Податки. 20 змін від команди президента і що про них думає бізнес

13 червня 2019, 13:00

Чого чекає бізнес від влади

Вже більш ніж місяць представники команди нового президента пропонують суспільству обговорити 20 озвучених ними пріоритетних змін податкових правил в Україні. Компанія PwC опитала 170 ключових гравців провідних галузей української економіки і поцікавилася, які з цих пріоритетів є найбільш актуальними для їхнього бізнесу. Отримані результати коментує Партнер PwC В’ячеслав Власов.

Відео дня

Наше опитування показує послідовність позицій прозорого, законослухняного бізнесу. Рік у рік цей бізнес вимагає чітких і відносно стабільних правил у податковій сфері, простого і сучасного податкового адміністрування з боку фіскальної служби, а також відповідальності держави у разі зловживань чиновників. Проведене PwC спільно зі Світовим банком щорічне дослідження легкості сплати податків в різних країнах Paying Taxes підтверджує, що такі зміни дійсно допоможуть поліпшити умови ведення бізнесу та інвестиційний клімат в Україні.

Безсумнівно, у великого бізнесу свої податкові пріоритети, а у середнього і дрібного свої, і кожна галузь економіки має власні податкові проблеми. Проте, наше опитування демонструє, що основні очікування у різних бізнесів збігаються. І на першому місці підтримане 70% респондентів введення фінансової відповідальності держави перед бізнесом. Штрафи за неправомірні донарахування податків, пені за несвоєчасне повернення передоплати або переплати податків допоможуть встановити паритет у відносинах між фіскальною службою і платниками податків і зменшити кількість необґрунтованих податкових претензій, так само як і прохань до бізнесу сплатити податки раніше або в більшому розмірі.

Тієї ж мети допоможе досягти відмова від річних (квартальних, місячних) планів зі збору податків, підтримана 66% опитаних. Бізнес жодним чином не закликає перетворити збір податків на хаотичну процедуру і розуміє ступінь важливості планування для цілей наповнення державного бюджету. Водночас, будь-який план, особливо в умовах нестабільної економіки, має бути обґрунтованим і гнучким, а не константою, що приводить в рух репресивний механізм податкових донарахувань і спорів. Великий бізнес сподівається на те, що держава почне користуватися давно передбаченою в законі можливістю укладення з ним так званих попередніх угод про ціноутворення. Вони дозволяють державі і великому бізнесу абсолютно легально «домовитися» про взаємовигідне оподаткування операцій бізнесу з пов’язаними особами та внести елемент прогнозованості під час планування податкових зобов’язань (бюджетних надходжень).

Про спрощення податкового адміністрування ведуть мову не перший рік, і ця тема, як і раніше, залишається однією з найактуальніших для бізнесу. 68% респондентів вважають, що вдосконалення електронного кабінету платника податків, переведення всіх податкових процедур в електронний формат мають стати пріоритетом нового президента і уряду. Деперсоніфікація відносин бізнесу і фіскальної служби — це не тільки сучасний тренд цифрової епохи, але і дієве рішення для запобігання корупції в податковій сфері. 62% опитаних вважають, що робота податкових органів повинна бути переведена на електронні рейки. Найкращим показником прогресу в цьому напрямі може стати введення електронного податкового аудиту, що в сучасному світі є передовою практикою. Це дуже непросте і дороге для держави рішення, але за ним майбутнє, і інвестувати в нього потрібно вже зараз. Бізнес підтримає цю ініціативу, якщо держава зможе забезпечити конфіденційність даних, отриманих в електронному вигляді.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Введення єдиного рахунку для сплати податків, підтримане 57% респондентів, не нова ідея, що ніяк не може зрушити з мертвої точки. Це відносно просте рішення може істотно полегшити життя як великого, так і середнього і дрібного бізнесу, так само як і фізичним особам, яким не доведеться постійно відслідковувати зміни реквізитів різних рахунків для сплати різних податків, писати заяви на залік або повернення податків тощо. Ми чуємо, що фіскальна служба і казначейство побоюються істотного збільшення обсягів роботи з відстеження податкових надходжень, розподілу їх до різних бюджетів і бюджетних рахунків. Але якщо держава серйозно займеться заявленою діджиталізацією, цей процес потребуватиме лише грамотного програмування.

Нарешті, підтримка бізнесом декриміналізації податкових порушень (51% респондентів) була цілком очікуваною і не потребує особливих коментарів. Істотна фінансова відповідальність за несплату податків може стати не менш ефективним «батогом», ніж тюремне ув’язнення, в тому випадку, якщо його будуть застосовувати на практиці не як спосіб тиску на бізнес, а як прозорий спосіб встановлення соціальної справедливості.

Якими б не були запропоновані зміни, для бізнесу важливо, щоб вони не змінювалися щороку

У наших наступних публікаціях ми прокоментуємо, як прозорий бізнес ранжує інші податкові пріоритети команди президента. А на завершення хочеться акцентувати увагу на питанні, яке, чомусь, зовсім випало з дискусії — стабільність податкового законодавства. Якими б не були запропоновані зміни, для бізнесу важливо, щоб вони не змінювалися щороку. Ні для кого не секрет, що в нас у країні постійно порушується правило зміни податкових законів не пізніше ніж за 6 місяців до настання нового фінансового року. Якщо це правило не працює, чи не варто ввести суворіше, наприклад, із забороною вносити зміни, що погіршують становище платників податків, протягом кількох років?

Бізнес чекає від команди президента розробки проектів законів для реалізації озвучених пріоритетів і підтримки цих проектів новим складом парламенту.

Спеціально для НВ Бізнес

Більше поглядів — у розділі Експерти НВ Бізнес

Показати ще новини
Радіо NV
X