На білому вагоні. Як Укрзалізниця вирішила залагодити конфлікт з вагонобудівниками і до чого це призведе
Вчора Кабмін затвердив зміни до фінплану Укрзалізниці. Начебто перемога по всіх фронтах. Але якими зусиллями вона далася
Коли я вчора сідав у поїзд Київ-Маріуполь, на мою електронну пошту прийшло повідомлення від «Укрзалізниці» (УЗ). Прес-служба компанії повідомила про покупку в цьому році 10 пасажирських вагонів, з яких буде сформовано додатковий поїзд саме на напрямку Київ-Маріуполь-Київ.
Сьогодні зі столиці України в приморське місто ходить два щоденних поїзди і один — раз в два дні. Вартість проїзду в купейному вагоні коливається від 330 до майже 900 грн залежно від класу поїзда та дня тижня.
Попит є, і купити квитки складно. Особливо ті, що подешевше. Тому ініціатива залізничників на перший погляд виглядає чудово. Але давайте згадаємо в яких умовах вона з’явилася і до чого може призвести.
У травні поточного року Володимир Приходько, голова і співвласник Крюківського ВСЗ (КВБЗ, Кременчук, єдиний в Україні виробник пасажирських вагонів), заявив, що «Укрзалізниця» скоротить закупівлю пасажирських вагонів та іншої техніки, контракти на виготовлення яких були підписані ще в 2018 році. Нібито Кабінет міністрів України затвердив їм такий фінансовий план на 2019 рік. Замість 6 дизель-поїздів і 54 пасажирських вагонів на загальну суму 2,6 млрд гривень, в 2018—2019 рр. будуть куплені 1 дизель-поїзд і 18 пасажирських вагонів на 700 млн грн.
На початку липня стало відомо, що КВБЗ звернувся до суду для стягнення з «Укрзалізниці» 1,4 млрд грн. Та, в свою чергу, відреагувала критикою на адресу якості продукції заводу: «Закликаємо КВБЗ на маніпулювати фактами, а вдосконалювати якість рухомого складу та усунути конструктивні недоліки, які були виявлені під час експлуатації швидкісних поїздів виробництва КВБЗ».
Але в «Укрзалізниці» також повідомили, що мають намір збільшити закупівлю пасажирських вагонів в цьому році з 10 до 20 шт., а решту замовлених вагони хотіли б отримати в 2020 році. Тобто запропонували своєрідне компромісне рішення.
І ось вчора Кабмін затвердив зміни до фінплану УЗ. Після отримання вагонів поїзд № 9/10 Київ-Маріуполь-Київ почне курсувати щодня.

Начебто перемога по всіх фронтах. Але якими зусиллями вона далася? Публічними конфліктами і судовими позовами. Та й все одно вагонобудівники поставлять лише частину того, про що домовилися із залізничниками в минулому році. Велика частина нових комфортних вагонів білого кольору вийдуть на шляхи УЗ не в поточному, а, в кращому випадку, в наступному році.
Але це також позначиться на вартості проїзду до Маріуполя. Адже 8 купейних і 2 вагони СВ стануть частиною найдорожчого поїзда, що курсує по цьому маршруту. Тобто збільшиться пропозиція квитків, що коштують близько 900 грн і близько 2 000 грн, відповідно.

Я знаю, що відповідно до Закону України «Про залізничний транспорт» основний тягар фінансування закупівлі пасажирського рухомого складу покладено на державний бюджет України, а не на «Укрзалізницю». І народні обранці з року в рік не виділяють кошти на таку покупку, змушуючи УЗ відповідати за оновлення і закупівлю вагонів. Але нові вагони і, особливо, вартість проїзду в них — це біль для всіх пасажирів. Особливо для тих, які їдуть до Маріуполя по 15−19 годин.
Нещодавно мер Маріуполя Вадим Бойченко заявив, що в разі відкриття місцевого аеропорту, готовий з міського бюджету компенсувати 50% вартості квитка на літак, що виконує регулярні рейси за маршрутом Київ-Маріуполь. Через питань безпеки Кабмін не дозволив відновити повітряне сполучення. Може варто подумати про часткову компенсацію вартості проїзду в нових вагонах на цьому ж маршруті? Якщо експеримент виявиться вдалим і, на відміну від приміського сполучення, мерія буде своєчасно перераховувати компенсацію залізничникам, то його можна буде масштабувати. Тоді повідомлення УЗ про інвестиції в купівлю пасажирських вагонів будуть частішими і більш приємними для кожного пасажира, що сідає в нові білі вагони.
Спеціально для НВ Бізнес
Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес