Попередити краще, ніж лікувати. Як захистити українські дороги

28 грудня 2019, 10:00

Погані дороги треба не тільки ремонтувати, але й захищати

Важко знайти в Україні людину, яку б, так чи інакше, не зачіпала тема доріг. Це маркер національної непозбувної бентеги. Однак, в більшості випадків, всі пов’язані з цією темою проблеми зводяться лише до двох найголовніших завдань: будівництво та ремонт доріг. Але з дорогами як у медицині — лікування замало, потрібно запобігати виникненням хвороби.

Відео дня

Нумо уявімо, що ці два завдання ми вирішили за рік: нові автошляхи прокладені, старі — відремонтовані. Що далі?

Ефект цих змін проіснує недовго. Інтенсивність руйнування доріг в Україні настільки висока, що вже за рік-другий від ремонтних робіт лишиться лише тепла людська пам’ять. Я підводжу до того, що усунення наслідків аж ніяк не розв’язує проблеми. Варто усувати причини руйнації — проєкт «Зважування в русі» (Weight in motion, WiM) створено саме для цього.

Причина: що руйнує українські дороги

Основний негативний фактор руйнації доріг — це вантажні транспортні засоби, які не дотримуються встановлених обмежень щодо допустимої маси вантажу та/або навантаження на вісь. Частка вантажних автомобілів на дорогах України становить лише 10% від усіх транспортних засобів, однак саме вони завдають понад 90% шкоди для покриття доріг, утворюючи колійності, вибоїни та тріщини.

Перевантаження транспортного засобу навіть на 30% спричиняє зростання руйнівного впливу на дорогу в 10 разів.

Перевантаження транспортного засобу навіть на 30% спричиняє зростання руйнівного впливу на дорогу в 10 разів. Реальна причина руйнування автошляхів перед нами. Наявність лише однієї перевантаженої вантажівки на дорозі зменшує можливий термін її експлуатації втричі швидше за однаковий проміжок часу.

Рішення: що таке «зважування в русі»

Зважування в русі (Weight in Motion) — це сучасна розумна система комплексного збирання даних про транспортні засоби, які рухаються автомобільними шляхами: дату та час проїзду, температуру повітря та дорожнього покриття, смугу та напрямок руху, швидкість руху та державний номерний знак, габаритні розміри, відстань між вісями, загальну масу та її розподіл по осях. Окрім автоматичної фіксації порушень, система WiM також дозволяє отримувати комплексну інформацію про інтенсивність руху та склад транспортних засобів — для планування ремонтно-будівельних робіт і розрахунку потенційних витрат.

Станом на сьогодні в Україні вже споруджено п’ять майданчиків для зважування в русі. Всього у рамках пілотного проєкту WiM передбачено встановлення шести майданчиків на найбільш навантажених підходах до міста Києва: на дорогах М-01, М-03, М-05, М-06 та М-07. Варто наголосити, що реалізація пілотного проєкту є результатом співпраці Укравтодору із міжнародними партнерами, зокрема, з Міжнародним банком реконструкції та розвитку.

За умовами пілотного проєкту WiM система працюватиме в режимі «попереднього відбору» транспортних засобів, щодо яких було зафіксовано порушення встановлених норм щодо:

● навантаження (фактична маса, осьове навантаження);

● габаритних норм (ширина, висота від поверхні дороги, довжина транспортного засобу);

● перевищення встановлених обмежень швидкості руху;

● ухиляння від проведення вимірювань будь-якими маневрами (прискорення, гальмування, зміна розташування транспортних засобів на дорозі, порушення встановленої дистанції тощо).

Очікуваний результат: врятовані дороги та життя

Завдання системи WiM — прибрати з українських доріг перевантажені вантажівки. Це дозволить зберегти високі транспортно-експлуатаційні характеристики доріг, які були відремонтовані та побудовані за останні роки. Також варто пам’ятати про те, що ремонт автошляхів здійснюється за гроші українців і саме ми в першу чергу маємо бути зацікавлені у тому, щоб ці кошти використовувалися якомога ефективніше.

Окрім фактору руйнації доріг треба говорити про те, що перевантажений транспорт — це загроза для учасників дорожнього руху. Якщо у випадку екстреного гальмування звичайна вантажівка зберігає довжину гальмівного шляху в межах норми, то перевантажена — перевищує її вдвічі. Тому кожен водій має пам’ятати про те, що виїжджаючи на перевантаженій вантажівці на дорогу він, фактично, ставить під загрозу життя інших учасників дорожнього руху.

Власне тому важливо, щоб пілотний проєкт WiM якомога швидше перейшов на загальнонаціональний рівень. У планах — розробити програму поширення системи зважування в русі на всю мережу автомобільних доріг України, в пріоритеті — порти та весь Південь України. Окрема увага буде приділена різновиду системи WiM, що встановлюється на мостах, для яких перевантаження може бути фатальним.

Наслідки для порушників

Як вже зазначалося, наразі пілотний проєкт WiM працює в режимі преселекції та первинного збору інформації. Тобто система виявляє перевантажений транспорт, фотографує його, а також фіксує час, номерний знак та іншу важливу інформацію. Найближчим часом буде укладено меморандум між Укравтодором, Національною Поліцією та Укртрансбезпекою про обмін інформацією щодо виданих погоджень на рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів, а також порушень норм ваги та габаритів.

Не варто забувати про те, що вже з 25 вересня цього року вступили у дію два важливі для боротьби з руйнуванням доріг закони:

— Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» — цей закон посилює штрафи за рух на перевантажених вантажівках дорогами. Відтепер, за перевищення встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу на більше, ніж 20% власнику транспортного засобу доведеться заплатити штраф у розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 тис. грн);

— Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо джерел формування державного дорожнього фонду», який скеровує половину надходжень від штрафів на перевантаження у дорожній фонд на ремонт і реконструкцію доріг.

І наостанок, як додаткову міру застереження для злісних порушників, щотижня на сторінці проєкту WiM Зважування в русі в Facebook ми викладатимемо відео-список ТОП-10 перевантажень. З фотографіями, порушенням норми навантаження і датою фіксації. Сподіваємося, що розпізнавши себе на відео, водій кілька разів подумає над тим, чи варто сідати у перевантажену вантажівку, а власники логістичних компаній та великий бізнес переглянуть свої стратегії перевезень країною.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X