Чому поява комісії із захисту бізнесу — поганий сигнал

1 листопада 2019, 14:50
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Як уряд створює черговий дорадчий орган замість ефективної системи контролю силовиків

Кабінет міністрів створив комісію із захисту прав бізнесу. Підприємцям якраз би радіти: нарешті свавіллю правоохоронців та інших перевіряючих структур дасть відсіч хтось «серйозний». Тільки це вкотре тхне «потьомкінськими селами»: замість того, щоб провести реальну, а не бутафорну реформу силових структур та інших «друзів бізнесу», уряд фактично розписується у своїй безпорадності та створює чергову «надбудову» з високими корупційними ризиками.

Відео дня

Як повідомили в уряді, рішення про створення комісії спрямоване на захист бізнесу від незаконних посягань з боку будь-яких представників влади і місцевого самоврядування. Комісія створюється у вигляді тимчасового дорадчого органу при Кабміні. Вона буде аналізувати проблеми підприємців, проводити моніторинг стану завдань щодо захисту бізнесу, покладених на органи влади. Комісія також зможе розробляти і пропонувати Кабміну проекти рішень щодо захисту підприємців.

Чому створення такого органу — це швидше поганий сигнал для бізнесу та інвесторів

По-перше, це не нова ініціатива, і жоден зі створених раніше дорадчих органів з підтримки підприємців практично ніяк не поліпшував ані інвестиційний клімат, ані ситуацію з тиском на бізнес. На інвестиційних радах, зустрічах з підприємцями, у стінах рад підприємців і в міжвідомчих комісіях десятиліттями звучить один і той самий порядок денний. А з огляду на ті ініціативи, які ухвалює парламент, щоб посилити умови роботи підприємців в Україні навіть у межах закону, сподіватися на те, що нова комісія якось змінить ситуацію — годі й казати.

Фактично ця ініціатива — це констатація нездатності уряду — навіть маючи кадрові повноваження і «свою» Верховну раду, створити умови, коли на бізнес тиснути не будуть. «Ми призначаємо на посади найчесніших і найпорядніших людей, але навіть за них не можемо поручитися, тому якщо що — скаржтеся в комісію». Звісно, можна сказати, що орган — тимчасовий, тобто на період «поки ми все тут відреформуємо». Але немає нічого більш постійного, ніж тимчасове.

Особливо, і це по-друге, якщо йдеться про корупціогенні повноваження. Уряду доведеться дуже сильно постаратися, щоб довести, що нова комісія — це не чергове «корупційне єдине вікно», коли «правильні»/здатні заплатити підприємці зможуть вирішити свої проблеми раніше за інших. Хоча, за ідеєю, Конституцією всім гарантовано рівний доступ до справедливості через судову систему. На жаль, механізм селективного підходу добре відпрацьований на різних «антирейдерських» структурах при тому ж уряді і Мін'юсті, пріоритетність розгляду питань в яких найчастіше регулюється або політичною, або комерційною вагою заявника.

По-третє, не до кінця зрозумілі повноваження комісії. Якщо вона — дорадчий орган і не може впливати на силові структури і перевіряючі інституції — то наскільки ефективним можна назвати такий «захист»? Щоб фіскальна служба або митниця отримали рекомендацію — можна звернутися в Офіс бізнес-омбудсмена — набагато авторитетніший заклад, який фінансується міжнародними донорами і не викликає підозр у діловій порядності. Навіть за цих умов не до всіх їхніх рекомендацій держоргани прислухаються. Чому раптом до рекомендації комісії Кабміну ставитимуться серйозніше?

А якщо це орган, розпорядження якого повинні будуть виконувати беззаперечно за негласною вказівкою згори — тоді це чистої води корупція і правове свавілля. Для деяких типів бізнесу, щоправда, підходить така схема: «просто скажіть куди і скільки нести, і дайте спокійно працювати».

Що реально потрібно було б зробити для захисту бізнесу замість створення чергової марної комісії

По-перше, посилити і гарантувати невідворотність відповідальності чиновників і співробітників контролюючих органів, а також керівників відповідних структур за систематичні порушення, які призводять до збитків бізнесу. Для цього достатньо кадрових рішень і ефективної судової вертикалі.

По-друге, на систематичній основі проводити наради самих силових структур безпосередньо з підприємцями і регулярно показово звільняти тих чиновників, які не виконують досягнутих із бізнесом публічних домовленостей.

По-третє, спробувати форсувати завершення реальної, а не бутафорської судової реформи та реформи правоохоронних органів, які дозволять гарантувати рівний доступ до правосуддя для всіх підприємців, чиї права порушили.

Це зрозумілі, прозорі та справедливі правила, головне — виконувати їх на всіх рівнях. Якщо ж у країні й далі домінуватиме телефонне право і пріоритети одних фінансово-промислових груп над іншими, то жодна спеціальна комісія не поліпшить умов ведення тут підприємницької діяльності.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Картина ділового тижня

Щотижнева розсилка головних новин бізнесу і фінансів

Розсилка відправляється по суботах

Показати ще новини
Радіо НВ
X