорти, які і так мають сполучення з Борисполем. Простий приклад: рейс Київ – Мюнхен. Відкритий багато років тому, на маршруті оперує кілька авіаперевізників, які вклали значні кошти в його розкрутку. Сьогодні на маршруті сформувався сталий пасажиропотік. Новий лоукост анонсував рейс Київ – Меммінген. Меммінген розташований у 20 хвилинах від Мюнхена. Тобто, фактично рейс Київ – Меммінген розрахований на тих же пасажирів, що літають з Києва в Мюнхен. Але міністерство наполягає, що це новий рейс, а отже, новий перевізник може кілька років платити п'яту частину повної ставки. Тоді як до рейсів наявних перевізників така знижка не застосовується.

В результаті прихід нового лоукостера не згенерує новий пасажиропотік, а призведе до перерозподілу існуючого. При цьому, у Ryanair стараннями міністерства умови роботи на кожному маршруті будуть кращими, ніж у існуючих, а низькі тарифи нового перевізника дотуватиме держава.

Повертаючись до юридичної мови, можна підсумувати, що такі дії є дискримінацією.

Щоб не закінчувати на зовсім вже песимістичній ноті, скажу, що загалом зниження зборів в українських аеропортах, безумовно, правильне рішення, яке вже давно назріло. Така робота міністерства заслуговує всілякої підтримки. Щоб не потрапляти в подібні корупційні скандали, варто просто звернутися до європейських норм, а не створювати індивідуальне регулювання під окремі, нехай навіть дуже великі іноземні компанії.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X