Електронний квиток і запис у дитсадок. Як діджиталізація працює в Києві

1 жовтня 2019, 12:00

У липні Володимир Зеленський підписав указ про розвиток в країні електронних послуг. Що це означає для киян

Українці вже встигли випробувати переваги електронної комунікації, зокрема з податковою і пенсійним фондом. Це швидше, простіше і набагато комфортніше, ніж «екскурсії» по кабінетах чиновників. Але це також і прикриття одного з потенційних каналів корупції — чи не найбільш «хронічної» хвороби країни. Виключення з відносин формату «держава-населення» людського фактора не тільки припало до душі людям, а й стало одним з основних напрямів політики президента. Але так чи легко перевести послуги в електронну площину і чи може цифровізация стати ліками від корупції?

Відео дня

Як це працює в Києві

З боротьби з корупцією і почалася історія Kyiv Smart City. Чотири роки тому столиця затвердила концепцію Kyiv Smart City 2020, яка передбачає створення сучасної платформи управління містом і залучення до цього процесу всіх учасників: представників влади, бізнесу і самих киян. Перші реалізовані проекти були покликані збільшити прозорість роботи влади — Відкритий бюджет, Бюджет участі і Онлайн-закупівлі. Уже після з’явилися десятки електронних сервісів, що охоплюють все населення міста: електронний квиток в транспорті, розгалужена міська система відеоспостереження з смарт-камерами, карта киянина, яка є не тільки платіжним засобом, а й інструментом ідентифікації городянина. Все це свідчить про те, що інновації можуть працювати в будь-якій сфері і над вирішенням будь-якої проблеми.

Щоб скористатися електронними благами, жителі повинні зареєструватися в Особистому кабінеті киянина — платформі, яка об'єднує міські послуги. Тобто не потрібно нікуди їхати і стояти в черзі. Не виходячи з дому можна поповнити е-квиток, записати дитину в дитсадок, зареєструвати домашню тварину, оплатити комунальні послуги і врятувати пам’ятку архітектури. Якщо для пересічного громадянина це просто зручна опція, що дозволяє заощадити час, сили і гроші, то для міської влади — інструмент, завдяки якому можна створити якісну аналітику подій і процесів у столиці.

За всім цим стоїть величезна робота. Для того щоб надати послуги онлайн, недостатньо просто посадити умовного чиновника за комп’ютер. Інфраструктура повинна бути уніфікованою, охоплювати всі міські і комунальні організації і мати достатньо ресурсів для зберігання і обробки величезних обсягів інформації.

Але щоб все це стало реальністю, Київ пройшов непростий і тривалий шлях. У місті створена єдина платформа реєстрів, яка охоплює інформацію про населення, муніципальне майно, архітектуру і навіть домашніх тварин столиці. Ця масштабна робота з діджиталізації різних міських даних дозволила «помістити» Київ у смартфон. Муніципальні послуги в одному застосунку міських сервісів Kyiv Smart City, а не в десятках кабінетів різних служб — це вже українська реальність.

Велику роль в інноваційному розвитку відіграє залучення ІТ-спільноти. Нерідко українські фахівці, які працюють над світовими розробками, готові ділитися своїми ідеями для розвитку смарт-інфраструктури. Наприклад, за допомогою цього ресурсу ми будемо розширювати функціонал міського застосунка. Десятки експертів-добровольців під час міського хакатону створили технічні рішення для впровадження нових сервісів платформи.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Як діджиталізувати всю країну

Якщо коротко, то необхідно перевести в єдину електронну систему всю робочу інформацію. А якщо детальніше, то сьогодні в Україні тільки одних держреєстрів більш 350. Іншими словами, величезні обсяги цінної інформації, від персональних даних до майнових реєстрів, розкидані по різних базах даних міністерств, не пов’язаних між собою. Причому наскільки достовірна інформація вноситься до реєстрів, дізнатися можна далеко не завжди. Тому рішення на державному рівні впорядкувати систему виглядає послідовним. Внаслідок такого аудиту і з’явиться можливість зібрати в електронному вигляді інформацію про людей з різних реєстрів. На практиці це означає, що необхідність отримувати ряд довідок для отримання державних послуг просто відпаде.

Виглядає дуже схоже на горезвісну державу в смартфоні, коли за допомогою електронної ідентифікації громадянин може отримати сервіс, кілька разів клікнувши по екрану телефона. Але як це реалізувати?

Перш за все необхідно визначити пріоритетні у населення і бізнесу послуги — саме їх і потрібно надавати в онлайн-режимі насамперед. Потім потрібно створити електронний кабінет громадянина, тобто своєрідний ключ до інформації про своє майно, землі, податки, доходи тощо. За прикладом онлайн-банкінгу або того ж кабінету киянина. Природно, з надійним і уніфікованим для всіх способом ідентифікації користувача.

До речі, така робота може допомогти у вирішенні серйозної проблеми наповненості Єдиного державного демографічного реєстру, в якому на поточний момент є дані тільки про 14 мільйонів українців. А ще достовірний реєстр населення — це хороша база для проведення електронних виборів, які ліквідують ризик фальсифікації результатів голосування.

Показати ще новини
Радіо NV
X