Неочевидна сторона законопроєкту про податкову амністію

18 березня 2021, 17:00

Українська влада запропонувала чергову версію законопроєкту про податкову амністію. Цього разу вона вийшла кращою. Це якщо говорити про очевидні моменти. З неочевидними дещо складніше.

1. Розрахунок на тіньових мільйонерів. Декларацію можна подати незалежно від того, коли такі активи набуті. Зроблено це з метою, щоб більше людей, які заробили свої статки могли їх легалізувати та користуватися у вільній формі. Тобто є ймовірність збільшити надходження до бюджету «старих тіньових мільйонерів», яким і без такого декларування не загрожувала кримінальна відповідальність за ухилення від сплати податків у зв’язку зі спливом строків давності. Але це шанс вільно розпоряджатися своїми коштами за допомогою банківської системи. Така можливість є заманливої для такої категорії платників податків, оскільки дедалі важче здійснити коштовну покупку без проходження такої операції через банківські рахунки. І якщо сьогодні ще існують лазівки, які це дозволяють робити, переконаний що після завершення строку амністії вони і далі будуть трансформуватися і варіантів витратити свої готівкові мільйони буде менше.

Відео дня

2. Що буде, якщо не подати спеціальну декларацію? В законопроєкті пропонується подати одноразову (спеціальну) добровільну декларацію та сплатити збір, якщо активи фізичної особи були одержані (набуті) через доходи, що підлягали в момент їх нарахування (отримання) оподаткуванню в Україні та з яких не були сплачені податки і збори відповідно до вимог законодавства з питань оподаткування. І такі обставини мали місце до 1 січня 2021 р.

При цьому в тексті самого законопроєкту передбачено, що особи, які мають право скористатися правом на одноразове добровільне декларування та не скористалися таким правом, вважаються такими, що повідомили контролюючий орган про відсутність у власності активів, одержаних коштом доходів, з яких не сплачено податки та обсяг таких активів перебуває в межах, визначених пунктом 10 цього підрозділу.

До таких меж належать активи, що підлягають звільненню від спеціального збору, без подачі спеціальної декларації: квартира — до 120 кв. м; житловий будинок до 240 кв. м чи некомерційна нерухомість до 60 кв. м; земельні ділянки у межах нормативів безоплатної приватизації; один транспортний засіб некомерційного призначення; інші активи — сумарною вартістю не більше 400 тис. грн.

Якщо прямо читати вказану норму, то слідує, що при ухваленні законопроєкту 5153 для платників податків існує лише 2 ймовірні способи поведінки:

  • або подавати спеціальну декларацію та платити добровільний збір,
  • або якщо таку декларацію не подано, то вважатиметься, що у вас може бути активів не більше, ніж це встановлено у пункті 10 законопроєкту.

Тобто, внаслідок такого формулювання в сіру зону можуть потрапити ті платники податків, які набули свої гроші, рухоме та нерухоме майно шляхом доходів, з яких сплачено податки. А розмір та вартість таких активів перевищує визначені пунктом 10 законопроєкту меж.

У платника податку може виникнути питання, що йому робити, якщо незаконних доходів немає, а майна більше, ніж це передбачено межами законопроєкту, і є лише гроші та активи, які придбані легально.

За дотримання гарантій виконання закону про податкову амністію має відповідати конкретно визначена людина на рівні перших осіб

Подання щорічної декларації про майновий стан і доходи частково знімає це питання і ось чому. Якщо платник податків придбав до 1 січня 2021 майно і не заплатив податки, він може подати спеціальну одноразову декларацію і заплатити збір. Тобто включається презумпція винуватості, суть якої зводиться до того, що платник податків добровільно визнає свою вину у порушенні податкового законодавства в минулому, хоча і не несе відповідальність за це за законом про податкову амністію.

А якщо платник податків придбав майно за легальні гроші, хоч і не підтверджені або, навіть, придбав за нелегальні і непідтверджені, але подає щорічну декларацію про майновий стан і доходи, то спрацьовує презумпція невинуватості. Тепер податківці повинні довести, що платник податків ухилявся колись в минулому від сплати податків, що зробити дуже складно.

Виходить, щорічна декларація може врятувати платника податків від ймовірних претензій правоохоронців після закінчення терміну подачі спеціальних декларацій.

3. Що не так з готівкою та іншими активами? А що буде з ними, коли закінчиться період декларування, і залишаться платники податків, які просто не скористалися подачею одноразової декларації? Якщо квартира більше ніж 120 метрів, але спеціальна декларація не подавалася? Механізмів відібрати таку квартиру та інші активи не існує та і не може існувати. Тобто буде великий відсоток платників податків, довести незаконність походження активів якого внаслідок порушення податкового законодавства буде неможливо, так само як і стверджувати, що такій людині «по закону» належить 120 метрів його власної квартири, яка насправді перевищує встановлені законопроєктом максимальні межі.

Чи стане готівка поза законом? Ні, але в Україні її легально зможуть використовувати лише державні службовці, які її офіційно вже задекларували відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», а отже і використовувати легально та у великих розмірах зможуть лише вони. А от всіх інші, хто понесе на депозит суму понад 400 тис. грн, банк обов’язково запитає про походження грошей, і ось без належних документів про легальність доходів — щорічної декларації або одноразового добровільного декларування — буде важко відповідати на подібні питання.

Що потрібно робити з цим законопроєктом? Спочатку прийняти пропозиції від податкових експертів, а потім дуже відповідально поставитися до його реалізації після його ухвалення. За дотримання гарантій виконання закону про податкову амністію має відповідати конкретно визначена людина на рівні перших осіб. Тільки це дозволить побудувати довіру між платниками податків та державою і як наслідок більші надходження до бюджету.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X