Зе-амністія: легалізуємо нажите

24 березня 2021, 16:51

Як працюватиме податкова амністія і що важливо прочитати між рядками законопроєктів.

20 років політики з трибун і ток-шоу невпинно повторювали про необхідність легалізації капіталу і повернення «виведених» коштів з офшорів. Ймовірно, ця ідея і залишалася б лише на папері, якби не підготовка до автообмену по закордонних банківських рахунків, що вимагає перед запуском попередньо запропонувати бізнесу пройти амністію капіталів.

Відео дня

Експерти кілька років обговорювали параметри податкової амністії. І ось кілька тижнів тому Офіс президента підготував і подав невідкладний пакет законопроєктів до парламенту. Ну і знаючи оперативність «Зе-принтера» в Раді, вважаємо, що вже з 1 липня майже кожен зможе задекларувати своє незаконно нажите непосильною працею майно, заплативши спеціальний збір замість належних податків.

Чудеса государевого благодіяння

Подані законопроєкти президента досить детально прописують процедуру й умови податкової амністії. Подати спеціальну декларацію з амністії можна буде в період з 1.07.2021 до 01.07.2022 року. Під амністію потрапить практично будь-яке майно, яке можна чітко ідентифікувати, за умови, що його було придбано на доходи, з яких фізичною особою-резидентом України не були сплачені якісь податки. Причому задекларувати їх зможе і нерезидент, якщо на момент отримання незадекларованих доходів він був податковим резидентом.

Замість старих податків пропонується сплатити новий спецзбір, ставка якого залежить від фактора «забугровості». Так за 5% готові пробачити багато чого, якщо ці кошти або майно перебувають в Україні, а ось за 9% пробачать активи виведені за кордон. Ну і, звичайно, головний «пряник» — за 2,5% пробачать незадекларовані доходи, якщо вкластися в ОВДП терміном більше ніж 365 днів, без права дострокового погашення, але купити їх потрібно з 01.01.2021 р. до 20.06 2022 р. до подачі самої декларації. Так що курс гривні явно зможе добре зміцнитися, якщо кампанія з амністії «зайде» нашим громадянам.

Читаємо між рядків

Але, незважаючи на широту доброї волі государевої, важливо прочитати застереження:

Застереження № 1: «Чорний» кеш і золото. Не вдасться амністувати готівку або золоті злитки, якщо їх не внесли попередньо на спеціальний банківський рахунок. Тобто фокуси з декларуванням мільйонів готівки в сейфах нібито отриманих давним давно, як це роблять чиновники — не пройдуть. Водночас поки не ясний режим спецрахунків, на які необхідно покласти готівку перед декларуванням: чи буде мінімальний термін зберігання, чи встановлятьи максимальні комісії для банків, чи спростять комплаєнс?

Застереження № 2: Лихвар на папері. «Намалювати» зі стелі позики своїй тітці — не зовсім варіант. Права вимоги за позикою зможуть бути задекларовані тільки за умови, що вони завірені нотаріально, а це значить, що нотаріус попросить і собі 1% нотаріального мита.

Застереження № 3: Корупція. Судячи з узгодження проєктів з МВФ, корупційні доходи амністувати не вдасться. Положення тут вельми жорсткі. Якщо особа обіймала хоч на 1 день будь-яку держпосаду з 2005 року або була близьким родичем такого чиновника, то їй закрито доступ до амністії. І йдеться не про якісь високі ранги і статус PEP, а про будь-які держпосади, які повинні були подавати спеціальні декларації згідно з антикорупційними законами.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Застереження № 4: Злочинні капітали. Не вдасться задекларувати активи, отримані внаслідок вчинення кримінальних злочинів (причому, мабуть, скоєних у будь-якій країні), крім як злочинів, пов’язаних з ухиленням від сплати податків і зборів (ст. 212 КК) або ЄСВ (ст. 212−1 КК). І важлива хитрість, що податкові правопорушення часто кваліфікуються за іншими кримінальними статтями про шахрайство, контрабанду, підроблення документів, легалізацію коштів, отриманих злочинних шляхом. Так що декларанту ще варто 100 разів подумати, а чи такий він «чисто» податковий ухильник або ще шахрай, контрабандист і «відмивач» брудних грошей?

Застереження № 5: «Шиють» справу. Не вдасться задекларувати непосильно, але нечесно нажите добро, якщо стосовно «клієнта» вже розпочато розслідування за статтями 212, 212−1, 366, 367 КК (за активами), а також відповідно до 209, 258−5, 306, 369, 369−2, ст. 368−3, ст. 368−4 КК (без прив’язки до активу).

Застереження № 6: Явка з повинною. Цікаво, що спецдекларації вважатимуться дуже конфіденційними документами, навіть передбачено особливий порядок їх знеособлення через нотаріуса, а слідчі не зможуть їх використовувати в кримінальному процесі, плюс у судах в цивільних та адміністративних можна використовувати як докази. Але законопроєкт «забуває» згадати господарські процеси і оперативно-розшукові справи, так що хтозна. У РФ вже були такі випадки за процедурою банкрутства і щодо інших неподаткових кримінальних статей.

Застереження № 7: Заціни актив. Брати цифри для розрахунку збору з нерухомості, корпоративних прав, транспорту, об'єктів мистецтва потрібно не виходячи з особистих відчуттів поточної вартості, а від вартості придбання або за ринковою вартістю з підтверджувальними документами залежно від типу активу. Важливо буде додати до декларації документи, які підтверджують вартість декларованих об'єктів, що перебувають за кордоном, інакше доведеться заплатити 18%.

Застереження № 8: Податок на податок. Важливо пам’ятати, що за активами, які оподатковуються з різниці між вартістю придбання і ціною продажу, проєкт амністії не формує вартості придбання. Так що в разі продажу амністованого активу — доведеться заплатити податок з повної вартості попри ринкову оцінку, за якою заплатили спецзбір.

Застереження № 9: Фінмоніторинг. Банківський комплаєнс з минулого року посилився, але законопроєкт не змінює ризик-профіль клієнта після амністування і не звільняє банки від відповідальності за прийняття коштів для цілей спецдекларування. Порядок відкриття та ведення рахунків затвердить НБУ, ймовірно, будуть послаблення, але в законопроєкті чітко вказано, що банки повинні перевіряти джерело коштів походження готівки на спецрахунках.

Профайл «клієнта»

Крім явно прописаних застережень, у податкових консалтерів одразу виникло безліч питань до профілю декларанта і практичних кейсів — кому ж з клієнтів така податкова амністія реально допоможе, а не згенерує зайві ризики. Наведу приклади юридичного тлумачення цих законопроєктів.

Кейс № 1: Зарплата в конвертах. Припустимо роботодавець не заплатив повноцінно ПДФО, військовий збір та ЄСВ з усієї суми зарплати працівнику і частково передав готівкою доплату. Обов’язок утримати всі податки лежить на роботодавцеві, але працівник потім на ці доходи з частково не утриманими податками купив активи. Чи може актив такого працівника бути амністований у принципі, якщо ПДФО — це податок хоч і з працівника, але обов’язок утримати його з зарплати у роботодавця? І чи буде звільнений роботодавець від відповідальності, якщо його працівник потім задекларував такий актив і заплатив за нього збір? Краще в законі детальніше прописати такі ситуації.

Кейс № 2: Конвертцентри, податкові ями, ФОПи. А тепер подумаємо, де ж роботодавець взяв цю готівку на виплату зарплати в конверті? Можливо, він користувався послугами фіктивних компаній або домовився з ФОПом з надання фіктивної послуги. Увага, питання: чи зможуть такі випадки потрапити під податкову амністію або чи звільнять співучасників від кримінальної відповідальності, якщо той, хто отримав незаконний дохід, подасть спецдекларацію на ці кошти?

Кейс № 3: Заробітчани. Припустимо експат, який працює за кордоном, отримує там легальну зарплату з утриманням податків у тій країні, живе більшу частину року в цій країні, але в Україні залишається формально податковим резидентом, пересилає в дар кошти рідним. І тут виникає у нього формальна необхідність зараховувати сплачені за кордоном податки в рахунок українського ПДФО з наданням паперових довідок з іноземної податкової служби. Або ж судитися із застосування норми конвенції про відсутність необхідності сплати податку. Якщо дивитися по факту, то в наявності подвійне оподаткування, але якщо не було дотримано процедури, то податківці можуть «впаяти» по повній. Можливо, саме на «заробітчан» і спрямована амністія?

Кейс № 4: Айтішники на Payoneer. Поки що не задекларовані доходи IT-фрілансерів без статусу ФОП з рахунком у Payoneer і продавці на Amazon виглядають, як найадекватніші кандидати на податкову амністію їхніх зарубіжних коштів.

Привіт з 90-х і презумпція винуватості

Чи потрібно легалізувати активи, куплені за доходи минулих десятиліть, за якими вже зникли всі документи або ж реально не були сплачені податки? Насправді встановлені терміни давнини 5−7 років щодо можливості притягнення до кримінальної відповідальності за несплату податків в істотних розмірах.

Що стосується можливості податківців стягнути суму податку з штрафом, то термін давності обмежений 3 роками від дати граничного строку подання податкової декларації, якщо її було подано. Зрозуміло, що підприємці (ФОП) справно подавали свої податкові декларації і з ФОП нічого буде взяти через 3 роки від терміну подачі, а ось у приватних осіб без статусу підприємця з цим можуть бути проблеми, адже культура подачі особистих податкових декларацій у нас не найвища. Тож теоретично проблеми можуть бути хоч за доходами з 90-х, якщо тоді податок був передбачений законом, але сплачений не був. Але, як адвокат, скажу, що податкова ще повинна довести факт несплати податку, презумпцію невинуватості у нас не скасовували.

Що в підсумку?

Податковий пряник амністії пов’язаний із податковими батогами. Збірний образ «клієнта» на амністію багато в чому залежатиме від трьох чинників:

  • введення нульової декларації та запуску оподаткування фізосіб за непрямими витратами,
  • питань банківського комплаєнсу про джерело доходів родичів на покупки і депозити,
  • запуску автообміну за банківськими рахунками за стандартом CRS.

У разі посилення цих вимог іноді простіше буде заплатити спецзбори, ніж отримувати документи з іноземних податкових органів про сплачений податок або займатися іншою бюрократією.

В International Advisers Association сформували експертну групу з податкової реформи і будемо рекомендувати технічно доопрацювати низку положень пакета про податкову амністію, щоб закон запропонував максимально зручний і збалансований сценарій для бізнесу і рядових співробітників, які стали заручником повальної практики виплати зарплати в конвертах. Механізм має бути зручним і зрозумілим, як застосунок Дія.

Показати ще новини
Радіо NV
X