Доставка грошей. Навіщо пошті фінансові сервіси

10 січня 2020, 15:00

Как финтех трансформирует почтовые компании по всему миру

На стику логістики і фінансів

Тільки уявіть, близько 1,7 млрд людей у світі досі не мають доступу навіть до базових фінансових послуг. На тлі діджиталізації всього навколо — від замовлення їжі до грошей — ця цифра виглядає дивно. Здавалося б, чому технології ще не вирішили проблему? Але справа складніша, ніж виглядає. Технології — не чарівна таблетка від усього, але потужний інструмент при правильному підході.

Відео дня

Наприклад, сьогодні далеко не у всіх населених пунктах навіть найбагатших країн можна обійтися без готівки. Так, там теж ще є місця, де фінансова інфраструктура не дуже розвинена. У той же час, все більше топових банківських груп оптимізують витрати і масово закривають неприбуткові відділення, де цю готівку можна зняти. Начебто все логічно, світ переходить у цифру, але тепер комусь до найближчого банкомату потрібно їхати в сусіднє місто.

Все більше банківських груп оптимізують витрати і масово закривають неприбуткові відділення, де можна зняти готівку. Начебто все логічно, світ переходить в цифру, але тепер комусь до найближчого банкомату потрібно їхати в сусіднє місто

З іншого боку, є поштові компанії, які володіють великими мережами відділень і повинні їх якось окупати. Тут потрібно сказати, що пошти відіграють ще й соціальну роль. Тому що вони зберігають присутність навіть там, де не завжди є магазини, не те що банки. Щоб вирішити завдання, компанії переосмислюють підхід до бізнесу. Це дозволяє формувати партнерства з виробниками товарів і провайдерами послуг, в результаті перетворюючи відділення на поштові хаби.

Поштовий хаб або відділення майбутнього

Тепер пошта — це не тільки про відправлення листів, але й про отримання покупок, доставку побутових товарів, оплату рахунків, зняття готівки тощо. Нові сервіси створюють додаткову зручність для клієнтів і підвищують прибутковість, але можуть спровокувати черги за непрямими продуктами. Незважаючи на це, часто компанії готові йти на ризик: поштові хаби затребувані в населених пунктах з менш розвиненою інфраструктурою. Вони допомагають вирішити проблему фінансової інклюзії. А у великих містах і так багато технологічних альтернатив, тому там черги навряд чи з’являться.

Вже близько 90% поштових компаній світу пропонують фінансові послуги в тому чи іншому вигляді. Частина з них створили повноцінні поштові банки, наприклад, пошти Швейцарії, Франції та Японії. А ось інновації Пошти Лівану пішли трохи в іншому напрямі. Її відділення отримали формат «МакДрайв». Тобто, люди буквально можуть оплатити свої рахунки або відправити посилку у відділенні, але не виходячи з автомобіля.

І тут ми підійшли до ролі діджиталізації і технологій в трансформації фінансових сервісів поштових компаній. Тепер, коли пошти переглянули бізнес-модель і розширили лінійку послуг, їм доводиться конкурувати за клієнта з банками, фінтехом і навіть телекомом. Розповім кілька кейсів їх співпраці і суперництва.

Телеком

Почну з Поштової корпорації Кенії. У 2006 році компанія обробляла майже третину всіх внутрішніх грошових переказів, займаючи 27% ринку. Справи йшли добре, поки через два роки в країну не зайшло кілька операторів мобільного зв’язку. Серед них була компанія M-Pesa, яка несподівано для всіх запустила сервіс мобільних платежів. Це стало поворотним моментом для пошти, адже її шматок пирога різко зменшився і склав приблизно 1%.

Електронні гроші

Пошта Тунісу в партнерстві з місцевим телеком оператором першою в країні запустила повноцінний цифровий банкінг e-Dinar. Користувачі отримали доступ до електронного гаманця, прив’язаного до prepaid картb, при цьому, банківський рахунок відкривати не потрібно. Електронні гроші в системі E-Dinar прив’язані до національної валюти, але їх випуск контролює Пошта Тунісу. А щоб підсилити безпеку системи в партнерстві зі швейцарським фінтехом компанія розробила нову платформу на базі блокчейну — e-Dinar Plus. Але не варто плутати її з криптовалютою, це швидше механізм, який підвищує захищеність транзакцій.

Інвестиційний бізнес

В кінці вересня про партнерство оголосили Пошта Італії і фінтех Moneyfarm, платформа, яка дозволяє працювати зі своїм інвестиційним портфелем онлайн без допомоги фахівця. Аналітики вже називають цю угоду однією з найбільших у сфері цифрового управління капіталом на базі API. Все тому, що Пошта Італії обслуговує 35 млн клієнтів і управляє $514 млрд активів через свій фінансовий підрозділ. Можете собі уявити, які перспективи відкриваються для Moneyfarm з інтеграцією її інвестиційних сервісів на цифрову платформу пошти.

Платіжні системи

У той час як деякі банки продовжують працювати на базі систем, створених 20−30 років тому, пошти створюють власні з нуля. Це дозволяє їм бути більш мобільними і краще відповідати потребам клієнтів. Прикладом співпраці пошти і фінтеху в Україні стало створення і нашої платіжної системи. Сьогодні система обробляє 41% внутрішніх грошових переказів у країні.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X