Посткарантинний синдром, або Нова проблема для бізнесу

30 травня 2020, 12:12

Коронавірус змінив все. Безпека з погляду здоров’я має стати частиною нової бізнес-моделі

Одна справа — піти на карантин. Інша — вийти з нього. Ізоляція тим паче масова, як зараз) — не той процес, що не залишає сліду. Її наслідки для економіки ми вже відчуваємо. Але карантин також впливає на нашу психіку. Ці зміни набагато тонші, менш очевидні, зате масштабні. Вони зачіпають все — здоров'я, побут, звички, роботу.

Відео дня

Як показують дослідження вчених, будь-який карантин — це своєрідна душевна травма для людини. І чим довше триває ізоляція, тим глибша отримана травма. Тривала ізоляція може провокувати в людини посттравматичний стресовий розлад, депресію, панічні атаки, розлади сну, неконтрольовані спалахи гніву і дратівливості. Також на карантині зростає потяг до шкідливих звичок (алкоголь, наркотичні речовини).

Багато людей після карантинних заходів свідомо дистанціюють себе від суспільства. Вчені виявили це в 2008 році, коли після спалаху вірусу SARS провели опитування серед перехворілих і лікарів. 54% визнали, що уникають всіх людей, які кашляють і чхають, 26% уникають місця великого скупчення людей, а 21% опитаних намагалися взагалі не відвідувати громадські місця протягом мінімум двох місяців.

У статті, опублікованій у журналі The Lancet, — рупорі з полів боротьби з коронавірусом — згадується ще одне цікаве дослідження, проведене в 2016 році. Його автори зазначають, що вплив карантину на психіку має довгостроковий характер. Наприклад, ознаки тривожності й агресії у частини опитаних людей спостерігалися навіть через пів року після закінчення ізоляції. У деяких співробітників сфери охорони здоров'я після пережитого карантину розвинулася стійка звичка пити спиртне, щоб знизити стрес, яка з роками тільки стала сильнішою.

Людям потрібен час, щоб перестати боятися зараження і жити, як раніше. Але скільки часу — ніхто не знає

Що важливо, всі вище згадані дослідження впливу карантину на людину проводилися після локальних спалахів захворювань — Ебола, SARS, кінський, пташиний грип. Жодне з них не поширилося по всьому світу. Жодне з них не відправляло світову економіку в нокаут, як це зробив короновірус COVID-19. А значить, і вплив поточного карантину буде на нас набагато сильніший і менш прогнозований. Але так чи інакше очевидно одне: після сплеску інфекційного захворювання світу загрожує спалах психічних захворювань, повноцінний «посткарантинний синдром», тяжкість і тривалість якого ніхто передбачити зараз не зможе.

Що це означає для бізнесу?

Економічні наслідки карантину бізнес вже більш-менш усвідомив. Деякі навіть стали замислюватися про вироблення нових бізнес-моделей. Гнучкіших, таких, які зможуть ефективно працювати в умовах тривалої ізоляції. Але ось психологічний аспект карантину усвідомлюється насилу. А між тим, він обіцяє нам масу проблем.

По-перше, можливі проблеми з видами діяльності, що вимагають скупчення людей. Сюди входить як офісна робота і групове навчання, так і вся сфера обслуговування цілком (готельно-ресторанний бізнес, індустрія розваг, туризм тощо). Переживши страшну хворобу, пересидівши карантин, багато хто виявляє, що не може спокійно перебувати в суспільстві. Значить, і нормально працювати не можуть. Уже можна передбачити скандали в офісах через співробітника, який кашляє або не помив руки в туалеті. У деяких компаніях вони і так були, але після пандемії звичайні сварки загрожують перерости в повноцінну війну. Це — прямий шлях до соціальної напруги і падіння загальної продуктивності.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

По-друге, можливі проблеми з залученням нових клієнтів, передусім — у сфері обслуговування. Страх хвороб, занепокоєння за здоров'я близьких зробить людей обережнішими і вимогливішими у виборі послуг. Це провокує зростання конкуренції та посилення боротьби за клієнтів між компаніями, яка в умовах економічної кризи і так на максимумі.

Безумовно. складніше буде збирати натовпи на фестивалі, концерти, заповнювати зали кінотеатрів відвідувачами і забезпечувати аншлаг у ресторанах у вихідні. Людям потрібен час, щоб перестати боятися зараження і жити, як раніше. Але скільки часу — ніхто не знає. І думаю, не впізнає, кожен переживає подібні речі по-своєму.

Що робити?

Думаю, після завершення кризи бізнесу вкрай важливо пропрацювати не тільки різноманітні антикризові стратегії, але і кадрові. Буде незайвим налагодити комунікацію зі своїм штатом, виявити тих, хто відчуває страхи і занепокоєння, обговорити з ними їхні проблеми. Це дозволить заздалегідь виявити можливі ризики, уникнути багатьох конфліктів у майбутньому.

Варто потурбуватися і про безпеку здоров'я. Раніше ми думали про безпеку інформаційну, екологічну, яку завгодно. Здоров'я відходило на дальній план, але коронавірус змушує змінити ці пріоритети. Бізнесу варто подумати, як захистити своїх співробітників. Можливо, варто ввести обов'язкову вакцинацію всього штату, щорічних медичних оглядів, все в такому дусі. Це непросто і витратно. Але потрібно розуміти: здоров'я ваших співробітників — це здоров'я вашого бізнесу. Подобається вам чи ні, але це так.

Втім, річ не тільки в штаті. В умовах пандемії люди загалом набагато більше замислюються про своє здоров'я. Після, треба думати, теж. Тому, коли справа дійде до вибору послуг і продуктів, логічно припустити, що клієнти віддаватимуть перевагу тим з них, які асоціюються з безпекою. Вони виберуть кафе, де столики не стоять на відстані сантиметра один від одного. Підуть на закупи туди, де більше можливостей зберігати дистанцію. А ще десять разів подумають, чи варто їм відвідувати той чи інший захід, якщо обіцяють натовп з 10 тисяч осіб.

Ті бренди, які зможуть переконати аудиторію, що їхні послуги і продукти безпечні, вочевидь отримають перевагу. Звідси висновок: безпека здоров'я має стати частиною вашої бізнес-моделі. Це питання виживання.

Доказ цього — Китай. Нещодавно Блумберг опублікували велику статтю про те, як живе постпандемічний Ухань, і, якщо чесно, це вражає. Порожні торгові центри, не переповнене як зазвичай метро, притихлі ресторани. Люди, якщо і замовляють їжу, то тільки з собою. На деяких підприємствах співробітникам перевіряють температуру щонайменше чотири рази і всіх, у кого показник термометра вищий ніж 37,3 градусів, відправляють на додаткові перевірки до лікарів. Коронавірус задав тренд, змінилося все.

Наостанок, хотілося б згадати важливість допомоги працівникам сфери охорони здоров'я. На цих людей за часів карантину припадає найбільше навантаження, як фізичне, так і психологічне. Після пандемії багатьом лікарям, медсестрам, фельдшерам напевно буде потрібна підтримка і допомога, — не тільки фінансова — щоб відновитися після всіх пережитих стресів. Подбати про них у такий момент — це найменше, що ми можемо зробити. Ми всі — держава, бізнес, приватні особи. Адже, якщо подумати, від здоров'я медиків залежить здоров'я всього людства. І все наше благополуччя загалом.

Показати ще новини
Радіо НВ
X