Зе-амністія: легалізуємо нажите
Як працюватиме податкова амністія і що важливо прочитати між рядками законопроєктів.
20 років політики з трибун і ток-шоу невпинно повторювали про необхідність легалізації капіталу і повернення «виведених» коштів з офшорів. Ймовірно, ця ідея і залишалася б лише на папері, якби не підготовка до автообмену по закордонних банківських рахунків, що вимагає перед запуском попередньо запропонувати бізнесу пройти амністію капіталів.
Експерти кілька років обговорювали параметри податкової амністії. І ось кілька тижнів тому Офіс президента підготував і подав невідкладний пакет законопроєктів до парламенту. Ну і знаючи оперативність «Зе-принтера» в Раді, вважаємо, що вже з 1 липня майже кожен зможе задекларувати своє незаконно нажите непосильною працею майно, заплативши спеціальний збір замість належних податків.
Чудеса государевого благодіяння
Подані законопроєкти президента досить детально прописують процедуру й умови податкової амністії. Подати спеціальну декларацію з амністії можна буде в період з 1.07.2021
Замість старих податків пропонується сплатити новий спецзбір, ставка якого залежить від фактора «забугровості». Так за 5% готові пробачити багато чого, якщо ці кошти або майно перебувають в Україні, а ось за 9% пробачать активи виведені за кордон. Ну і, звичайно, головний «пряник» — за 2,5% пробачать незадекларовані доходи, якщо вкластися в ОВДП терміном більше ніж 365 днів, без права дострокового погашення, але купити їх потрібно
Читаємо між рядків
Але, незважаючи на широту доброї волі государевої, важливо прочитати застереження:
Застереження № 1: «Чорний» кеш і золото. Не вдасться амністувати готівку або золоті злитки, якщо їх не внесли попередньо на спеціальний банківський рахунок. Тобто фокуси з декларуванням мільйонів готівки в сейфах нібито отриманих давним давно, як це роблять чиновники — не пройдуть. Водночас поки не ясний режим спецрахунків, на які необхідно покласти готівку перед декларуванням: чи буде мінімальний термін зберігання, чи встановлятьи максимальні комісії для банків, чи спростять комплаєнс?
Застереження № 2: Лихвар на папері. «Намалювати» зі стелі позики своїй тітці — не зовсім варіант. Права вимоги за позикою зможуть бути задекларовані тільки за умови, що вони завірені нотаріально, а це значить, що нотаріус попросить і собі 1% нотаріального мита.
Застереження № 3: Корупція. Судячи з узгодження проєктів з МВФ, корупційні доходи амністувати не вдасться. Положення тут вельми жорсткі. Якщо особа обіймала хоч на 1 день будь-яку держпосаду з 2005 року або була близьким родичем такого чиновника, то їй закрито доступ до амністії. І йдеться не про якісь високі ранги і статус PEP, а про будь-які держпосади, які повинні були подавати спеціальні декларації згідно з антикорупційними законами.

Застереження № 4: Злочинні капітали. Не вдасться задекларувати активи, отримані внаслідок вчинення кримінальних злочинів (причому, мабуть, скоєних у будь-якій країні), крім як злочинів, пов’язаних з ухиленням від сплати податків і зборів (ст. 212 КК) або ЄСВ (ст. 212−1 КК). І важлива хитрість, що податкові правопорушення часто кваліфікуються за іншими кримінальними статтями про шахрайство, контрабанду, підроблення документів, легалізацію коштів, отриманих злочинних шляхом. Так що декларанту ще варто 100 разів подумати, а чи такий він «чисто» податковий ухильник або ще шахрай, контрабандист і «відмивач» брудних грошей?
Застереження № 5: «Шиють» справу. Не вдасться задекларувати непосильно, але нечесно нажите добро, якщо стосовно «клієнта» вже розпочато розслідування за статтями 212, 212−1, 366, 367 КК (за активами), а також відповідно до 209, 258−5, 306, 369, 369−2, ст. 368−3, ст. 368−4 КК (без прив’язки до активу).
Застереження № 6: Явка з повинною. Цікаво, що спецдекларації вважатимуться дуже конфіденційними документами, навіть передбачено особливий порядок їх знеособлення через нотаріуса, а слідчі не зможуть їх використовувати в кримінальному процесі, плюс у судах в цивільних та адміністративних можна використовувати як докази. Але законопроєкт «забуває» згадати господарські процеси і оперативно-розшукові справи, так що хтозна. У РФ вже були такі випадки за процедурою банкрутства і щодо інших неподаткових кримінальних статей.
Застереження № 7: Заціни актив. Брати цифри для розрахунку збору з нерухомості, корпоративних прав, транспорту, об'єктів мистецтва потрібно не виходячи з особистих відчуттів поточної вартості, а від вартості придбання або за ринковою вартістю з підтверджувальними документами залежно від типу активу. Важливо буде додати до декларації документи, які підтверджують вартість декларованих об'єктів, що перебувають за кордоном, інакше доведеться заплатити 18%.
Застереження № 8: Податок на податок. Важливо пам’ятати, що за активами, які оподатковуються з різниці між вартістю придбання і ціною продажу, проєкт амністії не формує вартості придбання. Так що в разі продажу амністованого активу — доведеться заплатити податок з повної вартості попри ринкову оцінку, за якою заплатили спецзбір.
Застереження № 9: Фінмоніторинг. Банківський комплаєнс з минулого року посилився, але законопроєкт не змінює ризик-профіль клієнта після амністування і не звільняє банки від відповідальності за прийняття коштів для цілей спецдекларування. Порядок відкриття та ведення рахунків затвердить НБУ, ймовірно, будуть послаблення, але в законопроєкті чітко вказано, що банки повинні перевіряти джерело коштів походження готівки на спецрахунках.
Профайл «клієнта»
Крім явно прописаних застережень, у податкових консалтерів одразу виникло безліч питань до профілю декларанта і практичних кейсів — кому ж з клієнтів така податкова амністія реально допоможе, а не згенерує зайві ризики. Наведу приклади юридичного тлумачення цих законопроєктів.
Кейс № 1: Зарплата в конвертах. Припустимо роботодавець не заплатив повноцінно ПДФО, військовий збір та ЄСВ з усієї суми зарплати працівнику і частково передав готівкою доплату. Обов’язок утримати всі податки лежить на роботодавцеві, але працівник потім на ці доходи з частково не утриманими податками купив активи. Чи може актив такого працівника бути амністований у принципі, якщо ПДФО — це податок хоч і з працівника, але обов’язок утримати його з зарплати у роботодавця? І чи буде звільнений роботодавець від відповідальності, якщо його працівник потім задекларував такий актив і заплатив за нього збір? Краще в законі детальніше прописати такі ситуації.
Кейс № 2: Конвертцентри, податкові ями, ФОПи. А тепер подумаємо, де ж роботодавець взяв цю готівку на виплату зарплати в конверті? Можливо, він користувався послугами фіктивних компаній або домовився з ФОПом з надання фіктивної послуги. Увага, питання: чи зможуть такі випадки потрапити під податкову амністію або чи звільнять співучасників від кримінальної відповідальності, якщо той, хто отримав незаконний дохід, подасть спецдекларацію на ці кошти?
Кейс № 3: Заробітчани. Припустимо експат, який працює за кордоном, отримує там легальну зарплату з утриманням податків у тій країні, живе більшу частину року в цій країні, але в Україні залишається формально податковим резидентом, пересилає в дар кошти рідним. І тут виникає у нього формальна необхідність зараховувати сплачені за кордоном податки в рахунок українського ПДФО з наданням паперових довідок з іноземної податкової служби. Або ж судитися із застосування норми конвенції про відсутність необхідності сплати податку. Якщо дивитися по факту, то в наявності подвійне оподаткування, але якщо не було дотримано процедури, то податківці можуть «впаяти» по повній. Можливо, саме на «заробітчан» і спрямована амністія?
Кейс № 4: Айтішники на Payoneer. Поки що не задекларовані доходи IT-фрілансерів без статусу ФОП з рахунком у Payoneer і продавці на Amazon виглядають, як найадекватніші кандидати на податкову амністію їхніх зарубіжних коштів.
Привіт з 90-х і презумпція винуватості
Чи потрібно легалізувати активи, куплені за доходи минулих десятиліть, за якими вже зникли всі документи або ж реально не були сплачені податки? Насправді встановлені терміни давнини 5−7 років щодо можливості притягнення до кримінальної відповідальності за несплату податків в істотних розмірах.
Що стосується можливості податківців стягнути суму податку з штрафом, то термін давності обмежений 3 роками від дати граничного строку подання податкової декларації, якщо її було подано. Зрозуміло, що підприємці (ФОП) справно подавали свої податкові декларації і з ФОП нічого буде взяти через 3 роки від терміну подачі, а ось у приватних осіб без статусу підприємця з цим можуть бути проблеми, адже культура подачі особистих податкових декларацій у нас не найвища. Тож теоретично проблеми можуть бути хоч за доходами з 90-х, якщо тоді податок був передбачений законом, але сплачений не був. Але, як адвокат, скажу, що податкова ще повинна довести факт несплати податку, презумпцію невинуватості у нас не скасовували.
Що в підсумку?
Податковий пряник амністії пов’язаний із податковими батогами. Збірний образ «клієнта» на амністію багато в чому залежатиме від трьох чинників:
- введення нульової декларації та запуску оподаткування фізосіб за непрямими витратами,
- питань банківського комплаєнсу про джерело доходів родичів на покупки і депозити,
- запуску автообміну за банківськими рахунками за стандартом CRS.
У разі посилення цих вимог іноді простіше буде заплатити спецзбори, ніж отримувати документи з іноземних податкових органів про сплачений податок або займатися іншою бюрократією.
В International Advisers Association сформували експертну групу з податкової реформи і будемо рекомендувати технічно доопрацювати низку положень пакета про податкову амністію, щоб закон запропонував максимально зручний і збалансований сценарій для бізнесу і рядових співробітників, які стали заручником повальної практики виплати зарплати в конвертах. Механізм має бути зручним і зрозумілим, як застосунок Дія.