Як позбутися поганих доріг. Що стримує дорожню галузь

11 вересня 2020, 12:06

Система ціноутворення в дорожньому будівництві родом ще з радянського минулого. Це обмежує конкуренцію та створює простір для корупції.

На відміну від зовнішніх символів радянської спадщини на фасадах будівель та у назвах вулиць і міст, у законодавстві Україна все ще не позбулась багатьох рудиментів минулого. Одна з таких застарілих норм — ресурсний метод ціноутворення в дорожньому будівництві, що є нонсенсом у світі та обмежує конкуренцію на ринку. Тому вітчизняна модель ціноутворення в будівництві автошляхів потребує значного удосконалення.

Відео дня

Застарілий ресурсний метод

Нинішня система ціноутворення — це ще спадок із радянських часів. Тоді не існувало конкуренції, тож ніхто не переймався ні вартістю, ні якістю проведених робіт. Ознакою ж сучасного світу — є швидкі зміни. А успіх людини, галузі — це ще й постійне удосконалення. А якщо ми досі дивимося у минуле, то точно залишаємося у ньому.

Таким рудиментом минулого є ресурсний метод розрахунку вартості будівництва чи ремонту автомобільних доріг.

Його суть у тому, що він вимагає обґрунтування кожної складової кошторису. Приміром, при виграші в тендері підрядник має сформувати в системі закупівель договірну ціну, в якій детально розписані дані про вартість матеріалів, заробітну плату працівників, витрати на логістику та інші параметри. Далі підрядник будує дорогу, однак якщо у підсумку якийсь з цінових показників перевищено — замовник відмовляється приймати роботи. Це створює поле для корупції та тиску на підрядні організації з боку органів контролю. І це абсолютно не відповідає європейській практиці.

У розвинених європейських країнах все значно простіше — компанія — переможець тендеру виконує роботи в межах виграної ціни, при цьому, замовника не хвилюють деталізовані складові кошторису та джерела їх походження. Його турбує лише дотримання підрядником виконання договору в межах фіксованої ціни, якість та своєчасність виконання робіт.

Тобто, якщо підряднику вдасться зекономити на логістиці чи інших статтях витрат, але при цьому залишитися в межах фіксованої суми, йому залишиться сплатити податки з різниці. При цьому замовника не турбуватиме така оптимізація господарської діяльності виконавця робіт. Таким чином, відбувається win-win у галузі, при якому виграють обидві сторони: держава, яка отримує податки та підрядник, у якого збільшується рентабельність.

Проте діючий в Україні ресурсний підхід працює не на користь державі та бізнесу. Він обмежує доступ підрядників з провідними технологіями, які можуть зменшувати витрати на окремих статтях кошторису в процесі виконання робіт. Крім того, ця норма сильно бюрократизує управлінські процеси, адже вимагає від компаній тримати штат людей для того, щоб регулярно здавати замовнику так звані «процентовки» (акти виконаних робіт). І це точно не стимулює підприємців сплачувати податки і створює поле для тиску на бізнес з боку правоохоронців.

Саме тому, питання ціноутворення у дорожньому будівництві потребує урегулювання та прийняття відповідних законодавчих актів, які будуть відповідати європейським та світовим нормам.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Дисбаланс функцій

Нині Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України займається розробкою методики та нормативів визначення вартості будівництва, поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг. Однак, міністерство досить формально ставиться до підходів в дорожньому будівництві як до одного із видів будівельної діяльності і не враховує специфіки галузі.

Тому, для того, щоб нові принципи були розповсюджені на всі дорожні закупівлі необхідно передати ці повноваження до Міністерства інфраструктури та Укравтодору, які формують і забезпечують реалізацію державної політики в дорожній сфері.

Законодавча основа для цього була закладена у законопроєкті 2234. Зокрема, він передбачає скасування нормативного регулювання окремих складових вартості дорожніх робіт на стадії складання договірної ціни і застосування ресурсного методу лише на етапі складання інвесторської кошторисної документації.

Таким чином, вітчизняна модель ціноутворення в цій сфері буде адаптована до кращих світових практик і створить законодавчий фундамент для подальшого нарощування темпів будівництва та ремонту автомобільних доріг.

Цей документ наразі перебуває на розгляді парламентського комітету з питань транспорту. Національна асоціація дорожників України знаходиться у постійному діалозі з профільним парламентським комітетом та сподівається, що доопрацьований варіант документа буде ухвалений народними депутатами в поточному році.

Також необхідно переглянути і підхід, відповідно до якого ключовим параметром для визначення переможця закупівлі в дорожній сфері є рівень ціни. На відміну від випадків закупівлі простих, стандартизованих товарів та послуг, в дорожньому будівництві, особливо для доріг державного значення, ціна не може бути єдиним критерієм. Потрібно врахувати також наявність відповідного досвіду, необхідної кількості техніки та працівників.

Крім того, необхідно врахувати рівень залучення вітчизняного персоналу, а також рівень податкової конверсії - обсяг коштів, які підрядник поверне державі у вигляді податків. Зокрема, вартує звернути увагу на режим ввезення іноземної техніки для виконання робіт в Україні: через можливість тимчасового ввезення, іноземні компанії, на відміну від українського бізнесу, не платять ввізні податки і мита за такі машини і механізми, отримуючи необґрунтовану конкурентну перевагу. У європейській та світовій практиці стандартним є підхід, за якого компанії, що повертають кошти в економіку у вигляді податків, отримують за це додаткові «бали» під час розгляду їхніх тендерних пропозицій.

Сподіваюся, що голос бізнесу буде почутий і вищезазначені пропозиції будуть враховані. Це дозволить і компаніям, і замовникам планувати свою роботу та розвиток за більш наближеними до європейських стандартів правилами.

Показати ще новини
Радіо NV
X